door Joke op 09 feb 2011, 02:09
In dit topic kun je er alles over vinden. De kaartjes van juf Suus zijn momenteel even niet beschikbaar, maar op pagina 4 van dit topic vind je de documenten.
(Dit antwoord staat op pagina 5.) De spelletjes uit het eerste bestand dat ik noemde zijn van Wim Leenen. Hier een voorproefje, voor deze spelletjes is praktisch geen voorbereiding noodzakelijk:
1.1 Het geluidenvierkant
De lkr. tekent op het bord een groot vierkant. Dit wordt vervolgens in een aantal hokjes verdeeld. In samenspraak met de kinderen verschijnt in ieder hokje een tekening van iets dat geluid maakt.(Bv. hond, auto, wind, enz..) Als de tekeningen worden aangewezen maken de kinderen het geluid met hun mond.
1.2 De menselijke xylofoon
Een aantal kinderen staat met vooruit gestrekte armen voor de klas en vormt op die manier een soort xylofoon. Ieder krijgt een enkele toonhoogte van een simpel liedje toegewezen. (Bv. Sinterklaaskapoentje.) iemand anders "bespeelt" de xyfoon door op de armen te tikken. De kinderen mogen alleen de woorden die bij hun toonhoogte passen zingen.
1.3 Liedje opnieuw in elkaar zetten
Een eenvoudig lied wordt in een aantal fragmenten verdeeld. De kinderen krijgen er allemaal een fragment toegewezen. De kinderen staan verspreid door het lokaal en zingen ieder bij herhaling hun eigen stukje van het lied. Iemand anders moet de kinderen in de goede volgorde voor de klas zetten en zo het liedje weer "repareren".
1.4 Liedje op dierengeluiden
De klas wordt in enkele groepen verdeeld. Er wordt een eenvoudigliedje gekozen. Iedere groep bedenkt een dierengeluid en oefent vervolgens het liedje met het betreffende geluid. Een "dirigent" wijst tijdens het zingen naar steeds verschillende groepen. De snelle wisseling van geluiden geeft een grappig effekt.
1.5 Fantasieinstrument
Men neemt een oude tas of plastic zak. Om de beurt pakt een van de kinderen er een denkbeeldig muziekinstrument uit. Vervolgens wordt dit met gebaren gedemonstreerd. De anderen raden wat het is.
1.6 Teken een liedje
De klas wordt in een aantal groepjes verdeeld. Van iedere groep mag een kind op het bord tekenen. De lkr. fluistert de tekenaars de titel van een liedje in het oor. Terwijl de kinderen tekenen, probeert de rest van de groep het liedje te raden. Wie het eerst zingt heeft gewonnen.