Sinds dit jaar ben ik vanuit een heel ander werkveld (detailhandel) stage gaan lopen op een basisschool.
Dit betreft groep 5/6 op het Montessori. Toen de leerkracht even iets op moest lossen heeft ze mij voor een paar minuten alleen voor de klas gezet.
Ten eerst super spannend natuurlijk want dit had ik nog nooit gedaan, maar ik vond het ook heel prettig dat ze vertrouwen in mij had om dit aan te kunnen.
De kinderen waren al wat drukker want ze kwamen net terug van een pauze, maar ik heb ze toch stil gekregen. En nu komt het:
Ik stond met mijn mond vol tanden. Ik wist niet wat ik verder moest doen.
Na een seconde of 10 kregen de leerlingen dit natuurlijk door en gingen gewoon weer vrolijk verder met kletsen, roepen en lopen.
Het opstarten van de volgende les was in dit geval niet mogelijk, want zodra de leerkracht weer terug kwam zouden ze naar het gymlokaal gaan.
Zonder haar op de hoogte te stellen kon ik ook niet alvast met ze aanlopen. Dus ik bedacht me, wat zou ik kunnen verzinnen?
Aangezien het maar voor een paar minuten zou zijn is het afmaken van werkjes geen optie. Tegen de tijd dat alle spullen gepakt zijn kunnen ze al weer opruimen.
Voor een filmpje/muziekje was het al behoorlijk druk. En dan lijkt het (voor mij in ieder geval) teveel op belonen van druk gedrag. En zelfstandig lezen vinden ze niet leuk.
Dit heb ik uiteraard ook met de desbetreffende juf besproken. En toen kwamen we tot de conclusie dat het helemaal niet gek is dat ik niets wist.
Ik mis namelijk nog gewoon de ervaring en ideeƫn die andere leerkrachten zo uit hun mouw schudden (met ook soms wat moeite).
Aandachtspunten hierbij zijn dat er een aantal kinderen met een kort concentratievermogen tussen zitten.
Ook iets waarbij de kinderen zelf heel veel vertellen of discussiƫren loopt snel uit op drukte en overprikkeling.
Hebben jullie misschien ideeƫn wat ik in een soortgelijke situatie kan doen? Hoe vul je tijd op wat ook nog eens leuk (of leerzaam) kan zijn voor de kinderen?