Hoi allemaal,
even een berichtje vanuit het buitenland. Ik zit nu voor 6 weken op Curacao om stage te lopen op een basisschool. Ik moet nog 2 weken en dan zit mijn stageperiode er al weer op.
Ik loop stage op de Dr. Albert Schweitzer basisschool in Salina. Hier heb ik groep 6/klas 4.
Mijn ervaringen die ik tot nu toe heb:
- De leerlingen testen je ontzettend uit, je moet hier duidelijk op je strepen staan. En heel consequent zijn in de regels die je hebt.
- De manier van lesgeven is hier heel anders, je begint hier rond kwart over 7 's ochtends voor de klas en rond 9 uur zijn de kinderen gewoon op. Ze worden ongeduldig, kletsen veel, zijn ontzettend druk. Je moet je hierop instellen als je de hele ochtend lesgeeft.
- De methodes hier zijn vaak erg verouderd. Sommige methodes zijn niet in grote aantallen aanwezig, waardoor je moet lenen bij andere klassen. Veel methodes worden hier ook gekopieerd.
- Leerlingen krijgen ontzettend veel huiswerk mee naar huis. Daarnaast zijn er veel toetsen die gemaakt moeten worden (deze worden soms zelf door de leerkrachten opgesteld.)
Dit zijn allemaal niet hele positieve dingen, maar je maakt hier ook leuke dingen mee! De kinderen waarderen je op een gegeven moment heel erg en ze weten naar verloop van tijd wat ze aan je hebben.
De periode die ik hier zit, 8 weken is dan ook veel te kort om echt een hele goede band op te bouwen met de klas. Maar ik krijg nu al reacties uit de klas dat ik niet naar huis mag en dat ik volgende jaar ook weer moet komen als de kinderen in groep 7 zitten.
Om meer van mijn ervaringen te lezen kunnen jullie kijken op . Op deze site staan ook mijn belevenissen naast mijn stage en verschillende foto's.
groetjes vanuit het zonnige curacao
ilse