Hallo allemaal,
In verband met een opdracht van de Pabo heb ik een diagnostisch gesprek gevoerd met een leerling uit groep 5 die moeite heeft met rekenen.
Vervolgens zal ik haar een paar lesjes geven om te werken aan de gebieden waar zij moeite mee heeft.
Wie heeft er tips voor leuke oefeningen/spelletjes?
De leerling lijkt moeite te hebben met het volgende:
- draait soms een getal om (27 wordt 72). Dit heeft zij zelf ook vaak door.
- kan goed beredeneren waar een getal op de getallenlijn moet komen te staan ('116 moet in de buurt van de 100 komen te staan') maar plaatst deze vervolgens niet op de juiste plek (meer in de richting van de 500 dan de 0).
- kan veel plus- en minsommen goed beantwoorden maar maakt zo nu en dan fouten. Deze fouten hebben niet telkens dezelfde oorzaak; de ene keer rekent ze te vlug/slordig (7 + 6 = 76), de andere keer gebruikt ze de 10-structuur niet of rekent ze met te kleine sprongen, terwijl ze dit bij andere sommen juist wel weer goed toepast.
Ik zit zelf te denken aan een opdrachtje waar zij zelf de foute antwoorden uit een rijtje sommen moet halen om zo te leren nauwkeuriger naar antwoorden van sommen te kijken en te verwoorden waarom het antwoord niet kan kloppen. (uiteraard niet door haar zelfgemaakte sommen; ik maak zelf een rijtje met sommen met goede en foute antwoorden door elkaar). Ook het flitsen van sommen om zo te automatiseren leek me een goede oefening.
Wie heeft er nog meer tips?
Alvast bedankt!