[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 1/2 - Een originele huishoek???

Groep 1/2 - Een originele huishoek???

Post hier alles dat met hoeken te maken heeft. (onder-, midden- en bovenbouw)

Moderator: miekiemousie

Groep 1/2 - Een originele huishoek???

Berichtdoor Candytje op 05 maart 2004, 12:36

Hallo helpertjes,
ik zit met een probleempje. Ik studeer dit jaar af dus ik moet een eindwerk maken. Ik heb gekozen om mijn eindwerk te houden over de huishoek omdat deze zeker niet in orde is in mijn stageklasje. Nu is het zo dat de voorbije jaren er al veel eindwerken verschenen zijn over de huishoek. Mijn mentor verlangt dus van mij om eens echt origineel uit de hoek te komen en niet een alledaagse huishoek te maken in het klasje. Ze zei dat ik met originele ideeƫn moest afkomen om een goed punt te behalen op mijn actie-onderzoek. Nu zit ik een beetje met de handen in het haar en weet niet echt een originele oplossing. :-\ Hebben jullie misschien supertoffe ideeƫn die je misschen al zelf hebt uitgevoerd of die er bij jou zijn in het klas ivm de huishoek. Alle hulp is welkom om mij uit het zwarte gat te helpen... ??? Alvast bedankt!!!
Candytje
PABOforum Baby

Re:Een originele huishoek???

Berichtdoor jufsaskia op 05 maart 2004, 15:59

Mag je van de huishoek ook een andere hoek maken, bijv. een kasteel, een ziekenhuiskamer o.i.d.? Of moet het 'huis' thema er in blijven?

Je zou in dat laatste geval denken aan een andere kamer dan de huiskamer/ keuken die de huishoek meestal is. Bijvoorbeeld de badkamer, een babykamer, de garage/ knutselkamer.
Je kunt de huishoek inrichten op een bepaald thema, bijv. 'jarig' en dan de tafel feestelijk dekken, slingers en ballonnen e.d.
Maar ook intercultureel, dus een kamer met spulletjes uit een andere cultuur (bijv. lage tafel, Marokkaans theestel enzo). Is zeker aan te bevelen als je allochtone kinderen in de klas hebt.

Ik heb veel ideeƫn, dus geef maar aan welke kant het op moet gaan!
Een juf is iemand die je helpt met problemen, die je zonder haar niet zou hebben gehad...
jufsaskia
PABOforum Peuter

Berichtdoor marijke op 05 maart 2004, 23:58

Hallo!
Ik heb een leuk idee! (denk ik)
Op een kast/plank (op kleuterhoogte) kun je naast elkaar een aantal themadozen neerzetten. Bijvoorbeeld een 'feestdoos': hierin stop je een slinger, een feesthoed en een neptaart. Ook kun je een 'doktersdoos' neerzetten; een doos gevuld met doktersspullen zoals een witte jas, plastic spuit, etc. Er zijn vele mogelijkheden: een bakkersdoos, een gekke pruikendoos, een kabouterdoos, een babydoos, een trouwdoos.....noem maar op.
Het is hierbij wel belangrijk dat het spel van de themadoos kan worden gespeeld in je huishoek (anders heeft het natuurlijk geen zin om de dozen daar neer te zetten; de basisuitrusting van je huishoek moet dus wel compleet zijn. (een babydoos zonder pop in je huishoek werkt natuurlijk niet).
Als je op de voorkant van de dozen een plaatje plakt/tekent van het thema (bijv. een taart voor op de feestdoos) dan is het voor de kinderen helemaal duidelijk.
Ik zou wel de regel stellen dat ze maar 1 doos tegelijk mogen gebruiken. (of je moet er daarna een sorteerlesje van willen maken....)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt; veel succes ermee. Ik denk dat ik er zelf ook maar eens mee ga beginnen...
Een tekenles is beslist niet: ''Ga maar tekenen.'' Je zegt toch ook niet:'' Ga maar rekenen''! (W. van Dieren)
marijke
PABOforum Baby

Berichtdoor marijke op 06 maart 2004, 00:04

o ja....
De meeste kleutergroepen werken aan de hand van thema's (ik ook); daar heb ik een vaste wisselhoek voor; ik vind het belangrijk om een vaste huishoek en een vaste wisselhoek in de klas te hebben; niet alles kun je in je huishoek stoppen. Je kunt je hoeken natuurlijk wel integreren; de mensen uit de huishoek mogen wel boodschappen doen in de schoenenwinkel.
De themadozen in de huishoek staan in princiepe los van het thema waar je in de klas aan werkt, maar ja; alles is wel te integreren toch?
Een tekenles is beslist niet: ''Ga maar tekenen.'' Je zegt toch ook niet:'' Ga maar rekenen''! (W. van Dieren)
marijke
PABOforum Baby

Berichtdoor Candytje op 06 maart 2004, 15:24

Juf Saskia, eerst en vooral wil ik het heel erg op prijs stellen dat je me wil helpen. Dankjewel! Ook mercietjes voor de andere die al prachtige ideeƫn hebben gegeven. Ik zal de situatie dus nog eens duidelijk maken. Mijn huishoek is dus echt niet in orde in mijn stageklasje omdat mijn leidster er zich het hele jaar door nooit mee bezig houdt. Ikzelf vind dit een heel belangrijke hoek om natuurlijk 100den redenen. Ik weet ook dat ik het probleem zou kunnen oplossen met iets kleins (bv. poppen, want die zijn er zelfs niet, een bedje, een kookfornuis,...) om voor de kleuters de hoek groots te maken. Maar ik wil meer dan dat. Ik wil echt eens origineel uit de hoek komen en dat wordt ook van mij verwacht. Ik ben al meerdere keren op de proppen gekomen met originele ideeƫn op andere vlakken en nu verlangen ze op school dus dat ik het hier ook fantastisch ga doen, maar ik heb precies helemaal geen inspiratie meer????? Mijn huishoek moet dus echt een HUIShoek worden, maar hoe kan ik dit superorigineel aanpakken???? De themadozen vond ik ook heel interessant, maar dat is meer een stap naar het einde toe... Wat nu?????? Thx
Candytje
PABOforum Baby

Berichtdoor Joke op 06 maart 2004, 15:55

Kantoor aan huis? Leuk voor geƫmancipeerd rollenspel. :D Met bureautje, telefoon, (oud) toetsenbord en (oude)computer, boekenkast, archiefkast (waarin dan ev. die dozen kunnen komen) en natuurlijk een deel echt als huishoek (babykamer erbij?). Er zullen toch materialen aangeschaft of verzameld moeten worden, dit deel moet dus zeker in orde zijn. Als je een richting gekozen hebt, laat het dan weten, dan denken we weer met je mee. Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufsaskia op 07 maart 2004, 11:30

Ok, ik begrijp het probleem: het moet een leuke, uitdagende hUIShoek zijn, omdat de basis daarvan nog niet goed is. Zoals Joke ook al zegt: in ieder geval materialen verzamelen. Wat plat gezegd nogal eens 'scoort' op de Pabo is zelf dingen maken (gordijntjes voor de ramen, tafelkleedje, bed voor de baby, schortje). Misschien kun je ook echt servies kopen (in een tweedehands winkel vindt je vaak voor weinig geld dingen die de kinderen prachtig vinden). En ik weet niet of je handig bent met hout? (fornuisje...)

Verder: poppen, met kleertjes en verzorgingsspullen, misschien een honden/ poezenmand met huisdier? En ik heb wel eens met kinderen uit mijn klas een tv. geknutseld van karton, voor in de huishoek. Je kunt natuurlijk ook denken aan een wasmachine, of een open haard (met van die flikkerende kerstlampjes en zijdevloeipapier).

En er schiet me nog 1 ding te binnen. Bij mijn dochter in de klas had de juf een voorgevel gemaakt voor de huishoek. Een hele grote lap stevige stof opgehangen aan een houten stok aan het plafond, met een raampje en een deur die echt open kon, belletje en brievenbus. Daar kun je allerlei sluitingen in verwerken. Is wel een flinke klus, maar als afstudeerproject vast wel erg geslaagd!
Een juf is iemand die je helpt met problemen, die je zonder haar niet zou hebben gehad...
jufsaskia
PABOforum Peuter

Berichtdoor Candytje op 08 maart 2004, 11:18

Amai zeg, wat ben ik erg blij met de hulp die ik hierbij krijg!!! Echt, ik stel dit heel erg op prijs!!! Dank jullie wel... Ik heb gewoon heel erg schrik dat het allemaal niet ORIGINEEL genoeg is zoals materialen verzamelen en kleuters zelf laten maken... Ik denk dat ik als reactie ga krijgen: Dit doe toch iedere kleuterleidster... Ze verwachten echt iets spetterends, iets volledig nieuw, iets geweldigs... :-[ Sorry, maar ik wil het gewoon even duidelijk maken... Vind het ook niet zo geweldig van mijn school, maar ja... Uiteindelijk geven zij je de punten op je eindwerk en daar moet je het dan mee doen... Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Ben zeer gelukkig dat ik kan rekenen op jullie steun!!! :-*
Candytje
PABOforum Baby

Berichtdoor Joke op 08 maart 2004, 12:35

(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Re:Groep 1/2 - Een originele huishoek???

Berichtdoor JufKim op 13 maart 2004, 09:54

Ik begrijp je probleem! Er zijn al geweldige ideeen gegeven, maar misschien nog niet precies wat je zoekt. Ik denk ook niet dat ik je dat kan bieden, maar misschien wel weer een stap in de goede richting. Het idee van de voorgevel met ramen, deuren en brievenbus is natuurlijk al heel origineel. Misschien kun je de kinderen er in betrekken, meehelpen schilderen ofzo. Verder weet ik natuurlijk niet hoeveel ruimte je hebt, maar hoe origineel je ook wilt zijn, je schreef zelf al dat het wel een HUIShoek moet zijn. Nu dacht ik dus: maak er een echt huis van! (Daar heb je natuurlijk wel een heleboel plek voor nodig, dus daarom begon ik over de ruimte. Een plekje voor elke kamer. En misschien ook wel een tuin. Maak er een project 'huis' van. In het eerste boek van Bas ('Ik ben Bas', eigenlijk voor peuters, maar mooie praatplaten) wordt elke keer een andere kamer uitgelicht. Die zou je erbij kunnen gebruiken. Behandel met de kinderen verspreid over een paar weken elke week (of iedere paar dagen) een ander kamer. Praat over die kamer, wat doe je daar, wat staat er allemaal in, etc. En natuurlijk richt je vervolgens samen met de kids die delen van de huishoek in waar je over hebt gewerkt. Misschien kunnen ze de meubels maken, of oude spullen van thuis meenemen. Denk ook niet alleen aan bijv. een stoel en een bank voor de woonkamer, maar ook aan de krant, het telefoonboek en de tv-gids. als je het zo uitdiept kan je er onwijs lang mee aan de slag.
Piramide heeft ook project over het huis of over wonen, misschien dat een van de piramide juffen op dit forum je daar wat meer over kan vertellen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Heel veel succes in elk geval!

:-*
Website: http://www.groep1-2b.nl
Op zoek naar een kleutermusical? Neem eens een kijkje in
JufKim
PABOforum Adolescent

Groep: 1
Schooltype:

Berichtdoor Candytje op 31 maart 2004, 16:27

Ok, hier ben ik na enige tijd weer, nog steeds hopend op jullie leuke ideeƫn!!! ;) Ik ben dus enkele mentorcontacten verder en dus ook al iets wijzer geworden, huhum... WAT is nu eigenlijk de bedoeling. DE bedoeling van deze hele huishoek is om er een huishoek van te maken van 2004. Het moet een moderne huishoek worden die perfect de thuis van de kleuter nabootst. Zo mag ik dus zeker geen gsm vergeten als materiaal in de huishoek. Een gsm is ƩƩn van de zovele 'moderne' dingen in mijn 2004-huishoek, maar ik ben er van overtuigd dat jullie nog meer ideeƫn hebben. Zelf heb ik ook al meerdere ideeƫn en hoop nog dingen van jullie te horen. Kom aan, laat maar horen wat in je op komt en ikke zal heel happy zijn... Alvast bedankt hulpjes... :-*
Candytje
PABOforum Baby

Berichtdoor Joke op 31 maart 2004, 16:58

Ik kom toch weer op een computer. Misschien een tv, video, halogeenspotjes en in het keukentje magnetron, afwasmachine, foodprocessor, senseo ;) ?
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor kaat op 02 apr 2004, 22:31

zet er allemaal technische apparaten in die kuren vertonen en laat de kinderen deze reparen.
Door de invoering van de euro is alles zo duur geworden, we gaan de dingen gewoon weer repareren i.p.v. vervangen.

misschien is het tijd voor de lenteschoonmaak en het opknappen van de woonkamer?
dit alles gedaan door werklieden en de schoonmaakster die elke dag even komt als pa en ma aan het werk zijn.

zet er dan een work-mate in en allerlei ander gereedschap voor 'de verbouwing'

kan er niet een oppas aan huis komen ?

voor de spullen voor de huishoek raad ik je aan te wachten tot de 'stuivertjes-/kleedjesmarkt 'op koninginnedag!!!!
kaat
PABOforum Peuter

Berichtdoor Miriam op 01 mei 2004, 07:28

Ik ben zelf ook nog op zoek naar ideeƫn om de huishoek wat aantrekkelijker te maken. Er staat bij mij genoeg in, een fornuis, pannen etc, tafel, stoelen, een bank, poppen, bedje, zelfs een grote rieten stoel. Een mobiele telefoon ontbreekt ook niet in mijn hoek. Toch heb ik altijd het idee dat de hoek niet functioneert. Daarom denk ik dat ik het idee van Marijke met de dozen eens ga proberen. Kan ik mooi de komende maanden verzamelen om er na de grote vakantie mee te gaan beginnen.
3 dagen in de week groep 6!
een hele overgang na 2,5 jaar groep 1/2.
Miriam
PABOforum Peuter

Berichtdoor jufsaskia op 15 mei 2004, 08:53

Ik vond dat dozenidee ook erg leuk. Soms helpt het ook om samen met de kinderen de huishoek in te richten. Ruim er zoveel mogelijk uit en bespreek dan wat ze er graag in zouden willen hebben. Die spullen ga je dan stukje bij beetje verzamelen, of samen met de kinderen maken. Dan zijn ze vaak weer veel meer betrokken bij de hoek. Zeker aan het begin van het nieuwe schooljaar, of na een vakantie is het een mooi moment om dat te doen.
jufsaskia
PABOforum Peuter

Volgende

Keer terug naar Hoeken