[quote author=Alexandra link=board=9;threadid=1182;start=30#msg33761 date=1074716790]
Groep 7-8 lijkt me niets want de lln daar zijn al zo bijdehand. Ik denk dat ik te zachtaardig ben daarvoor...
[/quote]
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar toch is dit eigenlijk een vooroordeel. Ik ben zelf ook een vrij 'lieve' en zachtaardige meester, maar dat betekent echt niet dat die kinderen meteen over je heen lopen. Sterker nog: kinderen in de bovenbouw houden vaak nog beter rekening met je dan in de onderbouw. Ik had ooit een stagedag vlak na een periode waarin ik heel erg ziek was. Toen ik dat vertelde in mijn bovenbouwklas deden ze extra hun best om het rustig te houden. Kleuters hebben niet genoeg inlevingsvermogen om hun gedrag daaraan aan te passen.
En tuurlijk, je moet gewoon consequent zijn in je regels, en je moet weleens boos worden. Maar dat geldt voor kleuters net zozeer als voor groep 8. Het belangrijkste is: als jij normaal tegen de kinderen doet, doen zij normaal tegen jou. Tenzij je echt de pech hebt dat je een heuze probleemklas hebt, maar ook dat kan je bij de kleuters net zo goed gebeuren.
Laat je dus niet teveel afschrikken door de bovenbouw als je daar later nog stage moet lopen. Het is écht niet zo erg als het lijkt.

Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.