Hoi allemaal,
In mijn klas (groep 4) zit een meisje waarbij het lezen zeer moeizaam gaat.
Ze heeft twee keer groep 3 gedaan (m.b.t. het lezen).
Dit vond ze zelf heel erg en zit hier nu eigenlijk nog over in dat ze nu niet bij haar oude klasgenootjes in groep 5 zit.
In groep 3 heeft ze een leesonderzoek gehad waarin bleek dat ze leesprobelemen had en kenmerken van dyslexie.
Ouders vonden dit heel moeilijk en wilden het nog even aankijken. Misschien kwam het lezen vanzelf op gang.
Nu in groep 4 stagneert ze m.b.t. het lezen.
Alle andere vakgebieden gaan super (rekenen, spelling, taal) Ook de toetsen maakt ze top (taaltoets lees ik voor)
Het is echt het onderdeel technisch lezen.
De letters kan ze goed benoemen. Alle wooren spelt ze. Als ze een regel later hetzelfde woordje tegenkomt herkent ze deze niet en spelt ze hem opnieuw. Nu hebben wij haar aangemeld voor een dyslexie onderzoek en de uitslag laat nog even op zich wachten.
Haar motivatie voor het lezen is helemaal weg. Al ziet ze de dagritmekaart met lezen, speling of taal dan roept ze al ik heb geen zin, of ik doe het toch niet. Uiteindelijk doet ze het wel maar met tegenzin, huilend of boos.
Ze hoeft al minder taal en spelligopdrachten te maken, leest niet meer met veilig en vlot en met de onderwijsassisent leest ze met een groepje RALFI gaat zij 2 x meer inplaats van 3 keer. Dit zijn de compromissen die we met haar hebben gemaakt in een gesprekje.
Het is ook een meisje met een koppetje erop. Dus ik vind het moeilijk om te bepalen speel je nu een spelletje of is het nu omdat je het echt heel moeilijk vindt of een combi van beide.
Over een paar weken krijgen we een gesprek met ib, specialist van het onderzoek en ouders maar heeft iemand misschien die dit ook heeft meegemaakt tips waar ik nu al mee aan de slag kan?
Het is een heel verhaal alvast tnx voor het lezen en de reactie!