Ik ben zelf een enorme voorstander van leerkrachten die de methode durven los te laten en kijken naar wat de kinderen echt nodig hebben om een lesdoel te bereiken, in plaats van het klakkeloos overschrijven van zinnetjes en uitrekenen van sommetjes. Natuurlijk is dit allemaal erg kort door de bocht, maar ik denk dat jullie begrijpen welke kant ik op wil.
Er is veel discussie over het gebruik van de methodes en vooral op de pabo's wordt veel gesproken over vakoverstijgend onderwijs, los durven laten van de methode en de kinderen zelf laten beslissen hoe ze leren. Als student wordt ik hier ontzettend door geïnspireerd en gemotiveerd, maar vaak zie je dit soort dingen niet terug in je stageklas, waardoor het lastiger wordt om het toe te passen.
Hoe kijken jullie studenten, maar ook juist afgestudeerde leerkrachten hiernaar? Zijn jullie slaaf van de methode of zien jullie dit niet zo, maar vinden jullie het prima om je helemaal vast te houden aan de methode? Hebben de dingen die wij leren op de pabo een meerwaarde of hoeft het van jullie niet zo? Vaak hoor ik dat leerkrachten het wel willen, maar er simpelweg geen tijd voor hebben (dus andere prioriteiten hebben).
Kortom: ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!