door Ammoniumdichromaat op 14 nov 2010, 11:43
Een bloemlezing van vier jaar pabo:
- Tijdens één van mijn stages zei mijn toenmalige mentor eens: "Probeer mensen eens aan te kijken als je tegen ze spreekt". Dit lijkt een open deur, maar voor mij was het een gouden tip! Ik had dat gedrag toen namelijk nog niet geautomatiseerd;
- Wees niet te hard in je reflectie. Met andere woorden: leg niet steeds de nadruk op het negatieve. Tegenover een mislukte les of een onbevredigend opgeloste situatie staan in de regel ook heel veel zaken die wél goed zijn gegaan;
- Tijdens een werkles (kleuters) of een creatieve les (midden- en bovenbouw) kun je heel goed achtergrondmuziek opzetten (let wel op het geluidsvolume);
- "Meten doe je buiten". Het laten meten van hoogte, lengte, breedte, afstand en het laten berekenen van omtrek, oppervlakte en inhoud kun je ook heel goed buiten het lokaal doen (laat de leerlingen wel een pen en een schrift meenemen);
- School hoeft NIET altijd leuk te zijn (In mijn pabo-jaren werd daar -zeker op de pabo zelf- anders over gedacht. Alles moest altijd maar "leuk en uitdagend" zijn. Let wel: dit speelde zo'n 20 jaar geleden);
- Laat "lesgewrichten" zo soepel mogelijk verlopen, bijvoorbeeld door een kort moment van rust, een spelletje o.i.d.;
- In één van mijn stages werd ik voor het vak gymnastiek begeleid door een vakleerkracht. Die gaf mij de volgende tip: "Geef de leerlingen zoveel mogelijk instructie op de plaats waar zij zich op dát moment bevinden". Met andere woorden: Laat de kinderen niet steeds onnodig heen en weer lopen voor een kort instructiemoment. Het is sowieso een aanrader om eens een dagje met een vakdocent gymnastiek mee te lopen, ik heb daar écht heel veel van geleerd!
Chaos is óók een vorm van orde...