hallo,
Ik geef elke week op mijn werk een tekenles aan de groep. Meestal wijd ik deze lessen aan de thema's waar we op dat moment mee werken.
Maar nu wil ik graag een hele lesenreeks gaan maken dat meer gericht is op de leerlijnen van het beeldend onderwijs. (denkend aan de beeldaspecten vorm, ruimte, kleur, compositie en structuur).
ik heb al wel een aantal leerdoelen waar ik een themagerichte les van kan maken zoals;
beeldaspect kleur: primaire kleuren leren kennen, kleuren mengen, warm - koud contrast, licht - donker contrast
beeldaspect ruimte: overlapping (een grote vorm voor en iets erachter tekenen), plattegrond maken, standpunt etc. (wel vereenvoudigd en zeer concreet aanbieden)
beeldaspect compositie: herhaling, contrasten in vorm, kleur, licht/donker (dmv stempelen)
beeldaspect vorm: vormsoorten (plat en ruimtelijk), contour, silhouet
beeldaspect structuur: patronen maken, huidstructuren (harig, stekelig, wollig, ruw), natuurlijke structuren (boomschors)
met het aanbieden van deze onderdelen wil ik gebruik gaan maken van verschillende technieken en materialen (houtskool, waskrijt, ecoline, plakaatverf/ tekenen, druktechnieken, etc)
Wie heeft er nog leuke aanvullende ideeen en eventueel aanschouwelijk materiaal om de lessen helemaal compleet te maken? alles is welkom!