[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Inrichting lokaal

Algemeen - Inrichting lokaal

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 08 jul 2008, 15:45

Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 08 jul 2008, 15:48

heeft iemand nog tips voor mij?
volgend jaar krijg ik 30 kinderen, een combi van 3/4. Mijn lokaal is helaas niet zo groot, maar ik
wil het wel gezellig en overzichtelijk hebben!
Wegens ruimtegebrek heb ik al een kast op de gang moeten zetten, verder heb ik een grote kast ingeruild
voor een kleinere kast. En dat ziet er al zoooooveel beter uit :D
Maar nu nog de aankleding. Ik heb al posters aangevraagd bij lemniscaat. De leeshoek (overigens de enige hoek die ik
kwijt kan) wil ik gezellig maken met wat posters. Hoewel de posters die er nu alweer 2 jaar hangen leuk en goed zijn,
is het leuk om weer even wat nieuwe op te hangen.
Heeft iemand nog ideeen? Tips?
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor Anita op 09 jul 2008, 14:25

Ik weet niet hoe je je leeshoek af wilt zetten, maar ik heb hem afgezet met een dubbele kast. Kasten met de ruggen tegen elkaar scheelt gewoon een hoop ruimte. De kast met leesboeken aan de binnenkant van de hoek, een andere kast kan aan de buitenkant.

Verder weet ik niet of je met een instructietafel werkt. Ik heb gemerkt dat het in sommige groepen / ruimten prettiger kan zijn om niet een grote tafel er extra bij te zetten, maar te werken met een standaardleerlinggroepje, waarvan de leerlingen dan af en toe verhuizen als er andere kinderen instructie moeten krijgen aan de tafel. Scheelt ook een hoop ruimte in de groep!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 11 jul 2008, 19:53

dankjewel voor de tip!
de leeshoek is zo klein, ik heb er geen kasten bij, maar wel een klamboe erboven,
met een aantal kussens waar de kinderen heerlijk op kunnen zitten. De leeshoek
zit namelijk tussen de computerhoek en de vensterbank in. Dus net plek voor een
paar kussens en helaas verder geen plankjes of kasten.

wij werken niet met een instructietafel, en die zou er zeker niet inpassen maar ik
neem die tip wel mee. Er zit wel wat in om van plek te verschuiven.
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor moimoi op 11 jul 2008, 20:15

wat jammer dat je zoveel kinderen in de klas krijgt! Helemaal voor een groep 3! Die hebben toch hoeken nodig? Dat hoort bij de methode. (leeshoek, luisterhoek, stempelhoek) En ik had zelf altijd een legohoek, knexhoek, poppenhoek erbij.
Mijn tip voor jou is deze: koop van deze rekken: http://www.rhima.com/default.asp?id=22& ... ngen&t=130
(gamma, praxis, karwei hebben ze vaak in de aanbieding)
Doe er leuke gekleurde bakken in waar de materialen inzitten. Dus een stempelbak (met stempels, inkt, lege blaadjes), een bak met knex (en voorbeelden), een bak met een radio en bandjes/cd's en boekjes, een legobak, enzovoort.
Als een aantal leerlingen dan klaar zijn met hun werk dan kunnen ze een bak pakken en ermee aan het werk gaan. Misschien op de gang?? Dit ruimt ook gemakkelijk op en de kleuren van de bakken staan gezellig. En je kunt de bakken ook over de groepjes verdelen tijdens de inloop.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 14 jul 2008, 15:50

niet alleen helaas voor groep 3, maar ook voor groep 4!
Maar ik begrijp wat je bedoelt!

Helaas is het niet anders. Ben vandaag weer op school geweest om naar de inrichting
te kijken. Maar het is en blijft een volle klas. Ik heb in de klas een verhoging, het ziet er leuk
uit maar eigenlijk is het onhandig. Daar kan ik de leeshoek en de computertafel kwijt. Er onder
staat een kast en de wastafel.
De lego staat bij ons op de gang, meestal mogen ze dit pakken en in de klas mee spelen. maar ik denk
dat dit volgend jaar op de gang moet.

Ik vind het wel een goede tip van die rekken. Zelf niet aan gedacht, terwijl we ze zelf in de schuur hebben staan.
Over deze tip ga ik nog even nadenken, want het probleem is.......waar zet ik het rek neer?
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor Mniekske op 14 jul 2008, 17:02

Ik heb even gemist hoeveel kinderen je in de klas krijgt?
Ik heb volgend jaar in mijn LIO stage een klas van 35, dat vonden wij ook erg veel en we zaten dan ook erg met de inrichting van het lokaal, hoe zet je alles neer? Wij hebben het nu in groepjes staan, omdat dat gezien de grootte van het lokaal het meest rustig en overzichtelijk keek.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 15 jul 2008, 18:44

Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor bovenbouwjuf op 15 jul 2008, 18:52

Je zou voor de "afwisseling" (ik merk dat je groepjes toch leuk vindt) groep 4 wel in groepen kunnen zetten ( 5 5 5 of 6 6 3? ) en groep 3 in rijen en dan halverwege het jaar groep 3 in groepen en groep 4 in rijtjes.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor Mniekske op 15 jul 2008, 21:27

