[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - populaire hoek????

populaire hoek????

Post hier alles dat met hoeken te maken heeft. (onder-, midden- en bovenbouw)

Moderator: miekiemousie

Re:populaire hoek????

Berichtdoor juf_miriam op 14 jan 2003, 22:22

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
juf_miriam
PABOForum team

Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor angela op 15 jan 2003, 20:43

Ik verander de hoeken in mijn klas om de paar weken. Vaak doe ik dat op vrijdagmiddag als de kleuters vrij zijn en ik eigenlijk ADV heb. Dan blijf ik op school met mijn jongste dochter (een kleuter) tot dat mijn oudste dochter (groep 5) ook vrij is. Mijn ervaring is dat als er steeds wat nieuws te beleven valt in de klas er veel enthousiaster gespeeld wordt.
Ik heb helemaal geen groot lokaal en ook geen vide ofzo. Een hoek is soms niet groter dan twee tafeltjes, 3 stoelen en de juiste attributen. Ik zorg er wel voor dat het een echte 'hoek' wordt door kasten op een strategische manier op te stellen. De hoeken die ik nu heb zijn:

• een restaurant (kast met wasbak, deurtje en een fornuis erop misschien ken je ze wel, een tafel met twee stoelen voor de gasten) De kinderen koken hierin, dekken de tafel, er worden afspraken gemaakt over de telefoon en er wordt afgerekend, toch is het maar een klein hoekje, het past allemaal net.
• een baby-verzorgingshoek (collega heeft net een baby gekregen, hier wordt dus Milo verzorgd) alias huis-slaapkamer. Hierin staan een bankje met verkleedkleren erin, een poppenbed met pop, verzorgingsspullen en nog wat klein spul.
• een kantoortje: twee tafels en een paar stoelen, veel papier, perforator, stickertjes, kartelschaar, stempels, oude laptop, telefoon, telefoonboek etc. De kinderen vouwen hier enveloppen, maken postzegels, schrijven brieven naar elkaar, naar hun ouders en naar mij.
• een verfhoek voor twee kinderen.
• een leesschrijfhoek met magneetletters, stempels, klikklakboekjes, letterdoos, boekjes, overtrekpapier en voor ieder kind een eigen snelhechtertje om gemaakt stempel- of schrijffwerk in te doen.
• een timmerhoek, net buiten de klas staat een werkbankje. Door het glas naast de deur kan ik alles goed in de gaten houden.
• een luisterhoek, dit kun je amper een hoek noemen, de kinderen mogen aan mijn buro zitten als ze dit kiezen.

Dit schooljaar heb ik de volgende hoeken in de groep gehad: een schoenenwinkel, een bank, een supermarkt, de watertafel (die nu zandtafel is en rouleert over de vier kleutergroepen).

Oja, bij de verteltafel (nu over het verhaal IJsbeer in de tropen) wordt ook veel gespeeld met de stukken piepschuim-ijs, de iglo en de knuffels en poppetjes.

Als ergens niet veel meer wordt gespeeld haal ik de hoek weg of verander hem. Als een hoek erg favoriet is probeer ik een soortgelijke hoek ergens anders in het lokaal te maken. Nu bv. met het restaurant en de huis/baby-hoek, hier wordt ongeveer hetzelfde soort spel gespeeld (rollenspel, verkleden), ze gaan ook bij elkaar op bezoek in de andere hoek.

De bouwhoek heb ik nog niet genoemd in mijn verhaal. Er zijn er twee in de kleuterhal, die door vier groepen gebruikt worden. Deze hoeken zijn dus niet altijd beschikbaar voor de kinderen, spelen met kleine blokjes, lego, duplo, poly m, nopper kan wel altijd.

