[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - thema sokken

thema sokken

Geschikt voor de groepen 1/2, 3 en 4

Moderator: miekiemousie

thema sokken

Berichtdoor karenvds1 op 20 okt 2009, 11:18

hoi, ik zoek nog leuke ideetjes bij het thema sokken. Ik zou deze graag in een verhaallijn plaatsen, dus ook inleidingen, impressies en dergelijke zijn welkom
Hieronder zal ik alvast mijn ingevingen meegeven:

IMPRESSIE:
-Inleiding met sokhandpop
-Waarneming van sokken (sokken, enkelkousen, kniekousen, teensokken, broekkousen, beenverwarmers,panty’s, …)
-De juf heeft koude voeten, ze doet haar schoen uit enhaar dikke teen komt piepen. Hebben de kleuters ook gaatjes in hun sokken?

KNUTSELEN:
- Wasmachine maken
- Sokpopjes maken
- Schilderen met sokken
- Draadjes knippen en op sokken plakken
- Gaatjes stoppen (dichtnaaien)

KRINGSPELEN:
- Doe verschillende soorten schoenen in een vuilniszak. Zet de andere schoen van het paar op de tafel. Haal een schoen uit de zak maar zorg dat de kinderen de schoen nog niet zien. Beschrijf wat voor soort schoen het is. Herkent een kind de schoen dan mag hij of zij deze van de tafel afpakken. Klopt het?
- Contactspel jules zijn stinkvoeten
- Spel: welke sokken horen bij elkaar
- Spel: van wie zijn deze sokken
- Spel: welke sok is weg?
- Kringspel: sokje leggen, niemand zeggen
-

OOL:
-Wassen van kleren en sokken
- Wat maakt het beste schoon? Wat is het verschil tussen zeep, wasmiddel, afwasmiddel? Wat geeft het meeste schuim?
-Wassen: kleuren sorteren
-Grote en kleine sokken (voor poppen) sorteren op grootte
-Allerlei dingen in het verhaal worden anders gebruikt; een kam is een harkje en een sok een muts. Verzinnen van een andere functie voor een voorwerp.
-Kringgesprek : wat gaat nog meer per paar? Waar heb je er twee van?
- Kringgesprek : wat heb jij weleens gevonden op straat / op het plein?
-Lezen van etiketten in kleding
-Sorteren van sokken (dezelfde zoeken) en samen ophangen aan een waslijn
-Kleding en andere voorwerpen ophangen aan de waslijn van groot naar klein, breed naar smal, licht naar donker,…
-Hoe kan je zoveel mogelijk ophangen met zo min mogelijk wasknijpers?
-Kijken wat de maat is van een kledingstuk




Verhalen:
- Jip en janneke: sokkenwas
- De gelukssokken
- Muis: wassen
- Van wie zijn die sokken
- De sok van lientje
- Kleine ezel
- Eerlijk waar


Hoeken:

- Wasdraad met verschillende soorten kousen aan: de kleuters moeten de kousen volgens opdrachtenkaartjes hangen
- De klas hangt vol met sokken: aan het plafond, de kasten, venster,…
- Huishoek : uitbreiden met teil, strijkplank, doekje voor Lientje, groene sok, maskers van kat,muis en vis. • Bouwhoek : bouw iets waarvandaan je goed kunt turen • Zandtafel : verstoppen van voorwerpen in het zand. Maak er een schatkaart bij. (bij het verhaal ‘de sok van lientje’)
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema sokken

Berichtdoor Joke op 20 okt 2009, 20:54

Ik vind dat je al verschrikkelijk veel hebt.
Misschien kun je beter even afwachten of je nog behoefte hebt aan meer.

't Is nog een beetje vroeg anders zou je het in de kerstsfeer kunnen uitwerken: open haard met kerstsok(ken) als rode draad.

Waarom doe je schoenen in de vuilniszak en niet allerlei sokken en kousen (met de tweede op tafel)?
(Ik vind schoenen op tafel helemaal niet fris. Geen goed voorbeeld ook.)

Liedje: de moeder van de duizendpoot was vreselijk ontevreden
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor karenvds1 op 21 okt 2009, 07:55

Het was inderdaad de bedoeling om dit met sokken te doen! maar ik had het idee van een schoenenspel overgenomen en had dit nog niet veranderd blijkbaar ...

sokpopje in stappen uitgelegd:
http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema sokken

Berichtdoor Joke op 21 okt 2009, 11:25

Wil jij die sokpoppen met de kleuters doen? ()
Nee toch? Die maak jij zeker, als rode draad voor je thema.
Maar, je kunt vaak met kleuters al hele leuke dingen maken van een sok. Je kunt niets laten naaien, maar wel plakken. Hele leuke dingen maken ze dan.
Ik heb het tenminste met groep 3 gedaan enlijm.
I.p.v. het snoetje open te knippen druk je het mondje naar binnen en daar plak je dan een contrasterend rondje (bv. vilt) op.
Ook maak je zo oogjes, trouwens grote beweegbare plakogen kunnen ook.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor karenvds1 op 26 okt 2009, 09:08

ja, het is inderdaad de bedoeling om zelf een sokpop te maken als rode draad.

de kleuters kunnen idd ook wel zelf eentje maken door te plakken. verven met verschillende sokken vind ik ook wel leuk, als je dan verschillende texturen kan vinden...

http://www.klasvanmuis.be/thema's/sokken.html

http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema sokken

Berichtdoor EstherEnzo op 26 okt 2009, 10:05

Avatar gebruiker
EstherEnzo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 400
Geregistreerd op: 12 jan 2005, 14:12
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: thema sokken

Berichtdoor Joke op 26 okt 2009, 11:18

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor ottenheim op 29 okt 2009, 19:56

eh.. Hoe ruiken sokken? :o hoe voelen sokken? :) hoe proeven sokken? :? Hoe kan je het beste een sok stukmaken? Wat kan je nog meer met een sok behalve aan je voet (met de herfstvakantie de handschoenen vergeten dus maar sokken om de handen bij het fietsen). kan er water in? waarom niet? Wat dan wel? Hoeveel appels gaan er in een sok? Past een hele grote sok (maak 47) ook over je hoofd?
zoiets?
mart
ottenheim
PABOforum Peuter
 
Berichten: 63
Geregistreerd op: 10 sep 2009, 09:57
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor ottenheim op 29 okt 2009, 19:57

Oh ja! Als wij in Nederland allemaal 2 sokken per jaar kwijt raken dan is dat 32 miljoen !!!!!!!sokken per jaar. Waar gaan die heen? wie eet die op?
ottenheim
PABOforum Peuter
 
Berichten: 63
Geregistreerd op: 10 sep 2009, 09:57
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor Joke op 29 okt 2009, 21:07

Het sokkenmonster, wist je dat nog niet? :D

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor karenvds1 op 09 nov 2009, 12:58

leuk tekstje, van het sokkenmonster :) erg goed geschreven

Die prenten van Kolletje zijn superleuk! die ga ik ook zeker en vast gebruiken (een beetje bewerken voor de kleutergroep)

Weet er iemand hoe het contactspelletje van Jules gaat? (met Jules zijn stinkvoeten?) Ik ben het nog nergens tegengekomen...

groetjes
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema sokken

Berichtdoor Joke op 09 nov 2009, 13:40

Ik had ook geen idee wat contactspelletjes waren, maar door (gratis lid worden geloof ik) begreep ik dat het niet één spelletje is, maar meerdere spelletjes zijn. Kijk maar naar de voorbeelden. Ik weet zeker dat je er een 'Jules stinksokkenspel' van kunt maken. :D
De spelletjes kun je dus zelf bedenken.
-Zo zie ik voor me dat er van alle sokken twee zijn, behalve van 1 paar, daar is er maar een van. Die sok wordt in de kring doorgegeven, op muziek. Als de muziek stopt, moet de kleuter die de sok vast heeft, zo snel mogelijk de twee zoeken.
-Je kunt voor of na de gymles een sok vast laten houden en een sok in het midden neerleggen. Met elkaar of alleen de juf een leuk aftelversje opzeggen (zelfmaken of bestaande). Wie hem is mag snel zijn tweede sok zoeken (en als het na gym is) aantrekken. Als je een grote groep hebt gebruik je een aftelversje waarbij er een paar uitgekozen worden.
Ook leuke oude versjes kunnen hierbij gebruikt worden. Groen is gras, onder mijne voeten, 'k heb verloren mijn beste sok, 'k zal hem zoeken moeten........Deze kind'ren zullen het doen (bij elke lettergreep wijs je een kind aan dat zijn sok mag zoeken, een hele serie dus.
-Sokje leggen (i.p.v. zakdoekje leggen).
-Kimspelletjes schijnen daar ook onder te vallen. Dus verzin er maar een paar.
-Ra,ra,ra, waar is mijn sok i.p.v. ra,ra,ra wie heeft die bal
-'k Heb een sokje in mijn hand i.p.v. 'k Heb een stuiver in mijn hand (achter je rug doorgeven naar de volgende) en net doen alsof natuurlijk om degene in de kring in de war te maken
Ik denk dat er nog vééééél meer te bedenken zijn. ook spelletjes met een bal zijn te gebruiken omdat je van sokken zo'n leuke 'bal' kunt maken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor karenvds1 op 09 nov 2009, 14:09

contactspelletjes (zo heb ik het geleerd :) ) zijn spelletjes waarbij je de kleuters contact met elkaar laat zoeken, gericht op het samen zijn, samenwerken, elkaar waarderen ...

in het boekje speelkriebels vind je er wel veel en vooral leuke!

ik had al enkele contactspelletjes bedacht :
- gaatje in mijn sok:
met het liedje op deze pagina:
er is een sok met een gaatje in, 1 kleuter doet die over zijn hand en steekt zijn vinger door het gaatje.
tijdens het liedje gaat de kleuter rond en beweegt met zijn vinger. (de kleuters die op de bank zitten steken ook hun vinger omhoog en 'dansen' hier ook mee)
bij het laatste zinnetje (teen, teen kiekeboe, dag dag toedeloe) kiest de kleuter in de kring 1 ander kindje uit en geeft de vinger van dat kindje een 'handje' met zijn eigen vinger.
Dan is de andere kleuter weer aan bod ...

- een paar sokken
alle kleuters hebben een sok vast en geven die door op muziek. als de muziek stopt dan zoeken de kleuters snel dezelfde sok en dan gaan ze per twee staan. als iedereen het juiste paar heeft gevonden doen we een sokkendans
(dit is ongeveer zoals jouw idee, joke)

maar ik had ergens iets gelezen van Jules zijn stinkvoeten ... ik heb geen idee waar het over gaat, maar het klinkt al wel leuk :lol:
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: thema sokken

Berichtdoor Joke op 09 nov 2009, 17:26

Contactspelletjes waren in mijn optiek inderdaad (grofweg gezegd) gewoon spelletjes die je met elkaar kunt doen.
Ik heb ook ergens gelezen 'Jules en de kookpot'. Ik denk dat er gewoon een spelletje aan het verhaal gerelateerd wordt. Vandaar dat ik die voorbeelden gaf om jules stinksok in een contactspel te verwerken. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema sokken

Berichtdoor karenvds1 op 10 nov 2009, 10:24

wie graag het verhaallijn heeft van het thema mag me een mailtje sturen ...
ik kan het momenteel niet op community gezet krijgen blijkbaar
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Volgende

Keer terug naar Onderbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron