door krokeledokus op 08 feb 2006, 10:13
nav het protecol wat op internet staat 1 tip:
Gebruik niet zo veel woorden en omslachtige zinnen. Wees concreet, dan is het voor iedereen duidelijk!
Verder is het belangrijk om het gewoon kort te houden. De belangrijkste dingen moeten erin staan. Sommige praktische dingen zoals wanneer de pauzes zijn en dat je je lokaal op orde moet maken voordat de school begint zijn logisch en kunnen de mentor of mentrix ook wel vertellen.
Meestal krijg je als stagiaire de jaarkalender en het infoblad bij de eerste kennismaking mee. Een stageprotecol is wel heel duidelijk en handig maar moet echt niet te lang zijn!
Verder kan je de lio-ers een algemeen iets geven waarin afspraken staan voor de leerkrachten. Een soort werkplan met daarin belangrijke regels, en hoe er met elkaar wordt omgegaan enzo. Dat heb ik tenminste wel gekregen.
Voor de rest zie ik het ook als taak van de mentrix om te zeggen en te laten zien: Zo doen wij dat hier!
Tijdens de les leg je dingen uit die je normaal niet meer uitlegt aan de kinderen. Zo weet de stagiaire ook wat je bedoelt. Dus bijv. bepaalde regels van hoe je bijv. in een toetsopstelling moet gaan zitten. Dan leg je nog ff de belangrijkste regels uit aan de kinderen en neem je de tijd ervoor. zodat de stagiaire ook ziet hoe je dat makkelijk aan kan pakken en hoe het hier gedaan wordt.
Dat mis ik soms! maar vorig jaar had ik een mentrix die dat fantastisch deed. helaas klikte het niet echt tussen ons ofzo, maar tijdens de les nam ze telkens de tijd om de kinderen uitgebreid uit te leggen hoe iets moest en hoe de regels waren. Ook bij strafwerk enzo. Zo zag ik hoe zij het aanpakte, en de volgende keer deed zij het veel algemener, maar wist Ãk wel hoe de regels zaten. Snap je het nog??