het is een drama die tafels in groep 6... ik loop hier nu al drie jaar tegenaan en er ontstaan echt problemen op rekengebied als de kinderen het niet voldoende beheersen.
Ik doe zoals hier al genoemd is veel tussendoortjes met tafels, alle kinderen moeten hun tafeldiploma weer halen en zeer regelmatig tempotoetsen waar ook beoordelingen aan hangen. Bij mij in de klas vinden ze het volgende spelletje erg leuk:
- je maakt twee rijen kinderen (bijvoorbeeld jongens meisje oid)
- jij noemt een tafelsom en de voortse kinderen van de rijen mogen antwoorden, degene die het snelste het goede antwoord geeft wint, de andere moet gaan zittten.
- zo gaat dat telkens door totdat een rij helemaal zit.
- voorzeggen mag niet: degene die dan voorzegt moet gaan zitten.
Ook het verborgen getal is erg leuk: je telt met de klas van 1 naar 100, maar telkens als er een antwoord van de tafel van ... (zelf in te vullen) komt zeggen de kinderen dat getal niet maar iets anders (laat ze zelf kiezen, bij mij zeggen ze graag 'kabouter'

). Als het fout gaat beginnen we weer opnieuw. Best moeilijk, maar het gaat steeds beter.
Ook wijs ik de ouders erop dat het heel belangrijk is dat de kinderen de tafels thuis oefenen. Wij hebben als minimum gesteld 20 antwoorden per minuut.