door drika op 10 feb 2003, 15:35
Volgens mij gaan de reacties hieronder alleen maar over de bovenbouw, dus toch maar wat ideeën voor je.
De video van Pieter Post deed het bij mijn vroegere kleuters heel goed. Ook zijn we op bezoek geweest bij het postkantoor, hier kregen we een erg leuke rondleiding. We hadden ook bij het postkantoor materialen geleend (oude brievenbus, postzak, stempels, luchtpost stickers, kleding) hiermee hebben we een posthoek ingericht. Verder hebben we in de klas postwerkjes gemaakt (brieven ´schrijven´, een postauto van 16 vierkantjes, kleurplaat van een postbode o.i.d., postzegels ontwerpen). Ook de boeken van Felix (Post van Felix) zijn erg leuk bij dit thema. Bij rekenen heb ik iets gedaan met huizen, huisnummers en brieven die bezorgd moesten worden. Voor groep 2 heb ik daarbij zelfs een straat nagemaakt, omdat bij een straat de even- en oneven nummers gescheiden zijn. De huizen moesten ze eerst op volgorde leggen (1-3-5-7-etc.). Dit is wel lastig. Voor groep 1 heb ik met 5 huizen gewerkt en deze gewoon op volgorde gelegd.