@x98x: Ik begreep uit je bijschrift dat het om groep 6 gaat, klopt dat?
De fiets van Anita is het ultieme voorbeeld. De tandwielen bij de trappers en - bij een fiets met meerdere versnellingen - de serie tandwielen bij de achternaaf.
Wij hadden op school handboren (voor handvaardigheid) waarmee je gaatjes in hout kan boren. Ook een mooi voorbeeld van tandwielen als die nog steeds op school zijn, evenals de oude slagroomklopper op een kom. Maar ook een oude klok of wekker (met bewegende wijzers, analoog, niet de digitale) kan dienst doen.
Als je meerdere voorwerpen met tandwielen voor de lln. in de kring neerzet, zou je als inleidende vraag kunnen stellen: Wat hebben deze boor, slagroomklopper, oude wekker (of andere voorwerpen die je hebt gevonden) met elkaar gemeen? Lijkt een schot in open doel, maar de tandwielen zijn heel vaak niet zichtbaar.
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.ontdektechniektalent.be/inde ... -bijsteken (6e leerjaar is groep
@Irissss:
http://www.kennisdelen.eu/onderwijsleergesprek/