Na de zomervakantie mag ik, samen met een duo, groep 3 gaan draaien. Een ontzettend leuke uitdaging, behalve een stage heb ik nog nooit een groep 3 gehad, heb er onwijs veel zin in! Ik zal me er natuurlijk flink in moeten gaan verdiepen omdat alles nieuw is, dus daar ben ik ook al druk mee bezig!
Wat me opviel bij het overdragen van de leerlingen, is dat er een enorm verschil zit in hoe leerlingen groep 3 binnenkomen. Logisch natuurlijk, maar nooit eerder mee te maken gehad en me dus ook nooit eerder in verdiept. Omdat ik afgelopen jaar de opleiding tot rekencoördinator heb gevolgd, heeft mijn duo gevraagd of ik me meer wil verdiepen in het verzorgen van een passend aanbod op gebied van rekenen. Er komen kinderen de groep binnen die net tot 10 kunnen tellen, maar de getalbeelden nog niet beheersen, maar ook een jongen die al sommen op groep 4-niveau kan maken... Een flink niveauverschil dus! Bij mijn opleiding ben ik vooral bezig geweest op midden-bovenbouw-niveau omdat ik (tot komend schooljaar dus) vooral daarmee te maken had en het in het tijdsbestek niet lukte om me ook nog extra te verdiepen in kleuters/groep 3. Achteraf zonde dus...
Mijn duo is een ervaren leerkracht in groep 3 en ze paste bij de oude methode de opgaven vaak aan voor sterke rekenaars, door de sommen moeilijker te maken. Sinds 2 jaar hebben we een nieuwe methode, Wereld In Getallen 4, en ze geeft aan binnen die methode nog niet echt mogelijkheid te hebben gevonden om dat aan te passen voor die kinderen. Je kunt met de weektaak iets verdiepen, maar volgens haar niet veel.
Ik ben al flink aan het zoeken op internet, maar ben ook erg benieuwd naar praktijkverhalen: hoe pakken anderen zulke niveauverschillen in de groep aan? Wat laat je ze wel of niet meedoen? Wat geef je ze als verrijking/verdieping? Ben met name benieuwd of er mensen zijn die ook met de nieuwe WIG werken. Naast de rekenmethode hebben we ook 'Met sprongen vooruit' en diverse materialen die ik in kaart wil gaan brengen om te kijken wat precies geschikt is voor deze kinderen en hoe we dat het beste kunnen gaan inzetten. Ik ben benieuwd!