door miekiemousie op 26 jan 2015, 20:49
Waarom zouden we het woordlezen moeten doen? Ik vind de DMT echt verschrikkelijk. Wat testen we nu precies met de DMT?
Ik ben helemaal voor de AVI. HIermee test je wat de kinderen van teksten kunnen lezen. Dit hebben de kinderen in het dagelijks leven, en hun hele leven nodig. Er zijn zoveel plekken waar je teksten of zinnen moet kunnen lezen. Echter, ik ken maar weinig (tot geen) plekken waar je losse woorden moet kunnen lezen en nog heel snel ook.
Daarnaast vind ik de norm echt absurd! Ik heb een leerling in groep 5 die 90! woorden heeft gelezen. Dit is echt veel, maar nee, het is niet eens een I+ score. Terwijl je bij groep 8 dit zelf niet als norm hebt. Ik begrijp het niet.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik heel CITO zat ben. Er wordt zo belachelijk veel geoefend, dat de toets weinig betrouwbaar meer is. De scores worden zo belachelijk opgeschroefd hierdoor dat als je bijvoorbeeld 8 van de 52 opgaven fout heb, je al een gemiddelde score hebt. Het is echt belachelijk! Ik hoop dat cito heel snel onderuit gaat en er iets meer betrouwbaar komt. Dit is echter een hele andere discussie, ik ga nu mijn mond weer houden.
Even terug on topic. Welke groep heb je? Wat wil je bereiken?
Als je op het forum zoek op lezen, ralfi-lezen, groepslezen, woorden flitsen enz. Zal je veel kunnen vinden.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)