[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Eerste schooldag

Algemeen - Eerste schooldag

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

start van het nieuwe schooljaar

Berichtdoor Krullebol op 26 apr 2002, 08:04

Hallo allemaal,

Dit is misschien een rare en vooral vroege vraag :o, maar ik zit er toch mee. Volgend schooljaar krijg ik voor het eerst mijn 'eigen' groep 6, voor 3 dagen in de week (ma, di, woe), op een nieuwe school (voor mij nieuw).
Mijn vragen:
- wie heeft er leuke ideeën om elkaar beter te leren kennen?
- wie weet hoe ik het de eerste week kan aanpakken en de vooral de eerste dag? wat doe je dan zoal? ga je meteen hard werken?
- hoe maak je jouw regels bekend in de klas?
- wie heeft er voor mij tips, trucs, vanalles die voor mij handig kunnen zijn voor de eerste week..........

ik hoor het graag! :)
Groetjes,
Krullebol
'wacht niet op jezelf.........knal eruit' (loesje)
Krullebol
PABOforum Peuter

Re: start van het nieuwe schooljaar

Berichtdoor Patrick op 26 apr 2002, 10:20

Ik denk dat het altijd wel even aftasten is op een nieuwe school en in een nieuwe groep. Maar wat wel altijd makkelijk is, is een vertelronden houden.

- Laat de kinderen Afbeelding vertellen wat ze vooral bezighoudt en wie ze zijn natuurlijk. Dit zou heel goed kunnen door de leerlingen elkaar te laten interviewen (al kennen ze elkaar wel) en dan vervolgens iets over deze persoon vertellen.

- Jij zal je ook op een prettige manier moeten voorstellen en diudelijk uitleggen wat je het komende jaar van de leerlingen verwacht. Geef aan wat zij ook van jou kunnen verwachten. Het is vaak voor zowel de kids als voor jou wennen.

- Je zou rustig kunnen beginnen met een paar lesjes, maar ga niet meteen keihard aan het werk, laat weten aan de kinderen dat ze (als ze wel keihard gaan werken de rest van het jaar) er iets voor teugkrijgen. Dit kan dan van alles zijn, je beloont de klas naar wat ze verdienen. Zo voelen de kinderen zich ook prettig bij jou als leerkracht in de groep én ze weten waar ze aan toe zijn!
Afbeelding

Ik hopo dat je er wat aan hebt, en wellicht dat iemand anders nog wat tips/ideeën heeft!

Suc6 en je kunt er nooit vroeg genoeg over nadenken, want zo´n eerste dag moet naar mijn mening toch goed verlopen.
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Patrick
PABOForum team

Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor Krullebol op 26 apr 2002, 10:28

Hallo Webmeester,

Thanx voor deze tips alvast! Ik heb er echt wat aan! Misschien heel stom maar ik ga het denk ik allemaal eens op papier zetten hoe ik het wil aanpakken, ik ben er namelijk best onzeker over (omdat ik het gewoon goed wil doen!) en dat wil ik niet uitstralen! dus als er nog meer mensen zijn met tips, ideeën of wat dan ook: please laat het even weten! Alvast bedankt!
Groetjes,
Krullebol
'wacht niet op jezelf.........knal eruit' (loesje)
Krullebol
PABOforum Peuter

Berichtdoor xX-Juf-Xx op 26 apr 2002, 22:15

Hoihoi,
Spannend hé een eigen groep....Ik begin ook per 1 september in een groep 7 voor mijn lio stage. Ik begin met 3 volle weken, daarna 3 dagen in de week (ma di woe) en daarna in januari nog eens 6 volle weken. Daarna kan ik er blijven werken....

Ik ga dus ook lio lopen volgens de werknemersstage en ik sta dus ook binnen een week geheel zelfstandig voor de groep. Heb ook wel zoiets van .... hoe ga ik dat aanpakken ? Ik heb dit met de school besproken en de eerste week neem ik de tijd om de school en de gang van zaken goed in me op te nemen, en ook te kijken hoe het er in de klas aan toe gaat, wat regels zijn etc....Na dat weekje ga ik zelf de groep runnen.

Je moet duidelijk zijn naar de kinderen toe wanneer jij in de klas bent en wat jouwn regels zijn. Maak er een gezellige dag van tijdens de kennismaking....Laat kinderen iets over zichzelf opschrijven en doe die briefjes in een doos...Jij leest op en kinderen raden van wie het is....Daarna vertelt de leerling zelf nog iets meer....Zo leer je ze een beetje kennen....Natuurlijk vertel je ook iets over jezelf....spreekt allemaal voor zich...

