door miek op 27 nov 2016, 23:44
Ik persoonlijk vind dat een kring niet alleen voor taal is. Er kan zoveel meer.
Je zou in groep 7/8 misschien ook de kinderen kunnen betrekken bij de inhoud van de kring. Je zou kunnen vragen wat ze zelf willen. Ik zou dan wel zorgen dat je wat voorbeelden achter de hand hebt. Ik zou denken aan bijvoorbeeld:
- een energizer om de week positief te beginnen
- nieuws kring, wat voor belangrijks is er afgelopen week gebeurd. Kunt dan ook de kinderen om de beurt laten voorbereiden
- een discussie, elke week een stelling en daar samen, op een respectvolle manier, over in discussie. Daar komen nog veel vaardigheden bij kijken
- een korte drama activiteit
- een boekenkring, elke week presenteert iemand een boek en leest een stukje voor
- voorlezen door de leerkracht (juist ook in groep 7/8)
- een techniek/proefjeskring, kun je zelf voorbereiden maar na een aantal keer kunnen kinderen dat ook. Er zijn heel veel korte experimenten die maar een paar minuten duren
- een proefkring, elke week bereidt een andere leerling een gerechtje en neemt dat mee naar school. Vertelt er wat over en deelt uit (maar op de een of andere manier vindt ik dat meer een week sluiting dan opening)
- een raadselkring (bijvoorbeeld de raadgedichten van joke maar rekenraadsels kunnen ook)
- sociaal emotionele kring
Enzovoorts
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)