Ik heb een vraagje, van de week hebben de leerkrachten en de ib-er van mijn zoon van bijna 8 (groep 4) aangegeven dat ze niet meer zo goed weten hoe ze hem het beste kunnen helpen. Ik hoop dat iemand hier misschien nog tips heeft of organisaties o.i.d weet die mijn zoon misschien nog kunnen helpen. Ik zal hieronder even de situatie weergeven.
Toen mijn zoon in groep 2 zat en naar de schoolarts moest kwam er uit de testen dat zijn motoriek niet goed was. (Dit had zijn juf ook al aangegeven) Met name het tekenen, knippen, plakken e.d vond hij lastig en hij was ook erg klungelig. Op aanraden van de schoolarts zijn wij toen met hem naar de kinderfysio geweest. Hier heeft hij ook allerlei testen gedaan en ook daaruit kwam dat zijn motoriek achterliep op de rest maar zij gaf aan dat ze eigenlijk niet zoveel met hem aankon wegens zijn gedrag, hij gedroeg zich erg druk en clownesk volgens haar en gaf zij aan dat we hem misschien beter eerst op Adhd/Add konden laten testen want op deze manier kon zij hem niet goed helpen. Ik herkende dit ook wel, hij is erg chaotisch, vergeet altijd al zijn spullen, als hij zijn schoenen moet aan doen staat hij ineens in de wc bijvoorbeeld, zit vaak te dromen maar thuis kunnen we hier wel om lachen


Maar zo gezegd zo gedaan dus hebben wij hem op Adhd/Add laten testen. Uit de vragenlijsten van zowel mij als de leerkrachten kwam ook naar voren dat hij ook van andere dingen last had (vaak buikpijn, oorpijn, angstig, veel nachtmerries etc.) Het vermoeden was dat dit kwam omdat zijn vader en ik op een hele vervelende manier uit elkaar zijn gegaan en hij getuige is geweest van huiselijk geweld, dus hebben we hem opgegeven voor speltherapie om al het gebeuren een plekje te geven en dit heeft gelukkig goed geholpen! Hier is hij inmiddels al weer een hele tijd van af.
Uit de Adhd test kwam dat hij het niet had, maar ze zei aan de hand van de scores en het feit dat hij toen nog zo jong was (5 jaar) dat ze ons hoogstwaarschijnlijk nog wel terug zou zien en als de ''klachten' bleven als hij naar groep 3 ging we weer aan de bel moesten trekken. We hebben toen ook nog medicatie uitgeprobeerd maar daar werd hij erg somber van en de juf zei dat ze in de klas ook geen verschil merkte dus we zijn daar weer mee gestopt. Ook kwam er uit het onderzoek dat hij een disharmonisch intelligentie profiel had van 15 punten, wat mij toen nog niet zoveel zei

Eenmaal in groep 3 bleven de concentratie klachten aanhouden (we hebben toen wel al een wiebelkussen en een tijdklok gebruikt op aanraden van arts) en hij mocht ook elke keer na een opdracht even op de gang een rondje huppelen of rennen, of even het kopje weg brengen om zijn ei kwijt te kunnen

We hebben hem toen halverwege groep 3 weer laten testen en tot ieders verbazing kwam ook hier weer uit dat hij geen Adhd/Add heeft. Zijn iq kwam nu hoger uit dan vorig jaar maar zijn disharmonisch intelligentie profiel was nu ook vergroot naar een verschil van 25 punten. Ze legde uit dat hij wel oplossingen kan bedenken maar ze niet uit kan voeren, hierdoor hebben mensen soms bepaalde verwachtingen van hem die hij niet waar kan maken waardoor hij ook faalangstig zou kunnen worden. Hij had ook een soort iq test gedaan op het visuele vlak en daar scoorde hij juist weer extreem hoog, 130 zou hoogbegaafd zijn en hij scoorde 136. Aan de ene kant blij dat hij niks "heeft" maar aan de andere kant ook een soort teleurstelling want de problemen blijven en je hoopt door te constanteren wat hij heeft dat je handvatten krijgt om er iets aan te kunnen doen.
Met de uitslag weer naar school gegaan en ook zij waren erg verbaasd dat er weer niks was uitgekomen. Toen kwam de ib-er aan het eind van het schooljaar met het idee om hem op DCD te laten testen omdat hij zo'n onleesbaar handschift heeft. Ook dit hebben we weer op gang gezet met het idee dat dit het wel eens kon zijn! Inmiddels op school na de zomervakantie in groep 4 begon het op te vallen dat hij ineens elke keer heel vaak en heel lang naar de wc ging, hij bleef soms wel een kwartier weg. (Hij was toen overdag ook vaak nog steeds niet zindelijk had vaak ongelukjes en heeft tot een paar weken geleden nog met een luier om geslapen)
Na wat gesprekken met mijn zoon zei hij dat hij zo lang weg bleef omdat hij zoveel moest schrijven en hij dat zo moeilijk vond. hij maakte dan ook bijna niks af. Na overleg is hij toen op de computer gaan werken en dit ging toen wel beter, maar de problemen zijn niet opgelost.
Maar ook uit deze test kwam dat hij wel concentratie problemen had en problemen met zijn motoriek maar weer net te hoog scoorde om dit vast te kunnen laten stellen. Wel stelden zij ergotherapie voor om hem dingen te leren plannen, omdat het altijd chaos in zijn hoofd heeft en er bleek dat hij overal aan begint zonder plan en uiteindelijk alles door elkaar gaat/ligt en hij er vervolgens weinig van bakt

Vorige week hadden de leerkrachten en de ib-er dus een gesprek met mij aangevraagd omdat er nog niks veranderd is in zijn situatie en ze niet zo goed weten wat ze er nu nog aan kunnen doen. Ze doen echt hun stinkende best voor hem, ze nemen de toetsen vaak sochtends bij hem af, en ook vaak mondeling (terwijl dit eigenlijk niet mag) omdat hij gewoon zijn antwoorden niet op papier krijgt, mondeling weet hij ze wel. Dit kost natuurlijk veel tijd en energie als je nog 30 andere kids in de klas hebt zitten

Ze gaven daarna ook aan dat elk ander kind met deze scores eigenlijk niet over zou gaan naar groep 5 maar dat blijven zitten eigenlijk geen zin heeft omdat de concentratieproblemen blijven en dat is het grootste probleem, en omdat hij de antwoorden wel weet als ze mondeling gesteld worden. Ook hebben ze toestemming gevraagd om Weer Samen naar School in te schakelen, die komen binnenkort in de klas kijken en ook de ergotherapeut komt langs. Die is al 1 x eerder geweest en die gaf aan dat er echt iets gedaan moet worden aan zijn handschrift en ook zij was verbaasd dat er niks uit alle testen is gekomen.
Al met al gaat mijn zoon met plezier naar school, staat er in elk rapport dat hij zo'n lieve sociale jongen is dus dat maakt de zorg ook wel weer wat minder.
Het is een heel verhaal maar we zijn nu al 3 jaar bezig en eigenlijk nog geen stap verder ik hoop dan ook echt dat iemand hier nog tips heeft of ervaring of wat dan ook waar we misschien iets mee kunnen om te zorgen dat het allemaal wat makkelijker wordt!
Misschien ben ik zelfs nog dingen vergeten te melden haha dus vraag het gerust.
Groetjes Kelly