Als je een klein lokaal hebt met zoveel kinderen is rijtjes denk ik wel een heel overzichtelijke opstelling en prettig om mee te werken. Ik vind deze opstelling er goed uitzien, duidelijk door de kinderen wel per groep bij elkaar te zetten. Ik zou er zelf niet voor kiezen om de helft in rijtjes en de helft in groepjes te zetten. Ik denk dat je klas daardoor rommelig er uit gaat zien en het zal niet echt voor rust zorgen denk ik.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 16 jul 2008, 08:51

vorig jaar heb ik groep 3 in groepjes gehad, en groep 4 in rijtjes van 2.
Dit was een bewuste keuze omdat groep 4 absoluut niet in groepjes kon zitten,
zo ben ik het jaar wel begonnen, maar dat ging niet. Daarom heb ik na een aantal
weken groep 4 in rijtjes gezet. Een enkele keer draaiden ze hun tafeltjes zo dat
ze in een groepje zaten.
Maargoed, vorig jaar had ik 10 kinderen minder, en dat maakt wel een verschil!

op de plaats waar ik nu 4x 3 tafeltjes heb, kan ik totaal 12 plaatsen kwijt. Ga ik met
groepjes werken dan kan ik op die plek 2 groepjes van 4 kwijt, dus totaal maar 8.
Groepjes nemen toch meer plaats in dan rijtjes.

opzich is dit misschien wel de meest rustige indeling, het nadeel vind ik wel
dat je voor de tafel een rijtje van 3 kinderen uit groep 3 hebt, en daarachter
3 kinderen van groep 4.
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufKim op 21 jul 2008, 13:37

Fijne vakantie allemaal!
Ik heb een veelbewogen, druk, maar fantastisch schooljaar achter de rug waarin er, zowel op werk- als privégebied veel gebeurd is. Dit had wel tot gevolg dat de computer een beetje een ondergeschikte rol is gaan spelen. Vandaar dus dat jullie al zo lang niets van mij hebben gehoord. Nu het vakantie is, ben ik (een beetje) terug en heb ik jullie hulp hard nodig.

Na de vakantie krijg ik groep 3! Met mijn groep 3 van maar 21 kinderen kom ik in een gigantisch lokaal van wel 88m2. Dit is namelijk het voormalige speellokaal. Ik heb deze ruimte toegewezen gekregen omdat de directie het idee had dat ik daar wel wat van kon maken omdat mijn lokalen er altijd zo goed uit zien (hun woorden, niet de mijne, maar wel een supercompliment natuurlijk). En toch, met het inrichten van deze ruimte kan ik wel wat hulp gebruiken! Ik wil de grootte namelijk wel een beetje doorbreken en wil natuurlijk ook hoeken creeren. Wat voor hoeken? Ik heb geen idee. Na 6 jaar kleuters is de stap naar groep 3 voor mij wel even omschakelen. Al met al: ideeën en tips zijn meer dan welkom!
Website: http://www.groep1-2b.nl
Op zoek naar een kleutermusical? Neem eens een kijkje in
JufKim
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 14 okt 2002, 16:57
Woonplaats: Scheveningen
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor miekiemousie op 21 jul 2008, 14:15

Neem juist je kleuterervaring mee naar groep 3! Ik zou veel hoeken creeeren die bij de kleuters vandaan komen. Een bouwhoek, een poppenhoek, een themahoek, een lees-schrijfhoek enz. Juist hierdoor kan de overstap van 2-3 voor de kinderen kleiner gemaakt worden. De spelactiviteiten zijn gewoon nog heel goed voor de kinderen, zeker als je ze erbij uitdaagd door in het thema te blijven van bijv. de leesmethode.

Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat doen. Ik heb volgend jaar weer 3/4 en wil meer hoeken proberen te maken in mijn klas. Ik heb echter het 'probleem' dat ik niet veel ruimte heb. Wel wat, maar dat is beperkt en ben dus echt aan het schipperen en kijken wat ik zou willen.

Ik zou met bijvoorbeeld behulp van schermen en kasten veel hoeken willen creeren. Een hele vlugge opzet van waar ik aan zou denken, heb ik bijgevoegd. Al weet ik dan absoluut niet hoe je lokaal eruit ziet! Als je iemand wil hebben om mee te denken, ik ben enthousiast!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 21 jul 2008, 19:11

zo zou ik het ook ongeveer doen.
Heerlijk als je zoveel ruimte hebt!
Je kan veel hoeken kwijt, en misschien ook wel leuk om een thema hoek te maken
als je met thema's gaat werken uiteraard
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: Algemeen - Inrichting lokaal

Berichtdoor JufRian op 23 jul 2008, 16:13

ben weer naar school geweest om te buigen over de klassenrichtng,
vraag niet hoe, maar het is gelukt. ik heb alle 30 tafeltjes zo neer kunnen zetten,
dat elk kind het bord goed ziet, en ook nog zo dat er loopruimte is :D

Dankzij een tip hierboven heb ik gekeken of ik nog een kast kon draaien, en wel ja, dat ging ook nog!
daardoor is er net genoeg plek vrijgekomen om er een tafeltje neer te zetten. Leuk voor groep 3 om daar aan te werken, eventueel instructietafel.

ik heb iig 1 hoekkie kunnen creeeren, naast de bestaande lees en computerhoek.
En daar mogen we het mee gaan doen. Op de gang is ook geen ruimte meer :(
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron