[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Woordenschat groep 3

Woordenschat groep 3

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Woordenschat groep 3

Berichtdoor Juf_Noor op 22 feb 2009, 17:48

Ik heb onlangs de Cito-toets afgenomen van woordeschan M3. Bij ons op school is het de eerste keer dat zo'n dergelijke toets wordt afgenomen in groep 3 en 4. Ik had wel verwacht dat er laag gescoord zou worden (aangezien ik veel tweede taalleerders in de klas heb), nou ik schrok me dood, zo veel D's en E's! Ik vroeg me dus af hoe ik effectief aan de slag kan gaan met goed woordenschatonderwijs. Ik weet zelf redelijk veel over goed woordenschatonderwijs (verhallen, viertakt e.d.), MAAR heb hier geen ervaring mee in een groep 3, waar ze pas beginnen met lezen en schrijven.

Hoe kan ik goed woordenschatonderwijs aanbieden aan groep 3?! Ik dacht zelf aan een woordmuur/woordtrap e.d. waar alle moeilijke woorden gehangen worden, die ik dan elke dag herhaal met de kinderen. Ik moet alleen eerlijk zeggen, ik weet niet of dit resultaat zal opleveren, aangezien de achterstand van de kinderen te groot is. Natuurlijk is alles mooi meegenomen, maar ik doel dan meer op de Cito van E3, daar moet een ontwikkeling te zien zijn. Wat is jullie ervaring mee?
Ik heb hier ook met de IB'er gesproken en aangegeven dat er een doorgaande lijn moet zijn wat betreft goed woordenschatonderwijs, maar dat is iets schoolbreed. Hoe pakken jullie dit aan op jullie school?
Juf_Noor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 14 jul 2008, 21:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Bloemetje op 22 feb 2009, 18:04

Volgens mij, als ze uitvallen bij M3, moeten ze eind van het jaar nogmaals M3 maken. Om te zien of er verbetering is.
Tenminste, bij de nieuwe cito woordenschat.

Ik heb de schakelklas groep 3 en doe dus héél veel aan woordenschat.
Ik werk vanuit een thema en bied elke dag (vooraf geselecteerde woorden) aan. Dit zijn er meestal 5 á 6. Dit kunnen ze behappen, bij meer haken ze, bij mij, nog af. Ik bied dit volledig aan via de viertakt en de drie uitjes.
Die 5 à 6 woorden zijn een klein netwerkje (bv. de fiets-het stuur-het zadel-de spaak-de bel etc.). De dag erna doe je weer een klein netwerk en breidt je de netwerken uit. Je doet dus aan netwerkopbouw.
Ik zet altijd de woorden bij de platen en ze kunnen echt al veel lezen hoor! Ik bespreek na het voorbewerken altijd eerst de plaat, en laat inmiddels de woorden niet meer zien! In het begin kon ik ze gewoon laten liggen.. Maar voor de vakantie werd dus ook het woord "de conducteur" gewoon gelezen.. :lol: De moeilijke woorden hangen we er daarna samen bij.
Ik speel vervolgens heel veel consolideerspelletjes (vinden ze geweldig!), maar ze spelen het ook gewoon nog uit in hoeken en bij de verteltafel.
Alle platen van een thema komen op het prikbord. Bij een thema is het dus een hele verzameling! Door te blijven consolideren herhaal je ze allemaal. Hierbij komen er meerdere platen aan bod; de parachute, 'gewone' woordweb en de trap.
Ik heb ook een tegenstellingen kast, waar ik elke week probeer nieuwe tegenstellingen centraal te zetten..

Ik hoop dat het duidelijk is, anders vraag je maar raak ;)!

Even nog een toevoeging; zomaar alle moeilijke woorden gaan leren en herhalen zal niet zo heel veel effect hebben. Ze kunnen het niet in een netwerk plaatsen. Het zijn dan allemaal 'losse'. Zie het zo:
Als je het b.v. het woordje 'de schep' leert, leer woorden daarom heen, die plaatsen ze in hun netwerk. En dan krijgen ze door.. He een schep, dan kan je dus 'scheppen'/graven in modder, maar ook in zand etc. En als je schept, kan je een emmer gebruiken.. Misschien wil het zand ook nog zeven in de zeef. Zo behoren de woorden binnen het netwerk van schep en zo bereiden ze hun netwerk uit.
Als je losse woorden gaat doen, schep/fiets/wolk etc., zit er geen lijn in. De context is zoek. Ze leren het misschien wel, maar hebben dat netwerk nodig. Hoe meer netwerkjes ze na een heleboel woorden hebben, hoe makkelijker ze woorden kunnen plaatsen en weer aan andere woorden kunnen 'ophangen'.
Moeilijke woorden die we tegenkomen, behandel ik wel, maar anders. Woorden die niet bij het thema horen, gaan in het eigen moeilijke woordenboek. Daar schrijf ik het woord in en er komt een plaatje bij.

Goed, ik vind het nu zelf een warrig verhaal, haha. Ik hoop dat je het snapt.
Laatst bijgewerkt door Bloemetje op 22 feb 2009, 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Bloemetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 28 mei 2005, 17:05
Groep: 3

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor miekiemousie op 22 feb 2009, 20:06

Wauw, wat een uitgebreid antwoord. Hier heb ik ook nog wat aan!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Bloemetje op 22 feb 2009, 20:16

Dat is leuk om te horen!
Als ik het nalees vind ik het nog wat warrig, zou zo nog meer kunnen vertellen, maar het moet wel duidelijk blijven ;)!
Avatar gebruiker
Bloemetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 28 mei 2005, 17:05
Groep: 3

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor miekiemousie op 22 feb 2009, 20:45

Nu wil ik toch ook om hulp vragen. Juf Noor, als je het erg vind dat ik dit in dit topic doe, dan moet je dat vooral zeggen.

Ik draai een 3/4. Hierbij heb ik 2 NT2 leerlingen in groep 3 die achterlopen op woordschat en woordomschrijving. Ik wil binnenkort nog de TAK afnemen om erachter te komen wat nu precies de achterstand van deze leerlingen is en op welke gebieden.
Deze kinderen heb ik afgelopen periode verder geholpen met de kist 'Bas spreekt ook een woordje mee'. Nu zal ik met deze kist moeten stoppen, omdat ze dit al vaker gehad hebben en er nu niet veel nieuwe woorden van leren. Echter ik zal beide kinderen wel verder moeten helpen. Ik heb 2 maal in de week handelingsplannentijd. Dan zitten de 2 kinderen 1 maal bij mij in de kring, één maal zijn ze zelfstandig aan het verwerken. Wie heeft er voor mij een tip wat ik met deze kinderen kan gaan doen? Op technisch lezen scoren ze voldoende of ruim voldoende, maar begrijpend lezen bij VLL gaat nu soms heel moeizaam. Ze weten niet waar ze het over hebben, hebben hierbij echt last van de lage woordenschat. Dus hoe/op welke manier kan ik deze kinderen zinvol aan het werk zetten?
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Bloemetje op 22 feb 2009, 21:05

Ik heb het een aantal keer moeten lezen voordat ik snapte wat je bedoelde. Dus als ik op het verkeerde in ga, zeg het gerust!!

Ik herken dit probleem ook uit mijn groep. Sommige lezen inmiddels avi, maar kunnen niet vertellen wat ze gelezen hebben. Ik ga wel de 'wie', 'wat', en 'waar' af. Ik heb dit probleem ook voorgelegd aan mijn begeleider (in de schakelklas krijg je begeleiding ;)!) en zij gaf aan dat je begrijpend lezen het beste nog even links kan laten liggen. Werken aan de woordenschat en aan het technische lezen staat voorop! Als de woordenschat voldoende (beter) is en het technisch lezen ook, kan je werken aan het begrijpend lezen en dat komt (waarschijnlijk) vanzelf als de woordenschat voldoende is. Dan pas kunnen ze begrijpen wat ze lezen.. Tuurlijk doe ik ook kleine begrijpend lezen stukjes, maar geen grote stukken.
Als ze nakunnen vertellen (wie, wat en waar en nog een paar vragen) van wat ik voorlees ben ik al blij. Ook hebben we oefeningen (zoals Humpie Dumpie), het goede plaatje bij de zin zoeken.
Verder werk ik nu aan leesplezier, tempo en woordenschat. Dat is de basis.
Het kost ze soms nog best moeite om het woord te ontcijferen, nadenken over wat het dan betekent zijn 2 andere handelingen. En het is ook logisch.. jij zegt dat de woordomschrijving (die zit in de tak, dus kan je gelijk checken ;)!) laag is, hoe moeilijk is het dan om te vertellen waar een boekje over gaat! Ze weten het misschien wel, maar kunnen misschien ook niet op de goede woorden komen, of weten woorden niet.

