Ik zou nog even vertellen hoe mijn eerste les(sen) zijn geweest.
Als eerste was rekenen voor groep 5 aan de beurt. Dat ging heel erg leuk. De kinderen begrepen me, waren betrokken en mijn stagebegeleidster zei dat ze het prima vond voor een eerste keer. Daarna heb ik een dictee gegeven, eerst aan groep 4 en daarna aan groep 5 (ik loop stage in een combinatieklas, groep4/5) en ook dat ging wel goed. Beetje onwennig was het wel, maar dat kwam ook omdat ik geen idee had hoe zo'n les er bij de 'echte' juf uit zag. Af en toe was het te onrustig naar mijn zin, maar over het algemeen deed iedereen goed mee.
Als laatste gaf ik 's middags nog een schrijfles aan groep 4. 's Middags heeft de groep altijd een andere juf en dat is wel te merken aan de kinderen, ze zijn dan veel onrustiger. Deze juf is niet mijn echte stagebegeleider (dat is de ochtendjuf), maar toch heb ik natuurlijk wel de middagen met haar te maken.
De schrijfles die ik gaf, verliep heel anders dan de ochtendlessen, het ging namelijk helemaal niet goed! Ik zou eerst groep 5 aan het werk zetten en daarna verder gaan met groep 4. Ik had de les al niet goed kunnen voorbereiden, omdat de juf de handleiding van het schrijfboek kwijt was. Die eerste middag had ze ook niet veel tijd voor me en heeft ze me ook niet duidelijk uitgelegd wat precies de bedoeling was. Dit was natuurlijk al de eerste fout van mijn kant. Ik had duidelijker moeten vragen wat de bedoeling was en waar ik aan toe was, maar goed dat weet ik nu....
Maar goed ik zou groep 5 aan het werk zetten met een schrijfopdracht, waarbij ze stukjes tekst zouden moeten overschrijven, en waarbij ze geen instructie nodig hadden. Dus ik zeg dat tegen groep 5, zegt de klas: Maar juf, dit hebben we al gedaan! Ik dacht: oh nuts, wat nu?
Dus ik zei dan kijken we naar de volgende blz. en gaan we daar de schrijfopdracht van maken. DAt was dus fout! Op de volgende blz. stond een heel lang verhaal, het was de bedoeling dat de kinderen een opsporingsbericht zouden gaan schrijven. Veel kinderen begrepen de opdracht niet en hadden dus instructie nodig. Ik kende de opdracht niet dus had ook tijd nodig, en ondertussen zat groep 4 (die druk was omdat ze net terug waren van de gym) druk te kletsen etc.
Uiteindelijk kwam de juf terug in de klas en die heeft toen groep 5 overgenomen waardoor ik verder kon met groep 4. Ik ging toen verder met groep 4, maar het werkte niet echt. De kinderen hadden hun aandacht er niet goed bij, ik had de les niet goed voor kunnen bereiden en er was een jongetje bij dat mij aan het uittesten was. Kortom de les ging niet heel goed. Jammer, maar ja, het was mijn eerste keer en ik heb wel een hoop geleerd van deze les.
Ik weet nu dus dat ik voortaan duidelijkere instructie moet vragen aan mijn begeleider (tijdens de evaluatie gaf ze aan mij aan hoe zo'n les eigenlijk verloopt normaal, dat had ze van te voren niet tegen me gezegd...), verder weet ik nu dat het heel belangrijk is dat ik mijn les goed voorbereid en dat ik strenger moet worden. Ik wil graag aardig gevonden worden en dat is lastig...
Al met al was het toch een leuke dag en hou ik me maar vast aan mijn rekeningles die super ging voor de eerste keer (aldus mijn stagebegeleider.) Er moet wat te leren blijven natuurlijk.... ;D

p.s Is er iemand die misschien tips heeft hoe ik dit jongetje dat mij uittest aan kan pakken? Voorbeelden van zijn gedrag zijn: kletsen door mijn uitleg heen, mij gewoon Anne noemen ipv juf Anne (dit vind ik zelf niet erg, maar hij zegt het op een manier waaruit blijkt dat hij mij niet serieus neemt), niet luisteren, als ik vraag of hij stil wil zijn gewoon doorgaan etc. Kortom ik moet duidelijker laten zien dat ik de baas ben, maar hoe kan ik dit doen?