Hallo,
Ik zit op pabo Tilburg en ik ben tweedejaars. Ik ben dyslectisch en ik ervaar dat als lastig. Ik moet hard werken, maar dat ben ik gewend.
Spelling en taal vormt niet het grootste probleem. Ik heb mijn reken- en taaltoetsen gehaald, alle kennistoetsen heb ik met een voldoende of goed afgesloten en de VGT was al snel binnen. Het schrijven van verslagen, papers en lesvoorbereidingen gaat me ook nog af (het kost me wel veel tijd en ik controleer mijn werk echt 10 keer, maar dan is het ook echt goed). Maar mijn stage is vooral het probleem. Dyslexie heeft niet alleen te maken met lezen en schrijven, maar met heel veel meer. Mijn dyslexie maakt dat ik langzaam ben en niet heel goed kan functioneren in een hele grote klas met kinderen. Snel en flexibel inspelen op een onverwachte situatie vind ik moeilijk. Individueel ben ik heel goed met kinderen. Ik kan ze heel goed begeleiden. Maar ik mis het echte contact in de groep. Daar moet ik heel hard aan werken.
I.v.m. mijn dyslexie heb ik drie kansen gekregen om mijn stage (mijn Performance Assesment) van de propedeuse te halen (de eerste twee kansen is het me niet gelukt en 28 november heb ik mijn laatste kans). Maar alvorens ik mijn PA ga doen op 28 november, heb ik a.s. maandag een proef PA. Ik ga dan een hele ochtend les geven en na aanleiding van die ochtend geeft mijn mentor toestemming om mijn PA te mogen doen. Ik hoop dat ik mijn beste onderwijsvaardigheden kan laten zien en dat ik contact met de kinderen krijg en dat de kinderen niet al te druk gaan doen (mijn tutor komt namelijk ook kijken en kinderen kunnen daar anders op reageren). Spannend dus!
Jongens, ik zeg duimen voor mij!!!!