Hoi allemaal,
Een tijdje terug heb ik een bericht geplaatst over stemmingsschommelingen en of dit haalbaar zou zijn in mijn werk. Inmiddels heb ik een intake én een psychologisch onderzoek gehad. Volgende week donderdag krijg ik de uitslag. Ik vind het erg spannend.
Ik heb alle pagina's van dit topic gelezen en wat een hoop herkenning. Ik kan wel huilen van geluk! Ik ben dus niet gek, want zo heb ik me altijd gevoeld. Ik voelde me altijd anders dan anderen, ook als kind zijnde. Ik dácht dat ik geen moeite had met plannen en organiseren, want ik had alles in de klas op de rit. Nu ik al jullie reacties en verhalen lees, denk ik: verrek, dat heb ik ook!
Tijdens mijn studie deed ik ellenlang over lesvoorbereidingen. Ik kreeg elke keer weer te horen dat ze veel te uitgebreid waren en dat ik verhalend schreef. Dit moest puntsgewijs zijn. Ik kon de hoofd- en bijzaken niet van elkaar onderscheiden.
De beroepstaken (zeer grote opdracht waar je tien weken de tijd voor had, geen idee of ze nog zo heten) waren in eerste instantie een hel. Ik heb mezelf blijkbaar aangeleerd dat ik eerst een kader bedacht. Ik maakte bijvoorbeeld meteen het voorblad, een pagina voor de inhoudsopgave, inleiding, in de opdracht zoeken naar de onderwerpen en dit op elk blad typen. Zo had ik een kader en kon ik alles invullen. Hierbij kwam ook de hyperfocus om de hoek kijken. Ik vond het meestal een interessant onderwerp en dan had ik een beroepstaak in ongeveer vijf dagen af. Ik zat dan ook hele dagen achter een pc en kwam dan overdag niet buiten. Mijn man (destijds vriend) vond dat al vreemd, maar ik vond het wel lekker. Zo, ook weer af. Toch bleef de rusteloosheid in mijn lijf en zat ik alweer aan iets te denken waar ik ook nog wel even aan kon beginnen.
Nu denk ik dat het niet raar is geweest dat ik in het derde jaar van mijn studie burn-out klachten had en dat ik vertraging op liep. Ik ging constant over mijn eigen grenzen. Ik heb ergens gelezen dat 'het proces van de ADD-er' voor depressieklachten en voor fysieke klachten kan zorgen. En of ik deze heb!
Mijn eerste baan voor de klas was fulltime in het praktijkonderwijs. Met de leerlingen had ik zoveel plezier, maar al het werk er omheen...wat een verschrikking. Ik had totaal geen overzicht en niemand die me erbij hielp. Ik probeerde overzicht te krijgen en dan was er weer iemand die zei dat het niet zo mocht op die manier...Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik faalde en ben heel onzeker geworden. Ik ben destijds teruggegaan naar partime werken, want fulltime trok ik gewoonweg niet. Ik was helemaal kapot. Destijds is gezegd dat ik fibromyalgie heb, maar ik vermoed dat zeer veel pijn- en vermoeidheidsklachten bij ADD vandaan komt.
Toen ik op mijn huidige school kwam te werken voelde het als walhalla....Ik kon mijn eigen uren indelen en men had gewoon methodes! Deze waren op het Pro niet aanwezig (en wat er was, was niet veel soeps. Ik moest alles zelf bedenken...) Ik kon mij altijd zo goed inleven in kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Nooit is er bij mij een lampje gaan branden dat ik het misschien ook wel eens kon hebben... -_-
Na een jaar op mijn huidige school verveelde ik me, dus pakte ik een tweedegraadsstudie erbij. Ook tijdens deze studie heb ik me volledig op gestort. Ik kreeg het voor elkaar wat 95% van de studenten niet voor elkaar kreeg....Ik rondde studie binnen een jaar af. Hierna was ik dan ook volledig opgebrand. Opnieuw klachten van burn-out. Mijn eerste mentorklas vond ik heel erg vermoeiend. De kinderen zelf niet, want dat waren toppers, maar het werk wat ik eraan had. Ik hoorde vaak van collega's dat ik teveel deed en dat ik me ook wel voor 80% kon inzetten. Dit laatste snapte ik niet...Hoe kun je je nu voor 80% inzetten? dat verdienen die kinderen niet. Ik moet alles geven. Ik kreeg dan ook veel complimenten van ouders en leerlingen, maar opnieuw was ik opgebrand en wilde het jaar erop even geen mentorklas. Toch begon ik me dan weer te vervelen...Ik merk een patroon nu ik dit schrijf, haha!
Toen ik zwanger raakte, jeeej hormonen, werden mijn klachten enorm versterkt. Nu heb ik dus ook gelezen dat dit kan gebeuren bij ADD. Ik piekerde me suf; zag overal beren op de weg; ik las me een ongeluk over baby's en opvoeding, want ik wist niet hoe dat moest...; ik zorgde dat ik voor mijn twintigste week zwangerschap alle babyspullen al in huis had. Door al het piekeren en veel te weinig slaap kwam ik in het ziekenhuis terecht en moest daar slapen met behulp van medicatie.
Tijdens de bevalling zeer veel bloed verloren en hierdoor dus totaal geen weerstand meer. Een paar dagen na de geboorte van mijn zoon was ik enorm depressief. Ik kwam bij een psychiater, eerste diagnose: postnatale depressie icm piekerstoornis. Nu ben ik bijna twee jaar verder en nog steeds ben ik niet de persoon die ik voor mijn zwangerschap was. Na mijn werk kon ik thuis altijd uitrusten, maar thuis had ik dat niet meer, want mijn zoontje had me nodig. Constant in een soort van paraatheid klaar staan en alles goed willen doen...
Een tijdje geleden vroeg de psychiater of er niet meer aan de hand kon zijn. Een bipolaire stoornis of AD(H)D in de familie? Ik moest mijn stemmingen bijhouden. Dit heb ik twee maanden gedaan en hij zei dat hij mijn stemmingswisselingen heel erg vond meevallen. Twee 'donkere' periodes waarbij direct hulp in is geschakeld. Beide periodes vielen in een vakantie. Met vakanties heb ik altijd moeite gehad. Nu kan ik dit dan ook plaatsen...
Binnenkort dus de uitslag, maar ik voel gewoon dat ik ADD heb. Ik wil dan ook zeer graag medicatie en therapie gericht op ADD, zodat ik mijn privé en werkleven weer in balans kan krijgen. Ik werk namelijk nog steeds niet zoals ik heb gedaan en ergens heb ik altijd gevoeld dat dit wel zou moeten kunnen.
In een ander topic twijfelde ik heel erg aan mijn motivatie om les te geven. Nu twijfel ik niet meer om in het onderwijs te blijven. Ik blijf! Ik dacht dat alles wat er speelde ook te maken had met een verkeerde werkkeuze. Ik snapte dan weer niet hoe ik dan toch zoveel plezier van het lesgeven had (als ik de routine maar had) en zoveel plezier met mijn leerlingen had (als we aan de groepssfeer hadden gewerkt).
Ik heb veel tips gelezen. Helaas doen de links het niet meer naar de websites. Ik hoop dat ik psyche-educatie krijg en dat ik ga leren hoe ik met mijn leven in balans kan brengen. Eindelijk....er is dus een naam voor wat ik voel. Dit geeft al zoveel rust....