Wat bedoel je precies met verschil?
Wellicht een verhaal verzinnen a.d.h.v. de Au-plaat die José Schraven hanteert? Op deze plaat staan alle au-woorden die in groep drie/vier noodzakelijk/ relevant zijn voor de kinderen.
Op deze pagina is deze au-plaat te zien:
http://www.slideshare.net/zonnewende/au ... at-6976352. Wij hebben deze in de klas hangen; heel makkelijk om naar te verwijzen. Staat een woord niet op deze plaat? Dan schrijf je het met ou (uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dit zijn gangbare woorden die een groep 3/4-leerling gebruikt; ontbrekende woorden oa: astronaut, augurk, augustus, auto, automaat, klautert, restaurant, wenkbrauw, Australië, kabeljauw en miauw)
Deze rap kan er ook aangeleerd worden:
Die prachtige pauw
heeft zo’n last van zijn klauw.
Wat zielig, straks valt de stakker nog flauw.
Laura eet graag rauw,
dus niet warm, liever lauw
met saus gemaakt van druppeltjes dauw.
Pauls jas is niet blauw,
meer een tikkeltje grauw
maar als je dat opmerkt
dan krijg je een snauw
Als ik vettigheid kauw
wordt mijn broek veel te nauw
en dat doet au!
dus stop ik maar gauw.
Goed: leg de nadruk dus op de au i.p.v. de ou.
Tim