Ik zou niet keihard beginnen, dat gebeurt overigens bijna nooit gelijk de eerste schoolweek, dat bouw je rustig op.....Bovendien moet je ook even de tijd inbouwen om aan elkaar te wennen. Voor jou is het vreemd, maar voor de leerlingen ook....

Wees jezelf, geef je eigen 'dingen' een plaatsje in je klas...en alles zal vanzelf gaan.....je leert het met vallen en opstaan maar het wordt vast een hele leuke lio stage !!

Groetjes, ;)
~~xX-Juf-Xx~~
xX-Juf-Xx
PABOforum Peuter

Berichtdoor xX-Juf-Xx op 26 apr 2002, 22:19

Ohja, wat betreft jouwn regels in de klas....Praat daar eens samen met de leerlingen over. Welke regels zouden er in de klas moeten gelden denken zij....Stel samen een aantal regels op ! Zo hebben de leerlingen ook een beetje het gevoel van 'de juf bepaald niet alles alleen, maar wij hebben ook een stem'. Plus ze leren zelf eens goed na te denken over dingen die kunnen en die absoluut niet kunnen....

En ik denk dat je ook wat regels betreft moet overleggen met je collega's ...welke regels vinden zij belangrijk....

Bespreek ook altijd de consequenties van het overtreden van deze regels....Wat vinden leerlingen redelijk ? wat vind jij redelijk ? stel dit ook duidelijk op en ben hier ook consequent mee !!
~~xX-Juf-Xx~~
xX-Juf-Xx
PABOforum Peuter

Berichtdoor jasmijn op 03 mei 2002, 11:22

hoihoi,

ik heb al 2 keer een begin van een nieuw schooljaar meegemaakt en ik kan je maar 1 hele belangrijke tip geven: blijf consequent, ook in de eerste week van het jaar!!! Anders heb je een leuke klus de rest van het jaar.....
Veel beginnende leerkrachten vinden het heeeeeeeeeel erg belangrijk dat de kinderen ze meteen lief en geweldig vinden. Is ook wel errug leuk, maar als je dat alleen maar wil zijn gaat het mis. Spreek meteen de eerste dag de regels af en let er dan ook bij jezelf op dat iedereen zich daaraan gaat houden en een overtreding blijft gewoon fout!!

het is echt heeeeeeeeeel leuk om je eerste klas op te starten, maar het kost je ontzettend veel energie...!!
jasmijn
PABOforum Baby

Berichtdoor Lienke op 05 mei 2002, 15:43

De eerste dag, ja das best spannend..

Ik zou zeker gelijk de eerste dag praten met de kinderen over wat zij belangrijke regels vinden, en wat de straffen daarvan zijn. Maak daarvan duidelijke afspraken die je eventueel op schrift zet. (of een groot vel papier, dat je die kan ophangen)

De allereerste dag zou je ook een drama activiteit kunnen doen om de kinderen beter te leren kennen, zij moeten iets uitbeelden van hoe zij zelf zijn, een sport of iets anders en dan moet iemand anders dat raden.

Ook is het leuk om een vriendenboek samen met de kinderen te maken, wat lusten ze graag, wat vinden ze leuke vakken op school enz.

Suc6 met je eerste dag, groetjes Lienke

(mijn eerste dag zal ook volgend jaar voor mijn LIO zijn maar dan bij de kleuters)
Lienke

Berichtdoor Jaapio op 08 mei 2002, 22:14

Vinden jullie het goed als ik deze tips en suggesties documenteer en integreer in de nieuwe 'Tussendoortjes' site?

Door de nieuwe indeling komt hier meer plaats voor en kan dit dus aangeboden worden!
_____
Jaap.

'Wie maakt van alle soorten water de man die ik hier ben?'
http://www.onderwijz.nl/
Jaapio
PABOforum Peuter

Berichtdoor Cindy op 13 mei 2002, 13:44

Prima hoor :) Hihi, ik heb er natuurljk niets over te zeggen want ik sta nog niet in bovenstaande berichtjes.
Wat was de URL ook alweer? Thnx 4 telling.

Over het topic zelf:
Het lijkt me wel heel gaaf (maar ook heel eng) om een eigen klas te beginnen, vooral als het een groep (en school) is die je eigenlijk niet kent.

Vanmiddag heb ik een LIOsollicitatiegesprek en zelfs daar wordt ik al een beetje nerveus voor :o

Op papier zetten is een goed idee en ook de tip dat je overlegd met de leerlingen welke regels er in de klas gelden is een supertip, die heb ik vaker gehoord!!

Sterkte, succes en buiten alles veel plezier in je nieuwe klas na de zomer!!

