Ik ben nieuw op het Pabo forum, en ik wilde hier mijn entree maken met een vervelend probleem.
Ik ben bezig met mijn Lio stage, dit is mijn tweede week. Ik loop stage op een protestants-christelijke basisschool, in groep 5. Voor godsdienst gebruiken wij de Kind Op Maandag. Nu stonden er voor deze week twee verhalen over Jezus die kwade geesten uitdrijft bij mensen. Ik heb deze verhalen verteld, en heb daarbij verteld dat de mensen in het verhaal last hadden van kwade geesten in hun hoofd, en dat Jezus deze heeft weggedaan. Verder heb ik genoemd dat er goede geesten bestaan die bij God horen, en kwade geesten die bij de duivel horen. Ook heb ik gezegd dat wij die geesten niet zien en er geen last van hebben, maar dat ze wel bestaan.
Nu word ik net gebeld door de directeur, die mij vertelde dat er twee hele boze ouders naar hem toe zijn gekomen, omdat hun kind 's nachts niet kon slapen door mijn vertelling. Ik ben hier heel erg van geschrokken. Maandag wil de directeur een gesprek met mij voeren, waarin we bespreken hoe ik de verhalen beter kan vertellen. De school heeft namelijk als visie om het christelijk geloof heel positief naar de kinderen te brengen, en daarbij nauwelijks te praten over de duivel.
Waarom ik het verhaal zo vertelde? Ik wilde de waarheid niet verdraaien. Ik had het wel subtieler kunnen vertellen, dat beken ik meteen, maar zoals het in de methode stond ("Deze mensen waren heel boos"), dat slaat toch nergens op?
Maar nu is de grote vraag: hebben jullie tips voor mij hoe ik deze ouders het beste kan benaderen om het weer 'goed te maken'? Ik zat zelf te denken aan het schrijven van een excuusbrief. Maar waarschijnlijk willen ze op school met me praten. Kunnen jullie mij adviseren hoe ik mij hierin het beste kan opstellen, en wat ik wel en vooral niet moet zeggen?
Alvast erg bedankt.

Groetjes.