In mijn stageklas zit een handjevol kinderen dat meerbegaafd is (of er sprake is van hoogbegaafdheid weet ik nog niet, zijn nu bezig met signaleren).
Verder liggen de niveaus in mijn klas ver uit elkaar op het gebied van spelling en rekenen. Met de zorgleerlingen ben ik natuurlijkerwijs bezig, maar ik vind dat ik ook de meerbegaafde leerling wat meer uitdaging moet geven. Mijn meerbegaafde leerlingen begrijpen de leerstof snel en kunnen binnen een goed tempo hun werk keurig afmaken, hierdoor hebben ze meer tijd over.
Nu maken ze gedifferentieerd werk uit hun taak en als dit af is maken ze reken en taaltoppers. Als ze daar mee klaar zijn dan kunnen ze verder met vervolg of keuzetaken (ik loop stage op een daltonschool).
Maar aan het einde van de week hebben veel MB leerlingen al hun taken al af en merk ik dat sommige leerlingen niet goed weten wat ze moeten doen.
Ik vind het belangrijk dat deze leerlingen worden uitgedaagd en hun tijd niet verdoen met activiteiten om de tijd maar 'wat op te vullen'.
Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft leuke tips?
Ik merk dat dit onderwerp op veel scholen nog in de kinderschoenen staat, zo ook bij mij op school...