Bij een paar dingen heb ik al iets kunnen verzinnen:
Doe bijvoorbeeld papieren appels in een emmer met daarop sommen.
Midden op de appel plak ik een stip, waaronder het antwoord staat. De kinderen gooien om beurten met een dobbelsteen. Bij 1, 3 of 5 mag bijvoorbeeld een appel gepakt worden. De som wordt voorgelezen en opgelost door het kind die de appel heeft gepakt. Het antwoord wordt gecontroleerd door onder de stip te kijken. Degene met de meeste appels heeft gewonnen. Hierbij moet ik dan nog een of ander verhaaltje verzinnen.
Ditzelfde kan met papieren eieren met daarop het hoofdje van een kuiken.
Bij ons op school werken we met het woordpakket. Deze woorden moeten perse in het thema verwerkt worden. Met het auditief verdelen in klankgroepen zou ik een soort puzzel kunnen maken. Welk lammetje hoort bij welk schaap? En dan bijvoorbeeld lammetjes met daarop geschreven be-, ver- en ge- en schapen met daarop -zoek, -haal en -luid. En dan nog iets erop maken ter controle. Weet ook niet of dit iets is hoor.
Sommen in een context krijg ik wel gemaakt en dan ook weer op zo'n manier dat ze ook nog iets van kikkers of iets dergelijks leren.
Idem met keersommen maken bij plaatjes. Dit doe ik dan bijvoorbeeld bij kikkerdril of iets dergelijks.
Bij de doelen met betrekking tot ruzies oplossen lijkt het mij voor de hand liggend een verhaal voor te lezen wat echt iets met de lente te maken heeft en waarin ook een ruzie opgelost wordt, en dit achteraf te bespreken met de kinderen. Maar ja, welk verhaal/boekje?
Verder ben ik nog niet gekomen....