door super_juf op 25 nov 2013, 18:29
Stelling 1:
Uiteraard ben je als leerkracht bezig met normen en waarden. Alleen doe je dit in samenspraak met de ouders. Je werkt samen met de ouders. In mijn ervaring is dat als je samen wil werken met de ouders, je het verst komt. Op deze manier zijn ouders van goede wil naar de leerkracht toe. Ik sta in het VO en dan heb je veel minder contact met ouders. Als mentor houd ik regelmatig contact met ouders. Ik bel ouders bijvoorbeeld ook als leerlingen het goed doen op school. Als ik dan bel om iets met ouders te bespreken over negatief gedrag, nemen ouders dit serieus en kun je samen zaken oplossen. Zo weet het kind ook dat school en ouders één front zijn. Alleen opvoeding zélf ligt bij de ouders. Je kunt als leerkracht aanvullingen hebben en daar houdt het voor mij op.
Stelling 2:
Lijkt me een inkoppertje toch..? Het lijkt mij vrij logisch dat je als leerkracht bezig bent om het leren te ontwikkelen. Natuurlijk breng je kennis over, maar het gaat erom 'hoe maken leerlingen het eigen'. Als mentor ben ik veel bezig met studievaardigheden en werkhouding. Als vakdocent ben ik ook bezig met 'hoe leer ik grammatica zinsdelen?'
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....