Wij beginnen op 15 augustus al weer, dus zo langzamerhand ben ik ook weer aan het bedenken hoe ik alles wil gaan aanpakken.... Volgende week al vast weer een paar keer naar school om de tafels goed neer te zetten, en om het er een beetje gezellig te maken.
Dit is het 3e jaar dat ik een groep 5 krijg, dus ik weet nu wel een beetje hoe ik het wil.
Op de 1e dag begin ik in de kring: ik doe een namenrondje, en iedereen mag kort iets vertellen. Dan vraag ik ze wat ze verwachten van groep 5, of ze er zin in hebben of misschien vinden ze het wel heel spannend.... Daarna maakt elk kind een naambordje, die de weken daarna op de tafel blijft staan (bij ons op school zitten voornamelijk turkse en marrokaanse kinderen, dus die namen heb je niet zomaar in je hoofd!)
Na de pauze begin ik rustig aan met de eerste rekenles, want anders duurt de dag wel heel lang...
's Middags wil ik het met ze hebben over de regels. Ik bedenk de regels samen met de kinderen (al heb ik zelf natuurlijk wel ongeveer in m'n hoofd welke regels er moeten komen). Ik schrijf de regels op gekleurde papieren, en die hang ik op het bord, zodat ze voor iedereen goed te zien zijn. Ik spreek ook met de kinderen af wat de consequentie is als ze zich niet aan de regels houden. M'n vorige klas bedacht: de regel 10x overschrijven. Prima toch? Ik moet zelf alleen nog leren om daar wat consequenter mee om te gaan....
Ik heb er vorig jaar ook een beloningssysteem aan vast gekoppeld: op het bord tekende ik een grote rups (15 cirkels). Elke dag stelden we 1 regel centraal (bijvoorbeeld: we lopen rustig in de gang en in de klas). Daar gingen we die dag met z'n allen extra op letten. Op 3 momenten gingen we de regel evalueren: om 10.00, om 12.00 en om 15.00. Ging het goed? Waarom wel/niet? Elke keer als de regel goed werd nageleefd dan mocht een kind 1 cirkel van de rups kleuren. Als de rups helemaal volgekleurd was, dan had de klas een beloning verdiend, ook weer iets wat ze zelf hadden bedacht (bijvoorbeeld een keertje extra buitenspelen).
Dit werkte echt heel goed!! Vooral ook omdat de kinderen zelf de regels hadden bedacht. Na 2 weken heb ik het een beetje afgebouwd, en na een tijdje heb ik de regels verplaatst van het bord naar de muur.
Zo wil ik het dit jaar ook weer gaan aanpakken.
Ook wil ik op de eerste dag lekker gaan voorlezen, ik ga deze week maar eens naar de bieb om een leuk boek uit te zoeken...