De leeshoek liep voor geen meter. Er wilde zelden iemand in, zonde van de ruimte dus. Ik heb nu een krat met boeken die ik af en toe wissel. Een paar keer per week gaan we allemaal een kwartier lezen in de kring. Ze mogen alléén een boek lezen maar ook met z'n tweetjes. Als een kind voorgelezen wil worden uit een bepaald boek kan dat ook (niet allemaal tegelijk!), of ik lees samen met een kind een eerste leesboekje. Ze vonden dit leeskwartiertje eerst raar (mag ik echt niet wat anders doen juf, ik vind lezen stom) maar nu wordt er door iedereen braaf boekjes gelezen (Hé Rick, deze moet je eens lezen joh, die is cool).
angela
PABOforum Peuter

Berichtdoor Patty op 20 jan 2003, 17:30

Wij hebben in de klas een veranderhoek. Dit is een hoek die dus met het thema mee verandert.
Op dit moment is het een winter wonder land. Met alleen maar witte spullen. Er hangt een klamboe, dat is het plafond. Aan de muren hangen witte gordijnen (in de uitverkoop bij Ikea). Verder liggen er kussens in met witte slopen, dit zijn ijsschotsen. Op de vloer ligt van dat bolletjes plastic. (die bolletjes kan je kapot knijpen en dat geeft een knal). Ze mogen er dus ook alleen in op sokken. Er staat een wit kastje voor de schoenen. Verder hebben de kinderen zelf sneeuw gemaakt, door piepschuim te rijgen. Die slingers hangen aan de klamboe. Wij hebben van plastic ijspegels gemaakt, door een stuk plastic op te rollen. Die hangen ook aan de klamboe. Ook liggen er in de hoek paardentuigjes. (voor de ijsberen en de rendieren) Verder liggen er hengels met een magneetje, voor de vissertjes, en door de kinderen zelfgemaakte vissen met een magneetje erop.
Verder hebben we een schrijfhoek.
Deze bestaat uit 2 tafeltjes en een stuk karton tegen de muur. Op dat karton hangen de letters die groep 2 al gehad hebben. Elke letter is gekoppeld aan een woord, en dat woord staat als plaatje onder de letter. Er liggen stempeldozen, (kleur)potloden, stiften, stickers, enveloppen en allerlei verschillende soorten papier.
Onder het tafeltje in de kring staat een boekenmand. In die mand liggen boekn over het thema dat op dat moment in de klas is. Nu dus winterboeken. De kinderen kunnen in de kring de boeken lezen.
We hebben een bouwhoek.
Die bestaat uit 4 tafels en een kast vol blokken, straten, planken, poppetjes, auto's, dieren, enz.
We hebben een knutselhoek.
Deze bestaat uit 2 half ronde tafels (voor 8 kinderen) en een grote kast. Die kast ligt helemaal vol met kosteloos materiaal, gekleurd papier in allerlei formaten, prikmatten, prikpennen, plakpotjes, scharen, enz.
We hebben in het keukentje een grote tafel waaraan we de ene keer verven, soms kleien en soms koken. Dit verandert per week.
Verder hebben we op de gang een bouwhoek, knexhoek, huishoek, poppenkast, spelletjeshoek en een timmerhoek. Deze hoeken zijn voor alle 5 de kleuterklassen (van elke klas mogen er 2 kinderen in)
Hopelijk kun je zo genoeg ideeen opdoen.
Succes!
Patty
PABOforum Peuter

Berichtdoor Talkie op 20 jan 2003, 17:46

Talkie

Berichtdoor Patty op 20 jan 2003, 18:40

Hebben jullie dan een hele smalle gang? Of stond het gewoon te vol? Wij hebben namelijk een hele brede en lange gang. De hoeken staan aan de zijkant en in het midden staan kasten en tafels met stoeltjes, en dan nog zijn er 2 brede paden om door te lopen.
Wel jammer dat je hierdoor die extra ruitme in moest leveren, we hebben het juist zo hard nodig!!!
Patty
PABOforum Peuter

Berichtdoor charmed op 25 jan 2003, 16:08

ruimte is hard nodig dat zeker. Wij hebben op de gang maar 1 hoek, met de grote blokken. Heel handig, maar het overzicht wordt er ook veel minder door.
Leraar, elke dag anders
charmed
PABOforum Peuter

Berichtdoor Patty op 28 jan 2003, 20:11

Dat is waar, daar lopen wij ook tegen aan.
Nou staan bij ons wel van alle klassen de deuren open tijdens het werken, dus er zijn 6 kleuterjuffen die een oogje in het zeil houden op de gang, das dan weer een voordeel.
Patty
PABOforum Peuter

Vorige

Keer terug naar Hoeken