Hallo iedereen,
Ik loop momenteel stage in groep 3.
Dinsdag geef ik een les veilig leren lezen.
Tijdens deze les beginnen de leerlingen met een nieuw leesboekje van kern 10.
Hoe pak je dit aan?
In de handleiding staat dat ik eerst de opgegeven bladzijden rustig moet voorlezen, dat de leerlingen vervolgens een pagina voorbereiden en dat ik dan klassikaal beurten geef om voor te lezen.
Mijn gevoel zegt dat dit te lang duurt en dat de betrokkenheid van leerlingen af zal nemen als ze drie keer hetzelfde verhaal horen.
Nu zit ik na te denken hoe ik dit anders zou kunnen aanpakken.
Ik zou zelf de eerste bladzijde kunnen lezen, om vervolgens leerlingen een beurt te geven om door te lezen. (nadeel: leerlingen hebben de tekst niet voorbereid)
ik zou de leerlingen de bladzijden kunnen laten voorbereiden om vervolgens klassikaal het verhaal te lezen. (nadeel: betrokkenheid neemt af).
Wat adviseren jullie?