door somebody op 26 jun 2007, 20:10
Hoi Rolf,
Ben al een tijdje niet meer hier op het forum geweest en dacht net, kom ik neem weer eens een kijkje. Zag ik meteen jouw berichtje staan. Wat leuk zeg!
Ik ben ook mentor van LWOO 1. Geef jij ook meerdere vakken aan jouw klas? Ik wel, en dat is erg handig. Ik heb nu nog maar 2 mentoruren, en dat is echt te weinig met deze groep. Er gebeuren zoveel dingen tussendoor die de leerlingen gewoon even kwijt moeten.. En doordat ik ze zo vaak zie is het gemakkelijk even tijd hiervoor te maken.
Hebben jullie een methode voor mentoruur? Dan zou ik die in ieder geval aanhouden.
Wat verder aan het begin van het jaar erg belangrijk is, is dat je de leerlingen heel veel (overdreven veel!!) structuur aanbiedt, en aanleert. Dus niet alleen structuur in de klas, maar ook structuur aanleren voor buiten de klas. Hoe ga je met elkaar om, hoe gebruik je de agenda, hoe begin je aan je huiswerk, hoe leer je een vak als biologie, hoe leer je een vak als Engels?
Dat soort dingen. Hier hebben deze leerlingen vaak erg veel moeite mee.
Verder plan ik altijd wat tijd vrij in de week om met leerlingen een gesprekje te voeren. Soms doe ik dit tijdens een les, soms erbuiten. Ik vraag dan meestal hoe het met ze gaat (op school en thuis), waar ze tegenaan lopen, controleer of ze hun agenda goed gebruiken etc.
Mijn doel??
Zorgen voor een goede sfeer in de klas, en zorgen dat mijn leerlingen ook wat succeservaringen hebben. Op de basisschool waren ze altijd 'de slechtste' van de klas, en dat idee hebben de meeste leerlingen nog steeds. Hierdoor hebben ze vaak weinig zelfvertrouwen, en soms zelfs faalangst.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel van je.
Heel veel succes volgend jaar, en alvast een fijne vakantie.
Oh ja, mag ik weten waar je ergens gaat werken?? Ik kom uit Brabant, en dat is toch ook best zuidelijk!!
We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!
Wat een groep