[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Sel op 28 feb 2018, 13:25

Hoi iedereen,

Ik ben een jongen van negentien jaar oud en ik twijfel erover om aankomende september met de Pabo te beginnen. Het enige probleem waar ik tegenaanloop is dat ik erg onzeker en best wel serieus ben.

Toen ik nog op de middelbare school zat was ik altijd best wel stil, ik hield me altijd een beetje op de achtergrond en ik was absoluut niet iemand die het hoogste woord voerde.

Ik heb een paar jaar geleden een keer een week lang snuffelstage op een basisschool gelopen en ik merkte toen dat ik het heel erg naar mijn zin had. Ik vond het heel erg leuk om uitleg te geven aan kinderen of om te helpen met knutselen. Ik merkte tijdens de stage ook dat ik tijdens het contact met de kinderen wat losser was en dat ik meer van mezelf durfde te laten zien.

De schoolvakken als rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, schrijven etc. Die je op de Pabo krijgt zijn voor mij geen probleem, het zijn vooral de beeldende vakken zoals drama en muziek en knutselen. Vooral drama lijkt mij vreselijk omdat ik het moeilijk vind om bij leeftijdsgenoten los en creatief te zijn en om dingen als toneelspelen voor klasgenoten te doen.

Wat ik mij nu afvraag is; Hoe zo'n grote rol spelen deze beeldende vakken op de Pabo? Als er gemiddeld maar 1-2 uurtjes drama per week op de Pabo gegeven worden dan vind ik het nog niet zo'n ramp, maar als het aantal rond de 5-6 uren ligt dan begin ik toch wel heel erg te twijfelen. Zouden jullie je ervaringen op de Pabo betreft dit onderdeel kunnen delen?

Liefs,

Sel
Sel
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 28 feb 2018, 12:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Erick op 28 feb 2018, 22:20

Ha die Sel,

Ik herken wel wat je vertelt. De creatieve vakken zoals muziek en drama zijn niet echt mijn ding, zeker niet wanneer het met leeftijdsgenoten is tijdens de opleiding. Toch vind ik het wel leuk om met drama aan de slag te gaan en de kinderen noemen die vakken ook altijd als vakken die ze leuk van me vinden.

Zelf heb ik de deeltijdopleiding gegaan en dat is natuurlijk niet te vergelijken met de voltijd. Alles is daar wat minder, dus ook de uren voor muziek, drama, tekenen en handvaardigheid. Je zou wellicht eens kunnen gaan kijken op open dagen. Die zullen er rond deze periode wel zijn, denk ik. Informeer dan eens naar de uren, wat er gebeurt tijdens de lessen waar jij nog wat tegenop ziet, etc.. De opleiding zelf kan de vraag het beste beantwoorden.

Als ik je bericht zo lees, zie je ook vooral op tegen de uitvoering van die vakken samen met je studiegenoten en niet zo zeer wanneer je met deze vakken aan de slag moet in je (stage)klas. Ik denk overigens dat meer studenten die gedachte wel delen. Het kan soms best "gemaakt" over komen tijdens een collega.

Ik hoop dat je hier ook nog wat reacties van voltijders krijgt! Als je nog (andere) vragen hebt, stel ze vooral!

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Sel op 04 maart 2018, 11:13

Hoi Erick,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik ben een tijdje geleden al op een open dag van de Pabo geweest alleen ik kreeg daar niet echt een duidelijk antwoord over hoeveel uren in de week je de vakken zoals drama hebt. Ik heb binnenkort waarschijnlijk een gesprek met de studieadviseur van de betreffende Pabo en dan wil ik er nog eens naar informeren.

Het klopt ook dat ik vooral opzie tegen de uitvoering van de kunstzinnige vakken met studiegenoten en niet zozeer met een stageklas. Ik weet niet zozeer hoe dit komt maar toen ik dan een paar jaar geleden een snuffelstage liep had ik er lang niet zoveel moeite mee om losser en minder serieus te zijn dan ik normaal ben.

Ik zou het moeilijker vinden om met studiegenoten beeldende vakken te doen omdat ik van mezelf al niet echt los ben en omdat ik niet heel graag in de belangstelling sta. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik dan wel meer moeite zou hebben met een vak als toneelspelen dan met vakken als muziek en knutselen. Sterker nog, ik vond het tijdens mijn snuffelstage wel weer leuk om met kinderen te knutselen en te zingen.
Dit komt denk ik ook een beetje doordat ik in het dagelijks leven ook niet van toneelspelen houd terwijl ik zingen en muziek maken en knutselen wel leuker vind.
Sel
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 28 feb 2018, 12:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Erick op 04 maart 2018, 14:08

Zo heeft iedereen natuurlijk zijn voorkeuren. Zelf vind ik muziek niet het leukste vak om te geven en ja, dat heeft ook met zingen te maken. Gelukkig zijn muzieklessen meer dan alleen zingen, maar daar moet ik nog meer mijn draai in zien te vinden. Tekenen en handvaardigheid vind ik niet zo vervelend om te geven, wel om leuke opdrachten te vinden dan wel te bedenken.

Ik hoop dat de studieadviseur je verder op weg kan helpen in het maken van je definitieve keuze voor een vervolgopleiding. Heb je al iets in je hoofd wat je ook zou kunnen gaan doen op het moment dat je besluit om niet voor de Pabo te kiezen?

Hou ons op de hoogte.

Groetjes,

Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Anita op 05 maart 2018, 14:51

Ik denk dat dit ook erg verschilt. Zelf heb ik (oke... 15 jaar geleden...) maar ooit één blok drama gehad waarin we denk ik zo'n 8 uur les hebben gehad en een toneelstuk met een aantal stagiairs op een stageschool moesten doen.
Tekenen, handvaardigheid en muziek waren wel wat meer aan de orde, maar dan ging het over het algemeen over het uitproberen van technieken en materialen.

Maar grotendeels ben je echt bezig met lesstof en didactiek, laat je niet afschrikken. Misschien is het nog wat voor je om eens een dagje mee te lopen op de Pabo? Soms zijn hier speciale dagen voor en anders staan ze hier vast wel voor open.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Erick op 05 maart 2018, 19:38

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Sel op 09 maart 2018, 09:49

Sel
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 28 feb 2018, 12:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Sel op 09 maart 2018, 09:54

Sel
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 28 feb 2018, 12:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Erick op 10 maart 2018, 16:04

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Meester Mitchell op 11 maart 2018, 23:26

De creatieve vakken, muziek etc. zijn wat mij betreft net zo belangrijk als rekenen, spelling en taal.
Helaas dat CITO en vaak ouders (!) daar anders over denken. Creatieve vakken vergen zeker veel tijd qua voorbereiding, maar zijn wat mij betreft de activiteiten/onderdelen van een dag waar ik sommige kinderen helemaal zie opleven. Geweldig!

Mijn tip voor jou, mits je de PABO gaat doen, is juist een school te kiezen waar deze creatieve vakken niet weggestopt worden. Ga op ontdekking en doe dat dan vooral op een Jenaplanschool. Google het concept maar, ik ben helemaal voorstander en geef al enige tijd les op een Jenaplanschool en heb er meerdere keren stage gelopen. Ik gun jou de ontdekkingen en het plezier, wat ik destijds ook heb opgedaan bij dit onderwijs.

Succes!
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Sel op 13 maart 2018, 11:13

.[/quote]

Sprintvwo, ik had er nog nooit van gehoord! Maar wel een mooie kans dus. Goed dat je ook al over andere mogelijke vervolgstudies heb nagedacht. Laat je ons weten wat je definitieve keuze wordt?

Erick :) ;)[/quote]

Sprintvwo is inderdaad een mooie kans. Ik had er zelf weleens van gehoord maar ik wist er verder ook niet heel veel vanaf. Ik hoop dat ik binnenkort ook bij de Pabo uitgenodig wordt en dan al ik uiteindelijk hier ook nog laten weten wat mijn definitieve keuze word ;) ;)
Sel
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 28 feb 2018, 12:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Sel op 13 maart 2018, 11:24

Sel
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 28 feb 2018, 12:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor Brunsvigia Striata op 17 maart 2018, 17:45

Hey Sel,

Hier dan maar een reactie van een voltijder ;) . Ik doe wel halfjaarlijkse instroom waardoor mijn klas wat kleiner en wat 'diverser' is dan de groep die rond september start , maar het is wel dezelfde stof en vakkenindeling.

Ik herken mezelf best wel in jouw verhaal en daarom wil ik je graag een hart onder de riem steken. Ik heb voor mijn eerste drama les een nacht wakker gelezen en ook voor mijn eerste muziek les was ik goed zenuwachtig. Toen we eenmaal aan de lessen begonnen waren ging dat gelukkig snel over, omdat ik doorhad dat eigenlijk iedereen het best wel eng vond. Onze Beeldende Vorming docent vroeg aan het begin van de les welke studenten er opzagen tegen zijn vak en hier gingen ook best wel wat handen om hoog.

Ik heb op dit moment (in klok uren) anderhalf uur drama, anderhalf uur beeldende vorming en drie uur muziek. Vooral dat laatste vond ik in het begin best wel pittig, maar wanneer je eenmaal over jouw drempel heen bent, dan valt het ontzettend mee. Ik kijk nu altijd erg uit naar deze lessen, iets wat ik dus echt totaal niet verwacht had! Maar het bleek ook dat veel van mijn medestudenten eigenlijk dezelfde 'typetjes' zijn als ik en daardoor hebben we juist heel erg veel lol tijdens die vakken, omdat het dus voor ons allemaal best wel een 'dingetje' is.

Echt, als je graag leerkracht wil worden zou ik het gewoon doen. Laat je niet tegen houden door die paar vakken die je spannend vindt! Vooral wanneer je eenmaal begint aan stage heb je echt de motivatie om je daar wel doorheen te zetten.
1ste jaars PABO studente (halfjaarlijkse instroom)
Avatar gebruiker
Brunsvigia Striata
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 17 maart 2018, 16:58
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Twijfel om Pabo te gaan doen door onzekerheid

Berichtdoor super_juf op 06 apr 2018, 09:19

Hoi Sel!

Ik begrijp je twijfel heel goed: creatieve vakken zijn zo niet mijn ding!

Ik heb de voltijdpabo gedaan in 2008-2012. De creatieve vakken zoals tekenen en dergelijke gingen meer om het uitproberen van verschillende technieken. Technieken die je kunt gebruiken in een les op je stageschool. Muziek vond ik verschrikkelijk en dit kwam door mijn onzekerheid. Met behulp van mijn docent, die hiervan wist, ben ik er doorgekomen. Hij vertelde mij dat het niet ging om mooi zingen, maar om de inzet. Ik had hulp ingeschakeld en doorgezet. Dit was belangrijker.

Tijdens mijn stage heb ik twee lessen muziek gedaan. Oh, wat was ik zenuwachtig! Misschien niet mijn beste lessen, maar ik heb het wel gedaan! Zo kun je het ook bekijken. Op de pabo wordt niet gekeken naar hoe mooi je zingt of hoe goed je toneel speelt bij drama. Het gaat om je inzet. Licht je docent in en laat je helpen, dan komt het echt goed.

Laat dit alles je niet tegenhouden. Door ervaring in het werkveld en de band die je met je klas opbouwt, word je ook zekerder van jezelf. Dit komt echt goed!

Naar mijn mening is het allerbelangrijkst dat je het naar je zin hebt op je stage; iets met feedback doet en hulp inschakelt wanneer je dit nodig hebt.

Muziek en beeldende vorming (knutselen, hoe het ook noemt) heb ik maar in een periode gehad. Het eerste haar geloof ik. Daarna niet meer.

Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron