“Kinderen moeten elkaar gewoon leren kennen, dan zijn alle vooroordelen vanzelf de wereld uit.”
Was het maar zo simpel!
Elk kind in Nederland dat niet vanzelf met kinderen met andere achtergronden op school in aanraking komt, zou de mogelijkheid moeten krijgen om zelf ervaringen op te doen met diversiteit. Bijvoorbeeld het kennis maken met kinderen met andere etnisch-culturele achtergronden, durf te krijgen een praatje aan te knopen met iemand die anders lijkt dan zijzelf. Zo kan een kind zélf kan uitmaken wie het leuk vindt en wie niet.
Alleen: onderzoek wijst uit dat het simpelweg bij elkaar zetten van kinderen geen voldoende voorwaarde is om oordelen over elkaar ten positieve te beïnvloeden.
Dus: zetten wij in een ontmoetingsproject voor kinderen coöperatief leren in. Uit uitgebreid onderzoek blijkt dat deze methode positieve effecten heeft. Om deze effecten te maximaliseren, zijn wij op zoek naar experts op het gebied van coöperatief leren.
“Het in contact komen met andere kinderen is gewoon goed voor ze. Niet alleen vanwege de overgang naar het VO maar ook om hun beeld van andere kinderen in de stad te verrijken.” Leerkracht, basisschool +80% autochtoon
Heeft u
- passie bij het onderwerp prettig samenleven
- ervaring- of theoretische expertise over coöperatief leren
- 2 á 3 uur om uw inzichten te delen met een maatschappelijke organisatie
- ideeën over goede uitvoeringsvormen coöperatief leren
- zin om andere experts op het gebied van coöperatief leren te ontmoeten
Laat het ons weten! Wij zijn
- een organisatie die zich inzet voor sociale cohesie in Nederland door praktische projecten, op wetenschappelijke inzichten gebaseerd
- http://www.dander.nl
- voor meer informatie kunt u mij een persoonlijk bericht sturen