[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Slechte stagebegeleiding

Algemeen - Slechte stagebegeleiding

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor jufsaskia op 11 jul 2004, 12:40

Een juf is iemand die je helpt met problemen, die je zonder haar niet zou hebben gehad...
jufsaskia
PABOforum Peuter

Berichtdoor lisettuh op 11 jul 2004, 18:42

lisettuh

Berichtdoor Rhea op 11 jul 2004, 20:23

[quote author=lisettuh link=board=22;threadid=5068;start=20#msg45046 date=1089567773]Ik weet niet wat jullie ervaring is???[/quote]

Het is soms heel moeilijk om je mond op te doen. Ik heb tijdens mijn afgelopen stageperiode best wel moeite gehad om dingen wel en niet te zeggen. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het vervroegd stoppen met mijn stage. Gelukkig had dit geen nadelige gevolgen voor de rest van mijn opleiding!
Tijdens mijn stage kwam ik er achter dat mijn verwachtingen niet helemaal uitkwamen, mijn mentor had een ontzettend andere manier van dingen aanpakken dan dat ik het had. Een manier met een zeer negatieve invloed naar de kinderen, een manier die absoluut niet bij me past. Ik was niet flexibel genoeg om hier mee om te gaan (dit heb ik zelf zo gezegd, zijn niet de woorden van mijn mentor!), en ik kreeg ook niet de kans om er over te praten. Gelukkig heb ik een goede beoordeling gehad, en uiteindelijk vond ze mijn beslissing om te stoppen met de stage verstandig.
Het belangrijkste leerpunt wat ik nu voor mezelf heb op gesteld is om te blijven praten met mijn mentor, of het nu goed of slecht gaat, hoe moeilijk het ook is!
Rhea
PABOforum Kleuter

Berichtdoor jeanne op 11 jul 2004, 22:00

De andere kant van de medaille: enkele voorbeelden van wat je tegen komt als stagebegeleider:

De dag voor de stagedag opgebeld worden met de vraag: zet je .......... voor mij klaar want dat heb ik morgen nodig voor mijn les.

's Ochtends op school komen en zeggen: ik geef die les niet want ik heb geen tijd gehad om hem voor te bereiden.

Een waardeloze les geven die er op papier prima uitzag en zeggen: ja, maar al die dingen maken/zoeken kost mij te veel te tijd.

Een les geven waarbij materialen nodig zijn die niet op school aanwezig zijn en dan zeggen dat de les mislukt is omdat wij de materialen niet hebben..

Zeggen dat het nagesprek wel metéén na school moet gebeuren want dat anders de bus niet gehaald kan worden.

Antwoord op de vraag om even mee te helpen met de klas opruimen, vegen e.d. : daar ben ik niet voor, dat is het werk van de onderwijsassistente! (Die op die dag helemaal niet beschikbaar was)

Meehelpen bij buitenschoolse activiteit op een stagedag: daar kom ik niet voor. Dan kan ook door hulpmoeders gedaan worden.

Ongelooflijk? Nee, de realiteit!
Naast alle goede, hardwerkende, gemotiveerde stagaires kom je ook dit tegen! Te vaak helaas. Door dit soort ervaringen vragen wij ons tegenwoordig bij onze beoordeling ook af: zou ik hem/haar als collega willen???? Je mentaliteit kan ook de reden van een slechte beoordeling zijn!
jeanne
PABOforum Adolescent

Berichtdoor Rhea op 11 jul 2004, 22:19

Ik kan me heel goed voostellen dat dit zwaart irritant is! Zeker je mentaliteit iets over jezelf. Bij mij is mijn stagedag pas afgelopen als alles is nagekeken, en alle spullen voor de volgende dag al weer klaar liggen. In het eerste jaar wanneer ik maar eens in de week kwam vond ik het erg fijn om lessen (activiteiten) 2 weken van te voren af te spreken zodat ze nog besproken konden worden een week van te voren. Eventueel kon er nog iets worden bijgesteld. Ik vind dat je dit als stagebegeleider wel kunt eisen.
Aan de andere kant, als je begeleider geen gehoor geeft aan wel of niet bespreken, of even tussen neus en lippen door, dan ga ik ook niet uren zitten wachten na school zonder dat er iets te doen is, tot mijn mentor eens een keer tijd heeft om dingen te bespreken, het moet wel van 2 kanten komen. En dan wel voornamelijk van uit de stagiair!

Overigens heb ik afgelopen periode ook meerdere malen extra activiteiten links laten liggen omdat mijn mentor slecht georganiseerd had! kon ik het wel weer oplossen, daar ben ik dus niet voor!!
Rhea
PABOforum Kleuter

Berichtdoor Geoffrey op 11 jul 2004, 22:53

En zo kun je dus van beide kanten vervelende situaties hebben. Stagiaires kunnen hartstikke gemotiveerd zijn of de kantjes er vanaf lopen, en hetzelfde geldt voor stagebegeleiders. Het vervelende voor stagiairs is dat voor hen alles valt of staat met goede begeleiding. Zij zijn afhankelijk van hun begeleiders. Als zij niet goed begeleid of beoordeeld worden, kan het heel nadelig zijn voor hun studie (en in dit geval zelfs leiden tot een negatief studieadvies). Wat dat betreft is het risico voor een begeleider veel minder: het is enorm irritant als een stagiair als een dweil in je klas staat, maar begeleiders zijn doorgaans niet écht afhankelijk van hun stagiairs.

Je hebt absoluut gelijk, Jeanne: stagiairs moeten gemotiveerd zijn en hun best doen, en niet de kantjes er vanaf lopen. Als zij zich opstellen als een natte krant, heb jij alle recht om ze een dikke onvoldoende te geven. Maar ik vind dat begeleiders eigenlijk nog méér de plicht hebben om hun best te doen voor een stagiair. Iemand is van je afhankelijk, en bovendien ben jij als begeleider degene die alles weet en die eigenlijk het goede voorbeeld moet geven. Het heeft soms ook te maken met een stukje volwassenheid, weet je. Ik weet dat ik zelf als stagiair weleens te horen kreeg dat ik op álle momenten een leerkracht ben, en niet alleen als ik aan het lesgeven was. Het duurde twee jaar voor ik echt het volledige verantwoordelijkheidsbesef dat leerkrachten moeten hebben in me had, en dat had niets met mijn motivatie te maken.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Geoffrey
PABOForum team

Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor Mir op 14 jul 2004, 13:13

Hai allemaal,

Ik heb 3 stages gehad afgelopen jaar (1e jaar van de verkorte opleiding). De eerste twee stages werd er veel nabesproken, dat vond ik erg fijn.

De derde stage werd er veel minder besproken. Ik stelde wel vragen maar er kwam niet echt een gesprek. Ik had zelf ook het gevoel dat er geen tijd was om na te bespreken. Ik denk dat het er net van af hangt of het klikt.

Ik ben nog op zoek naar een stageplaats in Zoetermeer (groep 5 of 6). Ik vind het fijn als er kritisch naar mijn lessen gekeken wordt zodat ik nog dingen kan verbeteren.

Groetjes,

Mirjam
Mir

Berichtdoor Sassie op 21 aug 2004, 20:27

??? Sjeetje wat een verhaal...en helaas...erg herkenbaar...Zelf ben ik met de Digipabo bezig en heb gemerkt dat niet iedere mentor het kan hebben dat de opleiding op deze manier wordt gegeven.

Ook ik heb een onvoldoende gekregen (NB op basis van de tweede stagedag van die periode, terwijl er nog zeker 6 zouden volgen). De periode daarvoor had ik een dikke voldoende. De mentor had er duidelijk geen zin meer in. De lessen die ik de eerste periode spontaan kon geven (dictee en schrijfles) trok hij in de tweede periode naar zich toe..en daar zat ik dan... Communicatie werd steeds slechte, ik steeds onzekerder omdat ik van de 5 mails maar 1 antwoord kreeg (we hadden afgesproken contact via de mail te hebben voor de lesvoorbereidingen). Dus daar kwam ik met mijn lessen, goed voorbereid en ik mocht ze niet geven..... ik wist het echt niet meer..... heb hulp gevraagd aanmijn tutor van de opleiding, due ook al geen antwoord gaf..... te druk/ werk maar part-time, waren de excuses.....grrrrrrrrrrr....ik helemaal in paniek en half ingestort..... opgehouden met de stage. ik kon het niet meer opbrengen.....

Wel naar de turor geprotesteerd en pas veel later wilde ze de onvoldoende herzien...ja lekker, ondertussen was ik gekapt met de stage, omdat ik die vijadigheid niet meer aan kon...

Nu begin ik aan periode drie en zal ze gvd (sorry) laten zien dat ik het kan... drie en vier goed laten verlopen en van periode 2 dan maar alle stagedagen overnieuw doen..

Gelukkig heb ik nu zeer goed contact met mijn mentor....en dat scheelt echt heel veel....heeeeeeeeeeel veel...ik kan haar wel zoenen...hahahahahha......

Geleerd heb ik om te kijken of mijn mentor op school wel vrijwillig een stagiere heeft, of ze ertegen kunnen dat iemand ouder is (ben 37) en of ze geen onoverkomelijke problemen hebben met de Digipabo (heb ik zelf al genoeg...hihihihih)... dus ik zoek erg ruim van tevoren een stageplaats en ga kennismaken.......ben nu al aan het kijken voor het jaar 2005/2006...

je staat dus niet alleen en jazeker de pabo's moeten er echt eens wat aan gaan doen, want het is niet te doen als je zo afhankelijk bent van je mentor (en ook van je tutor). ik heb ook gemerkt dat de PABo slecht omgaat met kritiek..... sja.....hmmmmm.....

Ik kies eieren voor mijn geld en ga het over doen....maar als ik jou was zou ik doorvechten, je hebt alleen maar veel te zinnen en niets te verliezen....

laat hier weten hoe het gaat...

saskia
Kisses, Saskia
Sassie
PABOforum Baby

Berichtdoor Yan op 16 sep 2004, 06:22

Yan

Berichtdoor Doornroosje op 16 sep 2004, 06:53

Doornroosje
PABOforum Kleuter

Berichtdoor Yanne op 16 sep 2004, 08:23

groet van Yanne
Yanne
PABOforum Kleuter

Berichtdoor Geoffrey op 26 sep 2004, 09:20

Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Geoffrey
PABOForum team

Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor Rhea op 26 sep 2004, 09:51

We kregen per kwartaal een Groei Meet Instrument, dit werd ingevuld door mentor en student. De doelstellingen die in het GMI vermeld stonden kon je zo van internet af halen, ik nam dat dus meteen tijdens een van de eerste keren stage mee naar school. Dan wist mijn mentor waar ze op moest letten. Ik vind dat dus een taak van de student.
Als ik naar een nieuwe klas/school ging, dan nam ik de laatst ingevulde GMI's mee naar mijn nieuwe mentor, dan wist ze waar ik stond op dat moment.
Je kunt als student ook zelf een soort van contractje opstellen, wanneer wil je graag bespreken, of evalueren. Ik snap wel dat je dat misschien niet de eerste periode meteen doet, maar na verloop van tijd wel.
Ondanks al deze voorzorgsmaatregelen kan het nog steeds mis gaan, helaas!
Ik denk dat pabo's niet aan zo'n contract willen, ze zijn al lang blij dat ze stagescholen hebben! Laat staan dat ze die scholen ook nog eens gaan opleggen hoe ze moeten begeleiden!
Rhea
PABOforum Kleuter

Berichtdoor Yanne op 26 sep 2004, 10:41

groet van Yanne
Yanne
PABOforum Kleuter

Berichtdoor Geranium op 09 mei 2005, 16:09

Geranium
PABOforum Peuter

VorigeVolgende