Ik denk dat je als beginnende leerkracht voorzichtig moet zijn met het hebben van een stagiaire in je klas. Er zijn natuurlijk verschillende soorten stagiaires;
A.Een eerstejaars stagiair die af en toe lesjes geeft. Die zal je makkelijk kunnen begeleiden, als beginnend leerkracht kun je wel beoordelen of een les goed in elkaar zit. Ook kun je op lesniveau goed tips geven. Ik vind overigens dat je bij studenten erg moet denken om positieve feedback. Dus niet alleen de negatieve dingen benadrukken maar vooral ook dingen die wel goed gaan. Ik wordt soms gek van de zure leerkrachten die eerstejaars afkraken. Als een student een les goed aan laat sluiten op de belevingswereld van het kind, het bord goed gebruikt, dan is dat net zo zeer het velmelden waard als het feit dat hij/zij te weinig de klas rondkijkt. Ik vraag studenten altijd om sowieso een duidelijk leerpunt te noteren waar ik op letten kan, anders krijg je vaak oeverloos gezwam.
B. Een tweedejaars student. Die geeft al meer les, maar die kun je nog steeds prima verder helpen. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij een eerstejaars student.
C.Derdejaars studenten zijn alweer een ander verhaal, die geven langer en meer les. Ik denk echter wel dat je een derdejaars student kunt ondersteunen en tips kunt geven. Je bent immers zelf wel een afgestudeerd leerkracht.
D.Een liostagiair. Hier stuit je op een aantal problemen. Een liostagaire neemt de hele klas over. Een eerste voorwaarde is dan ook dat je de klas uit handen durft te geven, of liever gezegd dat je de student ruimte geeft om al werkende te leren. Dit is lastig voor onervaren mensen die zelf vaak niet helemaal zeker zijn of alles in hun klas al vlekkeloos loopt. Ook is het moeilijk om iemand te helpen met het volledig regelen van alle zaken in een klas als je hier zelf nog niet veel ervaring in hebt. Ik zou dan ook zeggen, geen liostagaire in de klas halen als je ook maar enige twijfels hebt. De stagair is meestal de dupe.
Wat gebeurt is het volgende. De liostagair neemt de klas over en heeft startproblemen. Een, zelfzekere, leerkracht met meer ervaring zal de student coachen en proberen hem/haar vooruit te helpen. Een minder ervaren leerkracht zal eerder geneigd zijn de student minder ruimte te geven en zelf de boel meer in handen te nemen. Loslaten vergt immers een sterke mate van zekerheid en vertrouwen. Als de student geen ruimte krijgt werkt dat averechts voor het zelfvertrouwen.

Ik denk dat het ook per leerkracht verschilt. Bovendien ligt er binnen het onderwijs een belangrijke taak, om nieuwe onderwijzers op te leiden (het is nu eenmaal een vak dat je leert in de praktijk) dus als je dan onder het motto ervaring steeds geen stagaires wil sta je het onderwijs misschien zelfs in de weg. Ik vind dat je sowieso de begeleiding serieus moet nemen (dus wel de stageboeken inlezen en tijd nemen voor de student). Nou ja, samengevat denk ik dat iemand die net aan het werk is best stagiaires kan begeleiden maar dat een liostage toch echt om een ervaren begeleider vraagt.