Groetjes

Cindy
Schooljaar 2008/2009: 4 dagen groep 7 (één dag ouderschapsverlof)
ICT-coordinator, leescoordinator, sportcoordinator
Cindy
PABOforum Peuter

Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Nanda op 16 mei 2002, 15:36

hallo!! :) :) :)
Ik heb niet meteen een reeks van ideeen, maar het leek me even leuk om te vertellen dat ik per 1 september mijn lio stage in groep 6 ga lopen.
Ik zit eigenlijk met dezelfde vragen, het is namelijk de bedoeling dat ik dit leerjaar zelf opstart en zo snel mogelijk alle lessen draai. Vooral omdat ik eigenlijk jonge kind heb gekozen, denk ik nu van hoe ging het ook al weer in groep 6.
Wat vinden ze leuk, wat zijn hun interesses?
in ieder geval succes, als ik wat weet zal ik het laten weten.
Nanda
PABOforum Baby

Berichtdoor Anne op 16 mei 2002, 17:03

Je kan een keer kijken in het boek Vakbekwaam onderwijzen van Brigitte Bongaards en Joop Sas. Hoofdstuk 2 in dat boek heet namelijk 'de eerste schooldag' met als onderwerpen: ontvangst van de leerlingen, toonzetting en regel, namen leren, activiteiten.
Aan het einde daarvan staat nog: voor verdere studie:

De dagopening in de groepen 1 en 2 (en 3)
Kennismakingsproject vierjarigen
Suggesties voor een goede start met een nieuwe klas
In: In de klas. Praktijkboek voor effectief onderwijs (Beemster e.a. 1989)
Succes ermee
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Anne
PABOForum team

Groep: 1
Schooltype:

Berichtdoor Jakkenie op 09 jun 2002, 21:35

Hoihoi

ik ga na de zomervakantie 'echt' beginnen in groep 4. Ik zit nu inderdaad ook al dingen te bedenken om het geheel op te starten, maar ja ik denk dat je in de eerste weken toch nog wel dingen ziet waar je niet aan gedacht had. Maar dat zal je altijd wel hebben, omdat je alles toch op je groep kinderen moet afstemmen.
Ik heb er wel heel erg zin in!!
Het boek van vakbekwaam onderwijzen is inderdaad heel erg handig ( een van de weinige boeken die ik van mijn opleiding zal bewaren)

Groetjes Jakkenie
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Jakkenie
PABOforum Kleuter

Groep: 4
Schooltype:

Berichtdoor daantje op 24 jun 2002, 09:46

Hoi,
Ik ben nu nog even op zoek, maar na de vakantie hoop ik ook een leuke baan te hebben gevonden. Ik kan me heel goed indenken hoe je je voelt. Ik ben ook heel erg benieuwd en ik ben ook heel hard op zoek naar ideeën en tips. In ieder geval wens ik je heel veel succes en als ik een goede tip heb, laat ik hem je weten.
Doei!!! Danielle
daantje

Berichtdoor mees op 29 jun 2002, 18:56

Om meer van elkaar te weten te komen, kun je op de eerste dag zelf een onderwerp meenemen dat een bapaalde berekenis voor je heeft. Mag een beetje persoonlijk zijn. Je vertelt er zelf 5 tot 10 minuten over en geeft vervolgens de opdracht aan de kinderen dit de komende dagen ook te doen (zelf even een roostertje opmaken). Het neemt wat tijd in beslag, maar het werkt heel goed.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,
groetjes mees :D

p.s. Ik ben geen pabo student meer, ik sta sinds een jaar voor de klas. (ben laat begonnen, 42 jaar)
mees
PABOforum Peuter

Berichtdoor Maiken op 04 jul 2002, 21:35

Hoii, ik begin volgend jaar ook met mijn eigen groep. Groep 3! Ik heb ze vandaag voor t eerst in de klas gehad, zo'n wisselmiddag was dat. Nu heb ik dus al een idee welke kinderen ik naast elkaar wil zetten of juist niet. Zouden jullie ze eerst zelf laten kiezen of gelijk al een plek aanwijzen?

Wie heeft er trouwens tips voor consequent zijn/ blijven? En hoe ga je met druk gedrag van kinderen om?

Misschien nog een leuke kennismaking voor bovenbouwgroepen: neem een wc rol mee. Je geeft de wc rol door aan alle kinderen. Elk kind neemt er wat vanaf. Ze mogen zelf kiezen hoeveel blaadjes. Als laatste neem jij er ook wat vanaf. Pas dan vertel je dat iedereen wat over zichzelf moet vertellen a.d.h.v. het aantal blaadjes dat hij/zij heeft. (dus bij 2 blaadjes moeten 2 dingen vertelt worden)
Maiken

Volgende

Keer terug naar Van groep 3 t/m 5