door lieselotvdl op 05 jan 2007, 15:37
Mmh... ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen.
Bedoel je het als volgt Dawnster?
Bv. Het voordeel van werken in homogene groepen (bv. kinderen die sterk en zwak zijn in rekenen/puzzelen/taal) is dat kinderen heel wat van elkaar leren. Ik sta in de kleuterklas en merk dit bv. ontzettend op bij taal. Als je met de kleuters een gezelschapsspel speelt en je zet hier zowel taalzwakke als taalsterke kls. in, dan leren de taalzwakke kls. heel wat bij op taalvlak. Dit kan even goed bij wiskundige initiatie, puzzels, knippen, scheuren,... Terwijl als je enkel een groepje maakt van de taalzwakken, leren ze niets bij van elkaar. En zoals iedereen weet, kinderen leren heel wat van elkaar!
Nog een voordeel is dat kinderen leren dat iedereen wel sterk/zwak is in iets en het zelfwaardegevoel stijgt dus omdat iedereen wel iemand kan helpen met zijn/haar kwaliteit.
Ik hoop dat ik je wat geholpen heb!