[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Afwisselen van taak en spel

Afwisselen van taak en spel

'mensen met autisme hebben het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Ze kunnen nauwelijks afstand nemen van de letterlijkheid en hebben dus problemen met verbeelding.'

Moderator: Anne

Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor bloempje30 op 11 aug 2008, 19:32

Hallo,
Ik ben nieuw hier en val meteen met de deur in huis!
Het komend schooljaar krijg ik een leerling met waarschijnlijk PDD-NOS en wat al niet meer, er wordt nog uitgezocht hoe en wat maar het vermoeden gaat heel sterk in deze richting. Tot nu toe levert het veel problemen op om hem bij ons op school tot z'n recht te laten komen en de kans is groot dat hij in de loop van dit schooljaar doorverwezen wordt naar het speciaal onderwijs.
Tot die tijd wil ik hem natuurlijk zo goed mogelijk helpen!
VAn de onderwijsdienst hebben we al enkele tips gekregen en nou hoop ik van jullie ideeen te krijgen hoe ik dit concreet kan maken.
Een van de tips is om het heel korte opdrachten te geven en taak en spel veel af te wisselen. Ik heb er nog niet echt een voorstelling van hoe ik dit af kan wisselen.... Na het maken van een som even een rondje door de school lopen... :? (hij moet ook beweging hebben, waarschijnlijk ook adhd) nou, ja, ik heb eigenlijk geen idee wat ik hem kan laten doen....wil zoveel mogelijk dingetjes verzamelen om hem die afwisseling te bieden, dacht al een een kist met van alles erin ofzo.... Ook is z'n motoriek erg slecht dus misschien dat ik daar iets mee kan doen maar ja, bij de kleuters is zoiets makkelijker te bedenken!

Mochten jullie ideeen hebben dan hoor ik het heel graag, alvast bedankt voor de moeite!!
bloempje30
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 11 aug 2008, 19:10
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor Geoffrey op 11 aug 2008, 20:54

Ik heb niet echt veel studie gedaan naar de beste manieren om hiermee om te gaan, maar ik kan je wel vanuit een andere invalshoek wat meegeven over speciale kinderen. Ik ga elk jaar als vrijwilliger mee op een zomerkamp voor kinderen uit het speciaal onderwijs, waarbij ik een week lang de verantwoordelijkheid heb over een groepje kinderen die ook ADHD, PDD-NOS, autisme of andere 'labels' hebben. Vaak krijg ik dan van tevoren per kind een hele waslijst met aandachtspunten waar ik dan rekening mee dien te houden, maar zodra die kids aankomen ben ik 90% daarvan meestal alweer vergeten. Want als je eenmaal bezig bent met dit soort kinderen, zul je ook iets anders merken. Zeker, ze hebben wat extra bagage en hebben wat meer aandacht nodig, maar mijn ervaring is dat ze ook écht kunnen genieten van de leuke dingen. En ze kunnen het ook écht zichtbaar naar hun zin hebben bij een leerkracht of begeleider die het goed met ze voor heeft. Het zal soms wat moeite kosten, maar je krijgt er uiteindelijk meer voor terug dan je denkt.

Als ik tijdens zo'n kampweek werk met zulke kinderen, zijn er voor mij twee dingen heel belangrijk: ik wil dat de kinderen een goed gevoel over zichzelf hebben en een goed gevoel over het kamp. Daar valt of staat alles mee, vind ik. Het goede gevoel over zichzelf probeer ik te creëren door heel veel positief stimuleren, elke keer weer. Ik gebruik daar altijd een eigen woord voor: "superkanjer" en dat gebruikte ik zo vaak dat het bijna net zozeer een ritueel werd als de regels die golden. Voorbeeld: na elke maaltijd hielpen twee kinderen me mee met de afwas. Na afloop vroeg ik altijd aan ze: "Hebben jullie het goed gedaan?" "Ja!" "Zijn jullie trots op jezelf?" "Ja!" "Dan zijn jullie superrrr....." "......kanjers!" Het was bijna een soort yell, maar het werkte uitstekend.

Wat ik ook gemerkt heb, is dat deze kinderen graag in controle blijven over de situatie. Ze voelen zich fijn als ze exáct weten wat je van ze verwacht, of wat er gaat gebeuren. Maak dus sowieso het dagrooster zichtbaar op het bord, of met dagritmekaarten. Als je een onderdeel van het rooster hebt afgerond, streep dan dat onderdeel door of draai de kaart om. Op die manier weet het kind meteen wat er nu gaat komen. Verder ben ik ervan overtuigd dat ook deze speciale kinderen in staat zijn om zich voor langere tijd te concentreren dan slechts één som, mits ze steeds de volgende stap kunnen overzien. Deel het werk op in kleine stukjes en vertel het kind: "maak nu deze som(men) en als je aan het einde van het rijtje bent, stop je en wacht je tot ik langs kom." Op die manier kun je bijvoorbeeld elke tien minuten even bij hem kijken om hem verder te sturen. Dat is het "korte opdrachtjes" element waar de OBD het over heeft. Als dit kind ook af en toe een onderbreking nodig heeft, hoeft dat niet meteen een rondje door de school te zij, hoor. Je hebt bijvoorbeeld ook van die zachte balletjes waarvan er twee in je handpalm passen. De truc is dan om ze rondjes te laten draaien in je hand. Werkt heel rustgevend én is goed voor de motoriek :).

