Ehm, misschien ben ik een beetje kritisch, maar als je het niet kunt vinden, dan bedenk je het toch zelf?
'Een' les over de herfst, breder kan het bijna niet. Als je zelf al dacht aan een verhaal, een kringactiviteit en een verwerking (moet die trouwens ook binnen de 45 minuten passen?), dan ga je toch op zoek naar een verhaal/prentenboek over de herfst? Dat is al niet zo moeilijk, een voorselectie vind je bijvoorbeeld hier:
http://www.lespakket.net/blog/2011/09/29/thema-herfst/Als je weet welk verhaal je wilt gebruiken, kun je verder gaan denken over een kringactiviteit. Waar gaat het verhaal over? Wat kunnen de kinderen al en wat kunnen ze nog niet? Wat is er in het vorige thema behandeld? Sluit daarbij aan. (een voorbeeldje: als de kinderen nog niet kunnen rijmen, zou je een rijmactiviteit kunnen doen. Als de kinderen al bekend zijn met eindrijm, kun je middenrijm behandelen. Als ze in het vorige thema begonnen zijn met woorden in stukjes hakken, dan kun jij daarbij aansluiten. En dat zijn alleen nog maar taalactiviteiten!)
Als je weet wat je als activiteit wilt doen, kun je een verwerking bedenken. Het gaat om een groep 1, dus sluit daar bij aan. Laat ze een verftekening maken, leer ze een liedje aan, introduceer een herfstpuzzel die je tijdens de werkles door een groepje kinderen laat maken.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Begrijp me niet verkeerd, ik wil je graag helpen, maar je vraagstelling is nog steeds te breed. Succes!
..::Bianca::..
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider