Ik verander de hoeken in mijn klas om de paar weken. Vaak doe ik dat op vrijdagmiddag als de kleuters vrij zijn en ik eigenlijk ADV heb. Dan blijf ik op school met mijn jongste dochter (een kleuter) tot dat mijn oudste dochter (groep 5) ook vrij is. Mijn ervaring is dat als er steeds wat nieuws te beleven valt in de klas er veel enthousiaster gespeeld wordt.
Ik heb helemaal geen groot lokaal en ook geen vide ofzo. Een hoek is soms niet groter dan twee tafeltjes, 3 stoelen en de juiste attributen. Ik zorg er wel voor dat het een echte 'hoek' wordt door kasten op een strategische manier op te stellen. De hoeken die ik nu heb zijn:
• een restaurant (kast met wasbak, deurtje en een fornuis erop misschien ken je ze wel, een tafel met twee stoelen voor de gasten) De kinderen koken hierin, dekken de tafel, er worden afspraken gemaakt over de telefoon en er wordt afgerekend, toch is het maar een klein hoekje, het past allemaal net.
• een baby-verzorgingshoek (collega heeft net een baby gekregen, hier wordt dus Milo verzorgd) alias huis-slaapkamer. Hierin staan een bankje met verkleedkleren erin, een poppenbed met pop, verzorgingsspullen en nog wat klein spul.
• een kantoortje: twee tafels en een paar stoelen, veel papier, perforator, stickertjes, kartelschaar, stempels, oude laptop, telefoon, telefoonboek etc. De kinderen vouwen hier enveloppen, maken postzegels, schrijven brieven naar elkaar, naar hun ouders en naar mij.
• een verfhoek voor twee kinderen.
• een leesschrijfhoek met magneetletters, stempels, klikklakboekjes, letterdoos, boekjes, overtrekpapier en voor ieder kind een eigen snelhechtertje om gemaakt stempel- of schrijffwerk in te doen.
• een timmerhoek, net buiten de klas staat een werkbankje. Door het glas naast de deur kan ik alles goed in de gaten houden.
• een luisterhoek, dit kun je amper een hoek noemen, de kinderen mogen aan mijn buro zitten als ze dit kiezen.
Dit schooljaar heb ik de volgende hoeken in de groep gehad: een schoenenwinkel, een bank, een supermarkt, de watertafel (die nu zandtafel is en rouleert over de vier kleutergroepen).
Oja, bij de verteltafel (nu over het verhaal IJsbeer in de tropen) wordt ook veel gespeeld met de stukken piepschuim-ijs, de iglo en de knuffels en poppetjes.
Als ergens niet veel meer wordt gespeeld haal ik de hoek weg of verander hem. Als een hoek erg favoriet is probeer ik een soortgelijke hoek ergens anders in het lokaal te maken. Nu bv. met het restaurant en de huis/baby-hoek, hier wordt ongeveer hetzelfde soort spel gespeeld (rollenspel, verkleden), ze gaan ook bij elkaar op bezoek in de andere hoek.
De bouwhoek heb ik nog niet genoemd in mijn verhaal. Er zijn er twee in de kleuterhal, die door vier groepen gebruikt worden. Deze hoeken zijn dus niet altijd beschikbaar voor de kinderen, spelen met kleine blokjes, lego, duplo, poly m, nopper kan wel altijd.
De leeshoek liep voor geen meter. Er wilde zelden iemand in, zonde van de ruimte dus. Ik heb nu een krat met boeken die ik af en toe wissel. Een paar keer per week gaan we allemaal een kwartier lezen in de kring. Ze mogen alléén een boek lezen maar ook met z'n tweetjes. Als een kind voorgelezen wil worden uit een bepaald boek kan dat ook (niet allemaal tegelijk!), of ik lees samen met een kind een eerste leesboekje. Ze vonden dit leeskwartiertje eerst raar (mag ik echt niet wat anders doen juf, ik vind lezen stom) maar nu wordt er door iedereen braaf boekjes gelezen (Hé Rick, deze moet je eens lezen joh, die is cool).