Ik weet niet of het echt wat met landen te maken heeft, maar dit zijn ook nog ideeƫn misschien kun je ze in landen vorm gieten.
Poƫzie
Lesidee 1: Een gedicht schrijven vanuit de gedachte āpoĆ«zie is overalāJe kunt ook een gedicht schrijven aanleiding van de kunstsamenhang dag / project dag / thema
1. Schrijf een uitspraak op van je moeder/ vader, bijvoorbeeld āRuim je kamer opā of āwat kun jij kletsenā
2. Schrijf een zin op uit een reclamespotje
3. Schrijf een zin op uit een liedje
4. Schrijf een spreekwoord op
5. Schrijf nu een gedicht van acht regels. Ga als volgt te werk:
a. neem de vier opgeschreven regels als basis
b. bedenk ƩƩn nieuwe regel
c. bepaal de volgorde van de vier āoudeā regels en de nieuwe: plaats de zinnen in een volgorde die je mooi, grappig, spannend vindt
d. om tot acht regels te komen: herhaal een bepaalde regel, dat geeft een speciaal effect.
Laat de leerlingen de gedichten aan elkaar voorlezen / hang ze āingelijstā in de klas op
Lesidee 2: Aanvullen van een zinVoorbereiding: Schrijf een voorbeeld gedicht op het bord
Bij mijn huisje is een tuintje Buiten sneeuwt het erg hard,
In het tuintje staat een hek Heel erg hard komen de vlokken naar benee
Op dat hek daar zit een vogel maar het valt niet op de grond
Met een bloempje in zijn bek op de grond is het mooi wit
Mooi wit zijn ook de dakenā¦
Op dat bloempje zit een mugje
En dat mugje zingt zoemt en zoemt
Als het mei van het zingen
Gaat het slapen in de bloem
1. Vertel de leerlingen dat ze samen een gedicht gaan schrijven en deel kleine blaadjes uit
2. Geef een begin regel, bijvoorbeeld: Buiten waait het heel erg hard. Laat de leerlingen deze regel opschrijven.
3. De leerlingen schrijven vervolgens regel twee, beginnend met āHeel erg hardā.
4. Het blaadje met regel een en twee wordt doorgegeven aan de buurman/ buurvrouw die regel drie schrijft, beginnend met de laatste woorden van regel twee.
5. Vervolg deze werkwijze tot er een gedicht is ontstaan van vijf regels.
6. Laat het ontstane gedicht terugkeren naar de schrijver van regelt wee.
7. laat de leerlingen de gedichten aan elkaar voorlezen.
----------------------------------
Mocht je alles uitgewerkt hebben zet je het dan ook hierneer?? Ik moet namelijk een kunstmap aanleggen
succes,
Groeten Juf Ellen