Maar nu heb je nog geen antwoord op je vraag.. Daar denk ik nog even over na, haha.

Ik zou in jouw geval werken op de woordenschat, je zegt immers dat het technisch lezen (ruim) voldoende is. Als je het woordenschat niveau iets omhoog krijgt, zullen ze meer gaan begrijpen.
Wat wij nu in groep 3 gaan doen, is het volgende. Kinderen die een leesboekje lezen (die dus al in een avi zitten), maken, als ze het boek uit hebben, een tekening over het boekje. Schrijven schrikt af, dat is niet leuk, dus dat doen we voorlopig niet. Ze maken een tekening over het boek, schrijven het moeilijkste woord uit het boek erbij en kruisen aan een :) :( of ze het dus leuk vonden of niet. Zo proberen we ze in ieder geval na te laten denken over wat ze gelezen hebben.

Maar als ik jou was, zou ik me dus op de woordenschat gaan richten!
Avatar gebruiker
Bloemetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 28 mei 2005, 17:05
Groep: 3

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Bloemetje op 22 feb 2009, 22:48

Ik lees het nog eens na, en zie dat ik nog steeds geen antwoord op je vraag heb gegeven..
Hoe bedoel je begrijpend lezen ;)!
Ik weet het ook zo 1, 2, 3 niet hoe je ze aan het werk kan zetten..
Zal er eens over denken :)
Avatar gebruiker
Bloemetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 28 mei 2005, 17:05
Groep: 3

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Joke op 23 feb 2009, 11:23

Hebben jullie al eens nagedacht over het (door school laten) aanschaffen van de Woordenschatthema's van Ambrasoft of zijn er al andere oefen-cd's aanwezig?
Als dit een achterstand is die structureel aanwezig is, kan je hiermee al in groep 1/2 beginnen:

Ik hoorde het al noemen: raadseltjes opgeven. Van hele simpele tot steeds moeilijker. Door veel met taal te werken leren ze het begrijpen.
Als ze wat ouder zijn misschien Pictionary? Jij tekent, kinderen raden. Laat ze maar lekker vaak fout raden. Dan weet je wat ze wel en/of niet weten. :D
Eenvoudige woorden kun je ook door een kind laten tekenen.
Vergeten jullie ook niet de lidwoorden bij de zelfstandig naamwoorden aan te bieden. Dat wordt nog heel vaak vergeten en is juist bij NT2-kinderen heel erg belangrijk voor later.
Raadsel: het is een dier. Het ligt graag bij de kachel of op je schoot en het begint te spinnen (het zegt : ppprrrrr). Rara, welk dier is het? (Uitbreiden van gegevens als ze het nog niet weten)
Dus niet: 'Ja, goed zo, dat is een poes/kat', maar 'Ja, dat is de poes/kat. Hebben jullie er thuis ook een? Ik wel. Hij komt heerlijk op mijn schoot liggen als ik straks weer thuiskom en ga zitten. Ik heb een rode kater, het is een mannetje. De poes van ...... Blablabla'. Lekker met bewegingen erbij, net alsof de kater van de juf echt op haar schoot ligt. Misschien wel met een knuffel erbij. De verhalen van de juf blijven vaak veel langer hangen dan een enkel woordje. Ook al ken je ...% van de woorden niet, begrijp je toch nog wat ze vertelt.
Woordspin rond een woord (een tijdje laten hangen, zodat ze nog eens kunnen kijken)


Ik had ook in groep 3 een woordenschatkist samengesteld. Allerlei plaatjes uit tijdschriften geknipt en op karton geplakt.
Die gebruikte ik met een klein groepje bij het aanbieden van een letter. Welke woorden beginnen met de ....
Door de lln. plaatjes te laten uitzoeken, kwam je er goed achter welk woord zij (niet) wisten of gebruikten en daar kon je dan weer een nieuwe les op uitwerken.
Bijvoorbeeld: de kok noemen ze de bakker, dan kan je daar de volgende keer weer een andere groep woorden op aanbieden als je je op een kok gaat richten.

En vergeet niet te herhalen in allerlei zinvolle contexten, want woordenschat moet geconsolideerd worden.
Je kent dit document met de Viertakt van Verhallen vast al. Er staan goede en bruikbare tips in:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Bloemetje op 23 feb 2009, 16:28

Ja, wat jij zegt Joke, doe ik eigenlijk ook allemaal. Zeker de lidwoorden erbij gebruiken!!
Raadseltjes maken is een manier van consolideren (en uitbreiden, zoals jij zegt met de poes), maar er zijn nog zoveel andere vormen van consolideren.
Pictionary doe ik inderdaad ook wel eens, raadsels op vele verschillende manieren (Leerkracht maakt raadsels (omschrijven), lln. lost op. of lln. maakt een raadels (omschrijven), andere lln. lossen het op. of lln. gaat naar de gang, de klas bedenkt een woord van de muur. lln. komt terug, en stelt vragen om achter het woord te komen. Andere lln. mogen met ja/nee antwoorden.), kimspel (voorwerpen van het thema onder de doek), koppel en mix (coöperatieve werkvorm), memory, categoriseren (verkeer in de lucht/weg/spoort etc.).. Er zijn zoveel leuke (en simpele) werkvormen en oefeningen te bedenken.

De vraag voor jou, miekiemousie, is dan wélke woorden je deze kinderen aan wilt gaan bieden. Daar moet wel een lijn o.i.d. in zitten. Werk je met de rest van de klas ook thematisch? Dan zou je woorden uit dat thema kunnen behandelen met die 2 kinderen.
Avatar gebruiker
Bloemetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 28 mei 2005, 17:05
Groep: 3

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor jade35 op 24 feb 2009, 22:21

Ik kan het zo 1 2 3 niet terugvinden, maar als je werkt met Veilig Leren lezen staan er aan het begin van elke kern een flink aantal woorden die in die kern meerdere malen aan bod komen, passend binnen het thema. Bij VLL is ook een speciaal woordenschat programma ontwikkeld, KO heeft praatjes
http://www.veiliglerenlezen.nl/zwijsen/ ... =90568#top , dat sluit helemaal aan bij de thema's van de kernen.
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Juf_Noor op 25 feb 2009, 19:06

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, uitgebreide reacties nog wel! Hier kan ik wat mee! :D

@@ Miekiemousie, vraag maar raak hoor, daar leer ik ook wat van! :D

@@ Bloemetje:

ik ben nu ook van plan om gestructureerd te gaan werken aan goed woordenschatonderwijs. Ze werken bij mij ook met thema''s (leessleutel) en we hebben een vertel/thematafel, dus een woordmuur zou daar goed bij aansluiten. Nu las ik in jouw verhaal dat je bij de woordjes een plaat hebt waar je die woordjes bij hangt, maak je die plaat zelf? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Juf_Noor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 14 jul 2008, 21:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Joke op 25 feb 2009, 20:54

De Leessleutel heeft bij de aan te leren woorden ook een plaat, een woord en een geschreven woord en de letter die bij het woord hoort.
Allemaal om op te hangen. Heb je die niet bij je methode? Of bedoel je andere woorden dan die, die in de methode worden aangeboden?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Bloemetje op 25 feb 2009, 21:24

Ik maak die platen inderdaad zelf (vaak met behulp van plaatjes van internet). Het kost soms even wat tijd, maar eigenlijk is het zo gemaakt. Het maken van een goed netwerkje woorden is soms lastiger.
Hier een voorbeeldje van een plaat http://img25.imageshack.us/img25/2880/haven.png De kwaliteit is wat minder, het was een piepkleine foto en ik heb hm iets vergroot. Zo zien veel van mijn platen er dus uit.
Ik begin dus blanco met die plaat en de woordjes hang ik er uiteindelijk met de kinderen bij.
Dit is een gewoon 'woordweb', maar zo heb ik bv. ook de parachute: http://img413.imageshack.us/img413/7656 ... elucht.png
Een trucje om de parachute te lezen: je moet hem van onder naar boven lezen. Een luchtballon, is verkeer in de lucht, een helikopter is verkeer in de lucht.. etc.
Je had die parachute dus niet met die plaat van de haven kunnen maken, een boot/een kade/een kapitein zijn geen haven.. Bij die haven hoort dus een woordweb.

Is het zo iets duidelijker?
Avatar gebruiker
Bloemetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 28 mei 2005, 17:05
Groep: 3

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Juf_Noor op 02 maart 2009, 00:20

Juf_Noor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 14 jul 2008, 21:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woordenschat groep 3

Berichtdoor Juf_Noor op 02 maart 2009, 00:24

Juf_Noor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 14 jul 2008, 21:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron