[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - meisje overleden

meisje overleden

Hoe ga je om als er een kind, ouder of collega komt te overlijden. Geef elkaar tips en deel de ervaringen met elkaar.

Moderator: miekiemousie

Re: meisje overleden

Berichtdoor miek op 14 jan 2008, 23:18

Jeetje wat moeilijk zeg! Hebben jullie wel begeleiding van buitenaf (begeleidt die jeugdarts jullie ook, of iemand anders?)? Anders zou ik daar echt om vragen! Ik wil je heel veel sterkte wensen, met de kinderen maar ook zeker met jezelf.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: meisje overleden

Berichtdoor marjolein84 op 15 jan 2008, 18:45

Hallo Daniella,

Ik lees nu dit berichtje pas (even een tijdje niet op het forum geweest). Ik vind dit echt heel erg voor je en wil je dan ook heel veel sterkte wensen. Zelf heb ik dit niet meegemaakt, maar ik denk dat het, zoals de anderen ook al schrijven, erg belangrijk is dat je het niet alleen wilt doen. Hopelijk heb je collega's waarbij je je verhaal kwijt kan.
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: meisje overleden

Berichtdoor Joke op 15 jan 2008, 21:29

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: meisje overleden

Berichtdoor Daniella1986 op 04 maart 2008, 20:51

Daar was ik weer. Inmiddels is het 3 maanden geleden.
Volgende week zou het meisje jarig zijn geweest.
Nu moet ik erover na gaan denken wat ik daarmee ga doen. We zijn al naar de ouders geweest en die zagen graag dat de kinderen iets voor haar maken en op het graf leggen.
Ik zie het echter niet zitten om met de hele klas naar het graf te gaan. Het is namelijk niet te lopen en dan zouden we met een bus of met auto's moeten gaan.
Ik wil er niet uitje van maken. Ik ben bang dat ik dat ook niet kan met de klas, want het kan best veel oproepen!
Daarom ga ik liever met een paar kinderen naar het graf om daar namens de klas iets neer te leggen. Natuurlijk kunnen kinderen immers wel op eigen gelegenheid met de ouders naar het graf toegaan. Alleen nu weer een dillema; welke kinderen neem ik mee?
En wat doe ik er verder aan in de klas zelf?
Ik wil er niet teveel aandacht aan besteden, maar ik wil er zeker niet aan voorbij gaan!!! Want we zullen haar zeker nooit vergeten en ze hoort nog steeds bij ons.
Heeft iemand misschien tips of ideeen?
Alvast bedankt..!
Daniella1986
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 29 sep 2004, 15:09

Re: meisje overleden

Berichtdoor moimoi op 04 maart 2008, 21:15

je zou er heen kunnen gaan met haar beste vriendinnetjes, ook al denk ik dat andere kinderen er ook verdriet over hebben. Maar aan beste vriendinnetjes denk ik meteen en dat is ook uit te leggen aan de klas.
Hoe groot is je klas? Is het niet mogelijk om bv met z'n allen te gaan met genoeg begeleiding? ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die zich raar gaat gedragen.
Bij mij op een school in de buurt is t zelfde gebeurd. Die leraar ging iedere maand naar het graf van het jongetje en nam dan iedere keer andere kinderen mee. Ze hadden een potje in de klas waar ieder kind een euro in had gedaan en op die manier konden ze iedere keer een bloemetje kopen.
De leerkracht die daarna kwam heeft dit overgenomen, maar toen werd het 1x per 2 maanden en zo werd het langzaam afgebouwd.
Met verjaardagen zetten ze een foto van hem op een tafeltje en daar konden de kinderen hun spulletjes neerleggen. Ook zongen ze voor hem.
Hoe je dat vind, moet je zelf weten, dat is persoonlijk, maar misschien heb je er iets aan.

Sterkte!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: meisje overleden

Berichtdoor Daniella1986 op 05 maart 2008, 18:46

Bedankt voor je reactie!
Ik heb er toch weer over na zitten denken om met de hele klas te gaan. Ook na jouw reactie.
Alleen andere collega's noemden weer dat sommige kinderen dat misschien helemaal niet willen en wat doe je dan? Ik vind het echt een hele moeilijke beslissing. Ik wil het zo graag goed doen en het voor alle kinderen goed doen!
Nu heb ik bedacht om de keuze te laten aan de kinderen. Dit wil ik doen door een briefje mee naar huis te geven en dat kinderen die kunnen inleveren bij mij met de keuze of ze wel of niet meewillen. Dan kunnen ouders ook meebeslissen.. Het kan immers ook dat ze liever op eigen gelegenheid gaan!
En dan kijk ik hoeveel er willen en dan kan ik eventueel begeleiding regelen.
We kunnen dan tijdens de creamiddag gaan, dan zijn de kinderen die niet mee willen gewoon in de groepjes aan het werk.
Alleen blijf ik de keuze moeilijk vinden.. en dan sta je bij het graf en leg je wat je gemaakt hebt neer en dan?,...?
Ik vind het echt ontzettend moeilijk!
Ik zou het heel fijn vinden als jullie meedenken, ik ben er heel erg mee bezig.
En dan moet ik ook nog nadenken over wat ik ga maken. Hebben jullie daar nog ideeen voor?
Alvast heel erg bedankt... af en toe kom ik er echt niet meer uit!
Daniella1986
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 29 sep 2004, 15:09

Re: meisje overleden

Berichtdoor moimoi op 05 maart 2008, 19:32

is moeilijk, maar misschien moet je het minder "sturen" en gewoon de kinderen vrij laten in dat wat zij willen maken voor dit meisje. Het gaat om de gedachte erachter.
Wat altijd goed blijft liggen op een graf en tegen regen kan zijn strijkkralen. Je zou kinderen ook een grote bloempot kunnen laten beschilderen waar je een plant inzet voor op het graf. Tekeningen kun je lamineren.
Je zou ook een herinneringsboekje kunnen maken en er voor kunnen kiezen om die aan de ouders te geven dan. Want voor hen is het heel moeilijk en ik denk dat ze het heel fijn zouden vinden om te lezen welke herinneringen de kinderen uit de klas aan haar hebben.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: meisje overleden

Berichtdoor jufRenata op 06 maart 2008, 13:38

Beste Daniella,
Ten eerste; wat een moeilijke situatie in je klas, dit soort dingen zouden echt niet mogen gebeuren...
Ik voelde me toch even geroepen om te reageren. Ik kan je niet voorschrijven wat je moet doen, wat dit is weer een hele andere situatie maar ik kan je wel vertellen wat in mijn ervaring (mijn vader is overleden toen ik op de basisschool zat) het belangrijkste was. Ik denk dat je er goed aan doet om de kinderen zelf te laten kiezen, zoals je voorstelt. Ook wat moimoi vertelt over het bezoeken in groepjes lijkt me een goede mogelijkheid, als je kinderen die liever niet willen, maar niet verplicht. Iedereen beleeft het anders en heeft er zijn eigen gevoel bij.
En ik zou me niet teveel zorgen maken over wat je moet 'doen' als je daar eenmaal met kinderen bent, ik denk dat dat wel vanzelf gaat.
Heel veel sterkte!
Renata
Juf van groep 5 met 15 schatjes, meestal dan!
Avatar gebruiker
jufRenata
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 24 feb 2007, 14:49
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: meisje overleden

Berichtdoor Sylvia op 06 maart 2008, 15:00

Bij mijn zoons op school hebben ze de kinderen van groep 8 een boek laten maken als vervolg op een boek dat ze het kind tijdens zijn ziekte (groep 3) hebben gegeven. Het boek hebben ze de ouders aangeboden omdat hij, net als zij, dat jaar van school zou zijn gegaan. De ouders hebben het enorm gewaardeerd om te ervaren dat de herinnering aan hun zoon zo levend gehouden werd. Hij is overleden toen hij in groep 3 zat en elk jaar op zijn verjaardag kwam zijn zus voor hem trakteren en werden herinneringen aan hem opgehaald.
Dit boek was weliswaar 5 jaar na zijn overlijden, maar in de tussenliggende periode heeft hij in elke klas een herinneringsplekje gehad.
Ook korter bij zijn overlijden werd op speciale momenten teruggedacht aan hem en evt. gemaakt werk werd altijd aan de ouders overhandigd. Ik weet niet of ik het zo goed had gevonden als ze naar het graf zouden zijn gegaan omdat je niet weet hoe kinderen reageren en je op dat moment de steun kan geven die er nodig is. De achterliggende gedachte achter het cadeau is toch dat je laat merken dat het kind niet vergeten is. Bovendien hebben wij zelf onze kinderen opgevoed met het idee dat alleen je lichaam achterblijft, als een lege jas, en dat er verder niets in het graf meer is. Dus voor mijn kinderen zou een bezoek aan het graf geen betekenis hebben.
Als kinderen behoefte hebben aan een bezoek aan het graf dan kunnen ze dat ook op eigen gelegenheid doen.
Ik zou er zelf niet voor kiezen om naar het graf te gaan, maar als je het toch wilt dan vind ik jouw idee van een briefje meegeven wel een goed idee, zo kun je ze zelf de keus geven.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype:

Re: meisje overleden

Berichtdoor Daniella1986 op 14 mei 2008, 20:30

dag lieve mensen,

Het is lang geleden dat ik gereageerd heb, sorry.
De verjaardag is inmiddels al even geleden. We zijn uiteindelijk met de hele klas naar het graf gegaan.
Ik heb een brief meegegeven en ze de keuze gegeven, uiteindelijk wilden ze allemaal mee.
Het was heel erg mooi. We hebben een lied in de klas gezongen speciaal voor haar. We hebben ook een boekje voor haar gemaakt
en dat op het graf gelegd. Veel kinderen hebben ook zelf dingen neergelegd.

Ik merk alleen dat ik er de laatste weken nog erg veel last van heb. Ik heb het gevoel dat mijn verwerking nu pas komt.
In de eerste maanden was ik vooral erg bezig met het verdriet van de kinderen zelf en als ik moest huilen, dan was dat omdat ik het zo
verschrikkelijk vond voor mijn klas en voor de ouders. Nu komen de herinneringen, ik denk elke dag aan haar. Aan hoe ze was, hoe het zou zijn geweest
als ze nog in de klas zat. En de herinneringen aan het grote verdriet van mijn klas. Dat doet me nog veel pijn.
Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Iedereen lijkt allang de draad weer opgepakt te hebben. Er is dan ook niemand met wie ik erover kan praten.
Nu klinkt het misschien of ik alleen maar hier mee bezig ben, maar dat is het niet. Verder gaat het heel erg goed in de klas en hebben we een hele hechte band met elkaar gekregen.
Maar het verdriet is er elke dag nog. Vooral ;s avonds en 's nachts kan ik er nog wakker van liggen. Ik droom er ook vaak van en heb soms ook nachtmerries.
Ik weet niet of dit normaal is, of dat het vreemd is.
Misschien gek, maar ik wilde het toch even met jullie delen.
Gelukkig gaat het echt al veel beter, ik heb nog heel veel plezier in mijn werk en ook geniet ik elke dag weer van mijn klas. Ik ben ook niet meer zo vermoeid.
Maar tblijft zo moeilijk en op school heb ik ook niet het idee dat ik hierover kan praten, de meesten begrijpen niet dat dit zo ingrijpend is.
dit wilde ik even kwijt..
Daniella1986
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 29 sep 2004, 15:09

Re: meisje overleden

Berichtdoor Esther1975 op 15 mei 2008, 16:39

Ik had dit topic helemaal nog niet eerder gezien en heb het nu even vluchtig doorgelezen, je moet echt iemand gaan zoeken om mee te praten hoor, het is natuurlijk heel ingrijpend en helemaal niet vreemd dat je er nog veel aan denkt (jouw verdriet was in eerste instantie niet aan de orde omdat je er voor je klas wilde zijn) maar je moet het nu een plaatsje gaan geven (en met "moet" bedoel ik niets dwingends maar gewoon omdat het beter is voorjezelf). Als je niemand op school of in je familie/vriendenkring hebt zou ik 'professionele' hulp gaan zoeken.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en je kunt natuurlijk altijd hier je hart luchten!
Avatar gebruiker
Esther1975
PABOforum Peuter
 
Berichten: 186
Geregistreerd op: 13 feb 2008, 21:12
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: meisje overleden

Berichtdoor markstone op 20 mei 2008, 22:44

Hoi Daniella,
Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen. Alle mensen die je aanraden professionele hulp te zoeken, hebben denk ik gelijk, zeker nu je slechter kunt slapen, erover droomt, soms nachtmerries hebt. Al is het helemaal aan jezelf wanneer en hoe je hulp zult zoeken, je zult op een gegeven moment aan je eigen rouwverwerking moeten beginnen. Dat is helemaal niet gek of vreemd. je ondergaat dezelfde gevoelens van verdriet en rouw die iedereen ondervindt die met de dood in aanraking komt.
Ik heb als leerkracht hetzelfde meegemaakt als jij nu sinds dec. 07 meemaakt. Iets meer dan 2 jaar geleden kwam een jongen uit groep 8 plotseling te overlijden. Voor collega's is het, althans dat is mijn ervaring, niet voor te stellen wat het is om een kind uit je groep te verliezen. Ik hoop dat je veel steun hebt aan iemand op school, je directeur, je intern begeleider of een collega. Je hebt nu eenmaal een uitlaatklep nodig, iemand tegen wie je aan kunt praten, aan wie je je gevoelens en gedachten kwijt kunt, met wie je stappen kunt overleggen die je had en hebt te nemen met je groep. En als dat niet zo is dan moet je er om vragen. Het is niet gezond en teveel om in je eentje te dragen, zeker ook nu het einde van het schooljaar nadert. Deel je gevoelens, eis hulp van je directie. Dit is te groot om alleen te moeten dragen.
Ik herken in je verhaal de hechte band die je met de kinderen uit je groep hebt gekregen. Die had ik ook. Als ik terugdenk aan die periode ervaar ik dat als heel speciaal, uniek en mooi. Daar is niets geks mee, die band blijft, ook al heb je de kinderen straks denk ik niet meer in je volgende klas.
Nogmaals sterkte, ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt.
markstone
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 20 mei 2008, 21:34
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Omgaan met de dood

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron