Marjan, kun je het werk niet eens een keer met vier leerlingen tegelijk laten maken? Dat is weer eens wat anders voor de lln (afwisseling van spijs doet eten

) en het scheelt je veel nakijkwerk en omdat er vier mee bezig zijn geweest is de kans dat het goed is ook groter, dus succeservaringen voor de lln.
Dit is een onderdeel van coöperatief werken en ze werken met een 'placemat'. Het gaat zo:
-je geeft een groep van 4 (meer kan niet, minder wel) een groot vel papier A3
-je wijst een schrijver aan of je laat de lln. zelf beslissen
-je kunt ook een tijdbewaker aanstellen, zodat er niet te lang over een antwoord wordt gediscussieerd of te lang aan een onderdeel van de opdracht wordt besteed.
-elke zijde van het papier is voor een van de 4 lln.
in het midden van het blad teken je een groot vak waarin je de lln. de uiteindelijke antwoorden van de les laten schrijven door de schrijver.
-je laat de antwoorden van de les die gemaakt moet worden door de ind. leerling op papier zetten aan hun eigen zijde binnen een bep. tijd. Hier kan de tijdbewaker dienst doen.
(Kies wel een les die hiervoor geschikt is, anders heb je niets aan deze werkwijze)
-als de tijd voorbij is (of eerder als het groepje eerder klaar is) bespreken ze de verschillende antwoorden en komen tot de conclusie welk antwoord het juiste is (en waarom)
-de schrijver zet dit antwoord in het vak in het midden
Dat is dus de uiteindelijke vorm die door de lln. ingeleverd wordt en geldt als werk voor alle 4 de lln.
Leerlingen die niet voldoende hebben gewerkt worden al vaak beschuldigd door de medelln. of zijn er door jou ook haarfijn uit te pikken (door te kijken naar hun eigen zijde van het papier). De beoordeling van het werk zou bv. voor deze lln anders kunnen uitvallen of ze worden bij wijze van waarschuwing de volgende keer eens alleen aan het werk gezet, of ze worden gewaarschuwd dat dit niet meer voor mag komen anders ...... zodat ze het belang van het samenwerken inzien.
Ik hoop dat het duidelijk is. Als je nog vragen hebt, zal ik ze proberen te beantwoorden. Het is echt de moeite waard om het eens te proberen. Door afwisseling in je werkvormen te brengen houdt je lln. ook bij de les. Hoe meer er actief meewerken hoe rustiger het in de klas is. Dat gepraat over de stof werkt absoluut niet storend, want er wordt gewerkt en daar gaat het om.
Als je 4 lln. te veel vindt zou je het ook met twee kunnen doen. Ieder aan een kant van de placemat. Een schrijver en een tijdbewaker.