Leonoor
Een ‘antwoordgedicht’ (een variatie op een elfje).
Met vragen maken de leerlingen een gedicht. Vragen die kunnen beginnen met Waarom, waardoor, welke, waarvoor, hoezo. De vraag wordt niet opgeschreven, alleen het antwoord.
Wat? Jassen passen
Waar? in de stad
Wanneer? zaterdagmorgen
Wie? mijn moeder en ik
Hoe vond je dat? vreselijk, het was me wat
Bron:
http://www.kansrijketaal.nl/index.php?b=3&d=57&p=267Joke
De ideeën op kansrijke taal zijn ook leuk!
Bv. de Lange Lijs:
http://www.kansrijketaal.nl/gedichten_k ... e_lijs_1_4Werk eens andersom.
Vraag de kinderen of ze in .... (10?) minuten een tekening kunnen maken van het leukste/ gezelligste/ interessantste/ spannendste .......... . (Dat kan van alles zijn en kan passen bij het thema.
)
Laat ze na die 10 minuten hun verhaal erbij schrijven, ook al is de tekening nog niet af. Tijdens het tekenen is alles weer goed naar boven gekomen. Hierdoor hebben ze de gebeurtenissen veel beter op een rijtje staan, waardoor ze een beter verhaal schrijven.
Daarna mogen ze de tekening ev. nog verder afmaken. Als een verhaal schrijven nog te moeilijk is, kun je zinnen bij de tekening laten zetten.