door marjan op 26 dec 2005, 22:13
Ik werk in het VMBO, dus ik weet niet of je er iets aan hebt.
Wat is karakteristiek voor dit kind?
Het kind heeft moeite zich te concentreren, kan niet lang taakgericht bezig zijn, zoekt zowel positieve als negatieve aandacht, zoekt veel contact met anderen, is erg beweeglijk, praat veel door de klas.
Is de diagnose ADHD bij dit kind gesteld?
Ja, diagnose ADHD is gesteld.
Welke interventies heb je gepleegd?
Deze leerling zit voorin de klas, tegen mijn bureau, met geen andere leerling naast hem. Ik geef hem veel aandacht, geef hem wat vaker de beurt, ga wat vaker bij hem langs tijdens het zelfstandig werken, heb veel oogcontact met hem (hij weet dat er op hem gelet wordt), ik heb geduld met hem, probeer zo weinig mogelijk op hem te mopperen, realiseer me dat hij er niets aan kan doen dat hij druk en ongeconcentreerd is. Ik probeer afleidingsprikkels zoveel mogelijk te vermijden (niet meer op de tafel dan nodig is). Tijdens het nakijken schreeuwde hij in het begin vaak de antwoorden door de klas zonder dat hij de beurt had. Dit ging automatisch en soms schrok hij er zelf van. Nu schrijft hij bij de nabespreking van de opdrachten vaak de antwoorden snel op een papiertje en laat die elke keer (bij elke vraag) aan mij zien. Daar voelt hij zich prettig bij.
Wanneer ik merk dat het niet meer gaat, geef ik deze leerling even de opdracht om iets bij de conciërge op te halen of om mijn koffiekopje terug te brengen naar de lerarenkamer.
Verder bespreek ik gewoon alles met de leerling zelf. Hij kan zelf goed aangeven hoe hij zich voelt en wat de beste manier is om het probleem aan te pakken.
Zou je een gediagnosticeerde leerling anders benaderen dan een 'gewone' drukke leerling?
Misschien zou het wel moeten, maar ik denk dat ik het in de meeste situaties niet doe. Het voornaamste verschil is dat je bij een gediagnosticeerde leerling weet dat hij er niks aan kan doen en bij een niet-gediagnosticeerde leerling twijfel je daar misschien wel eens aan, dus misschien heb ik uiteindelijk meer geduld bij de gediagnosticeerde leerling. Maar toch ga ik altijd op dezelfde manier om met drukke leerlingen, met of zonder adhd (Is dit verkeerd?)