door miekiemousie op 12 okt 2014, 16:42
Ik heb nu ook een zwakke groep lezers. Wij doen inderdaad aan Ralfi-lezen, is veel op internet over te vinden. Daarnaast laten we ze lezen met een maatje uit een hogere groep. Ook flitsen van woorden is een goede .
Ik denk dat je eerst moet bedenken wat je verbeterd wil hebben EN erachter komen waaraan het ligt dat ze een laag niveau hebben.
Zo heb ik een leerling waarbij je bij het lezen merkt dat zijn tempo minder is, omdat hij niet weet wat hij leest. Zijn woordenschat is te laag, waardoor hij moeite heeft met het decoderen van woorden. Ik ben dan ook nu met hem aan de slag met de woordenschat en daarnaast Ralfi-lezen. Juist Ralfi-lezen, omdat deze ook ingaat op de woordenschat en daarnaast van teksten uit gaat. Een beter beheersing van tekstlezen vind ik bij hem belangrijker dan de DMT.
Een andere leerling heeft nog een te laag niveau door tempo. Deze leerling blijft hangen in het spellen, durft dit niet los te laten. Hierop heb ik met hem heel veel geoefend op het zingend lezen en de directe woordherkenning. Door hem te stimuleren kleine woordjes direct te lezen en te ervaren dat hij dit kan, lukt het hem uiteindelijk het spellend lezen los te laten.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)