[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Project/Thema gedichten

Project/Thema gedichten

Geschikt voor de groepen 7 & 8

Moderator: timgearz

Project/Thema gedichten

Berichtdoor Sjanne op 22 jan 2008, 13:49

Wij zijn bezig met de voorbereiding voor een project rondom gedichten.
We willen in de 3 bovenbouwgroepen (3 klassen 6/7/8) in iedere klas een andere intelligentie aan bod komen (een beetje gericht op de meervoudige intelligenties)
We hebben nu de volgende 'hoeken' in de 3 klassen: lezen en schrijven, wereldoriƫntatie: geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, vooral gericht op onderzoek, creatieve verwerking: muziek, drama, beeldende vorming.

Zelf zou ik vooral de wereldoriƫnterende hoek uitwerken met opdrachten etc. Ik ben van plan om bijvoorbeeld oude spullen neer te leggen en de kinderen daarover dingen te laten uitzoeken, of tenminste dat is mijn eigen achterliggende gedachte erbij. De informatie die ze erover gevonden hebben moeten ze dan uitwerken tot een gedicht. Het gedicht heeft dus een soort van praktische functie gekregen.

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel... haha!

Nu is mijn vraag of jullie nog andere leuke ideeƫn hebben, vooral met betrekking tot de wereldoriƫnterende hoek.. de andere mogen ook wel natuurlijk, ben benieuwd!

Alvast bedankt1
Groetjes
Sjanne
PABOforum Adolescent

Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Project/Thema gedichten

Berichtdoor Leonoor op 25 jan 2008, 15:35

Als het echt gaat om gedichten, dan zou ik daar meer de nadruk op leggen ipv het enkel als 'eindvorm' te gebruiken.

Maar goed: een gedicht laten maken over een reis, bij een pagina uit de atlas, ... Iets als:

De wereld is maar klein
Ik sla de atlas open
Ik kan zo naar China lopen!
Alleen maar een paar hokjes naar benee,
tot aan de Middellandse Zee,
dan nog ietsjes naar opzij,
je bent zo Iran en Afghanistan voorbij.
'De wereld is maar klein',
blijkt weer eens waar te zijn!
Leonoor
PABOforum Peuter

Berichtdoor Joke op 25 jan 2008, 17:31

Ik zou, het gaat tenslotte toch over gedichten, wel een paar dichtvormen aanbieden waarmee gewerkt kan worden.
Je krijgt dan een veel grotere verscheidenheid aan gedichten dan wanneer je het puur aan de kinderen overlaat.
Iedereen kent nu zo'n beetje de elfjes, maar er is natuurlijk nog veel meer om de kinderen houvast te geven als ze aan het dichten slaan. Anders wordt het maar erg eentonig.

Misschien kun je dit dan ook combineren met Aardrijkskunde: het land van herkomst
Sommige landen hebben een eigen dichtvorm die in ons land bekend is geworden. Misschien kun je over die landen een gedicht laten schrijven.

Japan:
De haiku bestaat gewoonlijk uit 3 regels van respectievelijk 5-7-5 lettergrepen(!) (in Japan verticaal op 1 lijn). In de moderne vorm of 'westerse haiku' wordt door sommigen in mindere of meerdere mate afgeweken van dit stramien. E

Een van de beroemdste haiku, feitelijk een hokku, is van Matsuo Basho en luidt:

Ach oude vijver
een kikker springt er in
geluid van water.

Engeland:
Limerick
Een limerick is een dichtvorm van 5 regels met een vrij strak metrum.
In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geĆÆntroduceerd met een plaatsnaam. De regels 1, 2 en 5 rijmen met elkaar en er is een ander rijm tussen de kortere regels 3 en 4 (rijmschema: a a b b a). Voorts heeft een limerick vaak een wat dubbelzinnige inhoud of kan zelfs zeer grof zijn. De laatste regel is een soort pointe of uitsmijter.

Een dorstige slijter uit Sneek
Dronk wijn, elke dag van de week
De zondag excluis
Want dan zat hij thuis
En kreeg hij slechts koffie en cake.