Nogmaals, ik ben geen expert met dit type kinderen en een kamp is natuurlijk niet hetzelfde als een klaslokaal. Maar mijn ervaring is dat je bij dit soort kinderen niet meteen nu al van alles hoeft te bedenken. Kinderen met ADHD stuiteren heus niet vanaf het eerste moment de hele klas door. Kinderen met een autistische inslag zitten heus niet de hele dag achter een betonnen muur. Leer die jongen eerst kennen, straal zelf continu rust en geduld uit en zorg ervoor dat hij een goed gevoel kan hebben over zichzelf en zijn tijd bij jou in de klas. Als je zo'n kind eenmaal een dagje hebt meegemaakt, zul je weten wat je moet doen.

Succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor Mniekske op 12 aug 2008, 14:15

Ik zou ok vooral de structuur zichtbaar maken, zodat hij weet wat er gaat komen. Dit kan door middel van dagritmekaarten op het bord of een andere plek waar de hele klas ze kan zien, maar ook eventueel een systeem alleen voor hem. Ook zou ik op maandag met hem de week doorspreken, kijken of er dingen anders gaan dan normaal, speciale vieringen o.i.d., en zo`n dingen ook elke dag herhalen: denk er aan: op ...dag hebben we.... Dit zorgt ook voor een stukje rust en structuur, hij kan zich een beetje voorbereiden.
Verder kunnen kleine dingen al helpen: sommige kinderne hebben er baat bij om bijvoorbeeld een vaste rij te hebben om naar de gym te lopen, allemaal een vaste plaats in de gymzaal etc.
Gedurende het jaar zou ik niet te veel veranderen in de klas qua indeling etc. Ik heb wel eens leerkrachten gezien die na elke vakantie een compleet nieuwe indeling hadden, tafels anders, alle kasten anders. Voor de meeste kinderne met PDD-NOS is dit vreselijk, ze weten niet meer wat waar is, heel hun structuur is in de war.

Wat betreft afwisseling: misschien kun je afspreken dat hij, als hij zich onrustig voelt, of het even nodig heeft, zelf een rondje mag gaan lopen over de gang o.i.d. Hij hoeft dit niet te vragen, mag gewoon gaan. Of stuur hem met een briefje naar een collega toe als je ziet dat hij even afleiding nodig heeft. Op dit briefje hoeft geen belangrijk iets te staan, gewoon even een briefje wegbrengen dat hij iets te doen heeft, dit kun je er ook op zetten, zodat je collega weet waarom hij loopt.

Dit zijn dingen waar ik nu even op kom, naar aanleiding van mijn stage vorig jaar in het SBO. Als ik nog meer dingen bedenk zal ikz e nog typen, of als je specifieke vragen hebt zal ik proberen te beantwoorden.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor ange op 13 aug 2008, 18:29

Hoi,

Ik sluit me aan bij bovenstaande tips. Wel nog iets erbij, nl dat het voor deze kinderen belangrijk is,dat hun tijd is ingevuld. Géén ingevulde tijd is nl. "kliertijd". Niet omdat ze vervelend willen zijn, maar gewoonweg omdat ze niet zelf kunnen kiezen hoe hun tijd in te vullen....dit wordt dan al gauw stoeien, trekken en/ of druk doen. Hierbij hebben ze niet zelf een rem, wat uiteindelijk escaleert in ruzie of een driftbui omdat ze de situatie niet meer kunnen overzien. Dus "zomaar" een rondje op de gang zou ik niet adviseren, want tja wat doe je dan tijdens zo'n rondje in de gang? Hier duidelijke afspraken in maken is dan weer wel goed...wat mag je wel..wat niet...hoever is het rondje en hoelang? Briefje wegbrengen past hier ook goed in (maar dan ook weer met wat wel/ niet) kortom dan is er duidelijkheid en structuur en is de tijd "ingevuld". Klinkt misschien saai en streng, maar vaak zie je bij deze kinderen dat zij dit niet zo ervaren, maar zich juist het prettigst voelen bij heel veel duidelijkheid.

Misschien een tip het boek "Geef me de vijf"van Colette de Bruin te lezen. Dit gaf mij meteen heel veel duidelijkheid en inzicht.
Blijft echter het feit dat ieder kind met ASS weer anders is en een eigen benadering vraagt, maar wel een uitdaging. Succes ermee.

Groetjes
ange
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 02 feb 2007, 13:48

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor bloempje30 op 22 aug 2008, 19:25

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben alweer helemaal opgeslokt door m'n werk en daardoor reageer ik wat later dan m'n bedoeling was....maar wel blij met jullie reacties hoor ;)
Er zitten nu twee weken op en deze zijn erg goed gegaan!
Ik ben heel erg duidelijk tegen hem, geef hem korte opdrachten, overzichtelijk en geef veel complimenten. Hij doet het hier erg goed op!! Het is inderdaad wat je zegt Geoffrey; eerst zelf maar ervaren....dan een plan opstellen... Gaande weg kom ik dingetjes tegen die ik een volgende keer anders aan kan pakken. Zal een voorbeeldje geven; hij mocht een spelletje doen op vrijdagmiddag. Hij kon het spel niet uit spelen en dit kon hij niet 'verwerken', ook al had ik vijf min. voor de tijd aan gegeven dat hij over vijf minuten op moest ruimen. De keer erna, toen hij weer vroeg of hij het spel mocht spelen heb ik hem van te voren gewaarschuwd dat ik vanwege de tijd niet kon garanderen dat hij het spel uit kon spelen, hij had er toen veel minder moeite mee!
Waar ik nog niet een oplossing voor heb; ik gebruik regelmatig het digitale schoolbord. Zodra ik met groep 6 bezig ga (hij zit in groep 5) doet hij niets meer en kijkt alleen op dat bord (ook wel logisch denk ik...). Hem ergens anders laten werken is niet echt een optie, ik heb dan geen controle op hem en dan maakt hij ook geen werk....Om nou het digitale bord achterwege te laten vind ik ook zonde!!
Dus voor de mensen met een geniaal idee; ik hoor het graag!~

Zal trouwens op zoek naar het boek, bedankt voor de tip!
bloempje30
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 11 aug 2008, 19:10
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor Mniekske op 22 aug 2008, 19:49

Misschien kun je zijn tafel in een andere positie zetten, bijvoorbeeld tijdens het werken zijn tafel om laten draaien, waardoor hij niet meer naar het bord kan kijken. Op die manier kan hij zich misschien beter concentreren op zijn werk.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor Joke op 22 aug 2008, 22:09

Op je laatste vraag heb ik (nog) geen (nieuw) antwoord. Een rustige plek is gewoon het enige:
-ergens waar hij rustig kan werken (collega?)
-op een afgescheiden plek vanwaar hij het bord niet kan zien. (Misschien bij de wand waaraan het bord hangt, dan zit hij zo dichtbij dat het onmogelijk is erop te kijken. Maar misschien is er daar teveel afleidende herrie?

Ik sluit me verder helemaal bij Ang aan. Het boek is fantastisch en geeft heel veel inzicht.
Twee adviezen:

1. Geef nooit de opdracht 'iets voor zichzelf te doen'. Geef hem een opdracht of Vraag of hij weet wat hij gaat doen en als hij het niet weet, geef jij hem gewoon een opdracht. Het liefst nog met tijd erbij. Tot ..... ga je .....

2. Doe dit ook voor de pauzes:
Vraag of hij weet wat hij buiten gaat doen, anders geef jij hem een opdracht.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor jufHetty op 23 aug 2008, 10:50

Wat heerlijk, al die tips. Voor mijzelf ook weer goed om door te lezen.
Ik heb nog een boekentip op dit gebied:
"Stap voor stap, oefeningen voor kinderen met spraak-,lees-,schrijf-en concentratieproblemen"
Auteur: Mary Nash-Wortham
ISBN 90 6038 238 2
Er staan heel veel oefeningen in die je zo even in de klas kunt doen. Ook fijn en goed voor niet PDD-NOSSers. Ik heb er al vele jaren veel plezier van, heb 'm elk jaar weer nodig.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor Anne op 23 aug 2008, 12:52

Klinkt als een handig boek, Hetty! Ik kan 'm alleen niet goed terugvinden op Internet. Ik was bij bol aan het zoeken, maar die kent 'm niet. Waar heb jij het boek gekocht?
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Afwisselen van taak en spel

Berichtdoor jufHetty op 23 aug 2008, 15:13

Het boek is uitgegeven bij Uitgeverij Vrij Geestesleven, ik weet niet meer in welke boekhandel ik 'm heb gekocht. Miscchien kan de uitgever je helpen?
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar Autisme & PDD-NOS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten