door Geoffrey op 27 jan 2006, 16:38
In het middelbaar onderwijs is de groepsdruk enorm. In de 'makkelijke' groepen is de norm in de groep dat je het gezellig houdt, ook al is er best ruimte voor een geintje op z'n tijd. In 'moeilijke' groepen is die norm dat je vooral niet je best doet (want dan ben je een stuud), dat je niet laat zien dat je het leuk vindt en dat het cool is om straf te krijgen.
Maar dat dit de norm van de groep is wil niet zeggen dat de leerlingen dit ook leuk vinden. Ik denk dat je met zo'n groep subtiel om moet gaan. Een leerling vindt het fijn om een compliment te krijgen, maar dan niet waar z'n klasgenoten bij zijn (dat is niet cool). Het is dan ook zaak dat jij waardering en respect naar de kinderen laat zien, maar ook goed jouw eigen regels hanteert.
Misschien heb je wat aan de volgende tips:
- zorg dat je voor jezelf héél goed duidelijk hebt wat jij wel en niet tolereert m.b.t. die klassen. Misschien moet je een paar regels oprekken om ruimte over te houden voor het lesgeven. Stel dat een leerling z'n boek vergeet... moet je dan meteen maatregelen nemen? Of geef je die leerling nog een kans? Laat dat dan aan het begin weten: "je mag één keer per semester je boek vergeten... de tweede keer krijg je strafwerk."
- Geef complimenten stilzwijgend... een vriendelijk gebaar, een duim omhoog, zachtjes wat zeggen als je langs een leerling loopt. Op die manier voelt de leerling zich niet opgelaten.
- Leer zo snel mogelijk de namen uit je hoofd
- Stel belang in de leerlingen en voer buiten de lessen om eens een gesprekje. Laat merken dat jij er ook voor hen bent en dat je oprecht interesse in ze hebt om wie ze zijn... niet om het gedrag dat ze vertonen.
- Geef straffen die in proportie staan tot de overtreding... zorg dat je dingetjes weet die niet zo héél erg zijn, maar die toch als straf worden ervaren.
- Hou de leerlingen vooral in het begin scherp in de gaten en laat merken dat je negatief gedrag meteen ziet. Dat kan heel simpel met: "Jan, blijf je even bij de les, alsjeblieft?" of even je wenkbrauwen optrekken... maar laat merken dat je een lerares bent die alles in de gaten heeft.
- Leg je regels uit, zodat er nooit misverstand kan zijn over waarom een bepaalde regel geldt en waarom een leerling op een gegeven moment straf krijgt. "Dit is de tweede keer dat je je boek bent vergeten, dus moet jij een bladzijde overschrijven."
Tuurlijk, ze gaan je uitproberen, en dat móet ook. Ze willen weten dat zij zich bij jou veilig kunnen voelen en dat ze iets van je kunnen leren. Als jij dus laat zien dat jij dé mevrouw(!!!) bent, dan zou zo'n 'moeilijke' klas uiteindelijk nog wel eens in kunnen binden en juist goed z'n best voor je kunnen doen.
Succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.