Nederland
Rondeel
Ik vind de rondeel een heel goed te gebruiken dichtvorm als je hem in het begin goed begeleid.
Zelf maak ik er ook vaak gebruik van omdat hij zo professioneel lijkt als je hem leest.
Daarnaast hoef je nog niet eens te eisen dat hij rijmt, maar het klinkt wel beter.
Voor deze en andere dichtvormen, kijk eens op:
http://www.poezie-in-beweging.nl/framer ... ondeel.htm

Boekentips van Peter (Lesidee): http://www.webklik.nl/lesidee/boekentips-poezie

Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Jan10e op 26 jan 2008, 13:46

a.s donderdag de 31ste is de nationale gedichtendag en worden er veel activiteiten georganiseerd rondom gedichten. Het tehma is dit jaar 'dingen', dus dat sluit wellicht aan bij jouw idee.
Op http://www.gedichtendag.org kun je hier veel over vinden en veel lessugesties, ideeen en tips
Laatst bijgewerkt door Jan10e op 26 jan 2008, 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Jan10e
Paboforumholist

Groep: 8
Functie:

Berichtdoor Joke op 26 jan 2008, 13:46

Kijk ook eens bij het onderste boek op de boekensite van Peter. ( http://www.webklik.nl/lesidee/boekentips-poezie )
Misschien is dit ook te gebruiken bij Geschiedenis:
BoekieBoekie / Zwarte confetti

Een speciale (oblong) uitgave van 'BoekieBoekie' waarin een beeld wordt geschetst van het leven in Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog vanaf het bombardement tot de bevrijding. Maar tevens laat men de verwoestende kracht van oorlog in het algemeen zien. In de vorm van tekeningen, verhalen, gedichten en foto's hebben onder meer Willem Wilmink, Rita Verschuur en An van 't Oosten aan het boek meegewerkt, maar ook onbekenden hebben hun steentje bijgedragen. Er zijn veel verschillende illustraties opgenomen maar de vele, meestal paginagrote, zwartwitfoto's zijn in de meerderheid. Achterin zijn de fotobijschriften terug te vinden. Het mooi vormgegeven boek geeft een indringend beeld van het leven in de oorlog in het verleden, maar legt ook de link naar het heden in de vorm van een schokkend verhaal van een hedendaagse kindsoldaat. Het taalgebruik is afgestemd op kinderen vanaf ca. 11 jaar en samen met de bijbehorende lesbrief* is de uitgave goed te gebruiken in groep 7 en 8 van de basisschool en in de brugklassen van het voortgezet onderwijs. Voorin is een bronvermelding opgenomen van de verhalen en gedichten.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Sjanne op 29 jan 2008, 19:33

Heel erg bedankt voor de tips! Echt super leuk allemaal! Ik ga er zeker wat mee doen!
Donderdag ga ik zeker wat met de opdrachten doen van de site die eerder opgenoemd werd over die 'dingen' met poƫzie, sluit goed aan.
Ik zit nu een beetje met mijn Engelse hoek.. Daar moet ik nog meer invulling voor hebben.
Nu hangen er een aantal engelse gedichten. Ik heb een gedicht gemaakt met een aantal engelse woorden erin.
De bedoeling is dat kinderen met gedichten aan de slag gaan en deze gaan lezen. Ze hoeven niet het hele gedicht te snappen maar wel de kern of het doel van het gedicht. Bijvoorbeeld het gevoel wat erbij past etc.
Hebben jullie hier nog tips over?
Ik dacht er aan de kinderen zelf gedichten te laten zoeken op internet ofzo.. verder nog niet echt over nagedacht.
Misschien rijmwoorden laten bedenken in het Engels.. nose - close , dad - cat etc.. en daar wat mee laten doen..
Sjanne
PABOforum Adolescent

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Joke op 29 jan 2008, 19:54

Engels? Dan denk ik meteen aan John O'Mill die op meesterlijke wijze Engelse woorden met Nederlandse woorden (of verbasteringen van beide talen) gebruikte.
Misschien mag dat ook wel?

When men smake: "Please !"
Girls, pack your bees
't Is never too late
to poots the plate.

A hot-heated Drent in Ter Apel
who always ran to hard from staple
forsplintered his plate
when the waitres was late
and gave her a lell with the laple.

A terrible infant, called Peter
sprinkled his bed with a gheter
His father got woost,
took holf of a cnoost,
and gave him a pack on his mieter
:D

Er bestaat een manier voor jongere kinderen om een leuk Nederlands gedichtje van twee regels te schrijven. Je zou diezelfde werkwijze in de BB voor Engelse gedichten kunnen gebruiken:
Voorbeeld in het Nederlands:
bedenk een dier: -------------------------bijvoorbeeld mier(tje)
zeg er twee dingen over: ----------------bijvoorbeeld rood en klein
zoek rijmwoorden op mier: -------------bijvoorbeeld bier(tje), papier(tje), vier(tje) enz. , kies er ƩƩn uit
Het gedichtje:
het kleine, rode miertje
liep over mijn papiertje

Zorg ook dat er een computer in de buurt is waarop getypt (en geprint) mag worden, zodat zij er weer een leuke tekening bij kunnen maken of via google een afbeelding erbij zoeken:
In het Engels kan het ook:
dog
fine, little
hok, stok (Nederlands :D ), kies er een uit (Soms weten de kinderen een Engels rijmwoord.)
zoals John O'Mill doet:
Het gedichtje:
The fine, little dog
sleeps in his hok.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Joke op 04 sep 2012, 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Sjanne op 29 jan 2008, 20:20

Dit vind ik echt helemaal geweldig!!!!
SUPER SUPER echt!
Ik dacht idd al aan sommige woorden engels enzo!
WOEEHOEE TOP!
hahaha
Sjanne
PABOforum Adolescent

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Joke op 30 jan 2008, 15:19

Geweldig dat je er zo enthousiast over bent. Ik hoop voor je dat het een succes wordt.
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Sjanne op 08 feb 2008, 19:55

Nou John O'Mill spreekt ze wel aan, ze lachen er wel echt om!
Ze maken zelf ook dat soort gedichtjes, nou ja ze proberen het!
Als jullie het leuk vinden om te kijken, af en toe plaatsen kinderen wat op de weblog:

Verder ook de andere onderwerpen wordt goed aan gewerkt. Leuke onderwerpen en de kinderen leren er ook nog wat van. Het zijn een beetje informatieve gedichten geworden tijdens mijn 'atelier'.
We hebben nu een digitaal schoolbord en daarop kunnen de kinderen ook filmpjes bekijken om informatie in te winnen voor een gedicht, echt leuk!
Sjanne
PABOforum Adolescent

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Juf Ellen85 op 09 feb 2008, 13:59

Ik weet niet of het echt wat met landen te maken heeft, maar dit zijn ook nog ideeƫn misschien kun je ze in landen vorm gieten.

Poƫzie

Lesidee 1: Een gedicht schrijven vanuit de gedachte ā€˜poĆ«zie is overal’

Je kunt ook een gedicht schrijven aanleiding van de kunstsamenhang dag / project dag / thema

1. Schrijf een uitspraak op van je moeder/ vader, bijvoorbeeld ā€˜Ruim je kamer opā€ of ā€œwat kun jij kletsenā€
2. Schrijf een zin op uit een reclamespotje
3. Schrijf een zin op uit een liedje
4. Schrijf een spreekwoord op
5. Schrijf nu een gedicht van acht regels. Ga als volgt te werk:
a. neem de vier opgeschreven regels als basis
b. bedenk ƩƩn nieuwe regel
c. bepaal de volgorde van de vier ā€˜oude’ regels en de nieuwe: plaats de zinnen in een volgorde die je mooi, grappig, spannend vindt
d. om tot acht regels te komen: herhaal een bepaalde regel, dat geeft een speciaal effect.

Laat de leerlingen de gedichten aan elkaar voorlezen / hang ze ā€˜ingelijst’ in de klas op

Lesidee 2: Aanvullen van een zin

Voorbereiding: Schrijf een voorbeeld gedicht op het bord

Bij mijn huisje is een tuintje Buiten sneeuwt het erg hard,
In het tuintje staat een hek Heel erg hard komen de vlokken naar benee
Op dat hek daar zit een vogel maar het valt niet op de grond
Met een bloempje in zijn bek op de grond is het mooi wit
Mooi wit zijn ook de daken…
Op dat bloempje zit een mugje
En dat mugje zingt zoemt en zoemt
Als het mei van het zingen
Gaat het slapen in de bloem

1. Vertel de leerlingen dat ze samen een gedicht gaan schrijven en deel kleine blaadjes uit
2. Geef een begin regel, bijvoorbeeld: Buiten waait het heel erg hard. Laat de leerlingen deze regel opschrijven.
3. De leerlingen schrijven vervolgens regel twee, beginnend met ā€˜Heel erg hard’.
4. Het blaadje met regel een en twee wordt doorgegeven aan de buurman/ buurvrouw die regel drie schrijft, beginnend met de laatste woorden van regel twee.
5. Vervolg deze werkwijze tot er een gedicht is ontstaan van vijf regels.
6. Laat het ontstane gedicht terugkeren naar de schrijver van regelt wee.
7. laat de leerlingen de gedichten aan elkaar voorlezen.

----------------------------------

Mocht je alles uitgewerkt hebben zet je het dan ook hierneer?? Ik moet namelijk een kunstmap aanleggen :D

succes,
Groeten Juf Ellen
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter

Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Keer terug naar Bovenbouw