Hoi allemaal,
Ik wil in groep 5/6 graag een onderzoek doen. Het thema dat ik zou willen onderzoeken is: leermotivatie, omdat de motivatie in deze klas vrij laag is. De leerlingen komen niet snel tot leren. Sommige leerlingen hebben geen concentratie en zijn snel afgeleid. Dit is vooral in groep zes het geval.
Ik zou in groep zes willen onderzoeken wat de leerlingen nodig hebben om gemotiveerd bezig te gaan en leren leuk gaan vinden. Hoe moet je als leerkracht omgaan in het basisonderwijs met leerlingen die laag gemotiveerd zijn? Tot hoe ver kan de leerkracht in de klas helpen?
Daarbij wil ik graag van de leerlingen weten wat ze wel of niet leuk vinden op school om een beeld te krijgen over wat in het algemeen wel leuk gevonden wordt, of juist minder. Zo kan ik zien waar het aan ligt dat de motivatie zo laag is en kan er gezocht worden naar een oplossing.
Daarbij wil ik graag een enquête gebruiken. Die moet ingevuld worden door hen.
Op de enquête wil ik vragen hebben, zodat ik bij de ingevulde antwoorden van de kinderen kan zien wat er gedaan kan worden aan de motivatie van de leerlingen.
Ik heb al wel nagedacht over een paar vragen (open vragen of meerkeuze) die ik kan stellen, zoals:
- Wanneer vind je leren leuk? Waarom?
- Wanneer vind je leren niet leuk? Waarom?
- Welke les vind je het allerleukst? Waarom?
- Welke les vind je niet zo leuk? Waarom?
- Vind je de lessen moeilijk of makkelijk? Waarom?
- Begin je meteen met de opdrachten, of wacht je nog even? Waarom?
- Wat zou je kunnen doen om leren wel leuk te vinden?
Welke vragen kan ik meer aan de kinderen stellen om een antwoord op mijn vraag te vinden?
Groetjes!!